Dødtid eller dead time

Jeg leger lidt med nogle komperatorer og mosfetter, men jeg mangler en
dødtid. Mine mosfetter bliver ALT for varme nu, da de kort åbner samtidig =
kortslutning.

Så hvordan laves en dødtid?
Jeg skal bruge noget der kan genere en pause når et signal går fra "0" til
"1", på et vist antal mikrosekunder. Men når signalet går fra 1 til 0, skal
der ingen pause være.

Frederik

Re: Dødtid eller dead time

Dødtid laves ofte ved at have to drivere, som har svagt forskellig
tærskelspænding. Ved at styre forskellen i tærskelspænding, kan du
styre hvor meget dødtid du får.

Dette er standard metoden til output pad drivere på IC'er.

Mvh,

Kai

Re: Dødtid eller dead time

Du skulle vel ikke have et eksempel eller lignende? Et diagram ville være
lækkert. Jeg kan ikke lig ese hvad du mener...

Frederik

PS Tak for det hurtige svar

Re: Dødtid eller dead time

En ikke så elegant metode:

Brug en 4093 schmitt trigger. Den ene indgang til signalet - den anden til
signalet med et RC led. Placer evt. en diode over modstanden til at styre
tiden i hvad retning du har lyst til

Brug så to af disse kredsløb og få dem til at reagere modsat (highside skal
tænde senere, og slukke med det samme - lowside skal tænde senere og slukke
med det samme)

Re: Dødtid eller dead time

I princippet kræver det to analoge komperatorer (med en form for
schmitt-trigger udgang).

     VDD         VDD
      |           |
      R           |
      R           |
      R           |
      | |\        |
    +---|+\    ||-+
    | +-|-/    ||-+
    | | |/        |
    | R           |
----+ R           +----- out
    | R           |
    | | |\        |
    +---|+\    ||-+
      +-|-/    ||-+
      | |/        |
      R           |
      R           |
      R           |
      |           |
     VSS         VSS

Ved at skrue på de tre modstande kan du så styre hvor omslagspunkterne
ligger. Husk at de skal kunne både drive og synke strøm.

/Kai
(ascii-grafik forever :-)

Re: Dødtid eller dead time

Tak for det fine svar. Jeg prøver imorgen.

Ja den er go med dig. Det er svært læseligt i Outlook Ekspress :-) Men jeg
klippede det over i en rigtig tekseditor...

Frederik

Re: Dødtid eller dead time

Som alternativ til Kais foreslag kunne man også blot benytte en full-bridge
driver som f.eks. IR2104. Den har indbygget dødtid, men den kan dog ikke
justeres hvis man vil have den funktionalitet.

Så har du kun 1 digitalt signal ind, som vælger mellem hhv. øverste og
nederste FET i broen, og så sørger driveren selv for en dødtid under
skiftet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Dødtid eller dead time

skal

Prøv en HIP4081A driver, det er min favorit mosfet bridge driver.

Re: Dødtid eller dead time

Hva sjov er der i det ? :-)

Jeg _har_ en HIP4081, men jeg vil faktisk gerne lave det selv. Måske for at
lære lidt undervejs, hvis jeg da får noget til at virke, eller har jeg vel
lært at jeg er et fjols til elektronik og har spildt et par år på
teknikum...

Nu har jeg noget der kører (sån da) men der er lige en 20ns hvor begge
mosfetter får lov til at "spille" samtidig, for så slet ikke at tænke på
deres turn-on/off tid. Derfor skaljeg bruge en dødtid, gerne opbygget af
nogle hurtige diskrete komponenter.

Ellers mange tak for svar til alle indtil nu.

Frederik

Re: Dødtid eller dead time

Sjov? Det virker og har forholdsvist lav antal komponenter, hvilket tæller
ret meget for mig.

at

Et par år? Plejer det ikke at tage lidt længere tid?

Diskrete, så må det være noget med en diode og en modstand i parallel, på
den måde får du forskel på stige og faldetid.

Ellers vil en AND gate, hvor der er et RC led til den ene indgang også kunne
bruges til at forsinke et skift.

Det er forøvrigt ikke særlig smart at styre PowerMos fra almindelige gates,
der skal helst være en driver som kan levere 1A (Ihvertfald hvis du vil have
hurtig skiftetid).

Re: Dødtid eller dead time

Jo, men jeg havde udtænkt noget "genialt" hvor jeg ikke brugte en HIP4081.
Virker det ikke, så må jeg bruge den alligevel.

3½ år for at blive diplomingeniør. Og når man ikke er helt færdigt, så har
man da kun været der "et par år"

Jeg har skam en driver, IR2010. Og den virker udemærket. Jeg kæmper lidt med
det der sidder før driveren, PWM genereringen, hvor jeg mangler en dødtid.
Og da jeg ikke ved hvordan man "plajer" at lave en sådanne, så spørger jeg.
Der er ret mange ting jeg IKKE ved, hvor løsningen "plajer" at være helt
vildt nem.
Men kommer der ikke et guldkorn, så må jeg jo ty til HIP'en.

MVH
Frederik

Re: Dødtid eller dead time

Jeg skal bruge noget der kan genere en pause når et signal går fra "0" til
"1", på et vist antal mikrosekunder. Men når signalet går fra 1 til 0, skal
der ingen pause være.

Se f.eks. datablad på kreds i tråden "Spørgsmål om DC-motor driver".

Startede d. 25/1.

Mvh. Jørgen

Site Timeline