Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Jeg sidder her med en bærbar, hvor bundkortet tilsyneladende er stået af...

Den tænder lige lamperne og hver 2. - 3. gang drejer blæserne 1/10 eller
1/20 omgang, hvorefter den går i total balckout igen, HD'en når ikke engang
at lave spinup...

Maskinen det drejer sig om er en Hi-Grade Ultinote M6500...

Er der nogen der kan give et tip til hvor man kan finde sådan et motherboard
til sådan en fætter, og hvad sådan et evt. skal koste??

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Tom

af...
engang
motherboard

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Har lige skrevet til dem, og spurgt dem hvad et nyt motherboard til skidtet
skal koste...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?
Hej Morten

motherboard

Min erfaring med slævbare er at hvis bundkortet skal skiftes, ja så
er det ud til storskrald med den, det er billigere at købe en ny.

Mvh Max

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Hvad siger de i dk.edb.hardware.baerbar?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Den gruppe havde jeg da lige overset ;) Takker...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Prøv at måle om du har spænding på batteriet. Det kan meget vel være
et problem med strømforsyningen. Blæserne går ikke igang før
operativsystemet er oppe og styrer dem med ACPI.

om er en Hi-Grade Ultinote M6500...
Nok mere end værdien af dimsen. Igang med multimeteret og koncentrer dig
om strømforsyningen og reguleringen hvor strømmen kommer ind i PC.

Med venlig hilsen

Christian Treldal

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Der er fuld skrue på batteriet, og den laver samme nummer på ren PSU...

Kan da godt finde ud af at bruge et multimeter, men er der nogle specielle
komponenter der er vitale, og kan spille så meget ind, på sådan en?? Eller
er det generelt på sådan en fætter at det kan være stort set alt??

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?
meddelelse

Fik nu lige skilt det sidste ad, og kom ind til printet til
strømforsyningen, og der er mindst 4 modstande der er svedent helt væk, og
printbanerne er væk også...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Aha det totale Tjernobyl:-(

Ohm om udgangen er kortsluttet, se efter elektrolytter i nærheden af
varme ting, (dem alle sammen), test dem med esr meter, eller skift hele
banden, er der gået ild i CPU?

Nu har du nok til de næste par timer.

God jagt

Chris

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Noget i den stil ;)

CPU ser ikke ud til at fejle noget (bundkortet er sepereret i 2 print, selve
bundkortet og det print med strømdelen, som også indeholder USB, LPT og
TV-Out)...

Umiddelbart ser det ikke ud til at andet end den flok modstande har taget
skade, men printbaner er væk, og det samme er modstandene :(

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Skal lige op til mine forældre, og se om deres digi-cam kan fokusere på
meget små afstande, og så tager jeg en flok billeder og kaster på min
hjemmeside et eller andet sted...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Har du prøvet at tage HD'en ud af maskinen og se om det samme problem
stadig er der?
En HD der overbelaster forsyningen pga. en defekt kan godt forårsage den
opførsel, det har jeg oplevet før.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Har hørt det fra andre steder, så det var det første jeg prøvede, endda med
en helt anden HD, fra min egen bærbare...Men det var desværre ikke det... :(

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?
Printet kan ses på disse 2 billeder...

Undskyld at opløsningen er så høj på det første, ellers blev det efter min
smag ret kornet at se på...

http://www.blackchart.dk/rep/1.jpg
http://www.blackchart.dk/rep/2.jpg

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt (??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Det er det nu stadigvæk !

Hvad med nummer 2, må vi ikke se det ?

Re: Dødt (??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?
Hej!

Skriv med _stort_ "JPG" i URL'en :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dødt (??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Aaah, så mangler vi bare en oplysning fra Morten om, hvornår, hvordan
den brændte af.

Det ligner en gang "højspænding" på videoudgangen.

Re: Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

"Historien" lyder noget i stil af dette, i.flg. ejeren:

Den løb tør for strøm på batteriet en aften han sad og skrev noget, satte
den derefter til at lade op natten over, men dagen efter ville den ikke
starte og har ikke virket siden...

Har så fået at vide idag at det vist ikke er 1. gang at den har lavet det
nummer, men sidst fik han den selv til at virke igen, ved at være lidt
stædig og bare blive ved at trykke på power en masse gange efter hinanden...

Fra mit synspunkt tyder det på at den har været ved at stå af over en
længere periode...

Historien melder ikke noget om noget forsøg på at bruge TV-Out, da manden
slet ikke ved hvad denne bruges til ;)

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab
Re: Dødt (??) bundkort i en laptop, hvor finder jeg et nyt?

Okay, prøv at rens området forsigtigt med isopropylalkohol og tag
billede igen (gerne lidt skarpere, hvis du kan, du kender macrofuktion
på kameraet ??)

Okay.

Btw, lad os fortsætte kun i dk.teknik.elektronik... :-)