Dødt batteri i IBM Thinkpad

Hej,

batteriet (type 92P0989) i min IBM Thinkpad R40e, model 2684-4tg, er
pludselig dødt. Fra et øjeblik til det næste slukkede computeren uden
forvarsel.

Jeg har sat et scope og multimeter til både udtaget på den bærbare og
batteriet. Udtaget på den bærbare viser en lade-spænding på 3.27 Volt
pr. celle på tre af benene.
Udtaget på batteriet viser på hver af cellernes pins:
- ca. 2 Hz pulser
- med +-1 Volt peak og indholdende nogle mindre pulser - formodentligt
data
Det sidste ben - formodentlig til SMbus eller lignende managment
viser: - ca. 2 Hz pulser
- ca. 0.15 sekunder pulse-width

Jeg forstår ikke, hvorfor batteriet ikke fungerer og ikke bliver ladt op
- er der nogen der kender til det eller på nogen anden måde kan hjælpe?

/Thomas
--
When you say "I wrote a program that crashed Windows", people just
stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for

Har du skilt batteriet ad ?, siden du kan måle på
hver celle
da det jo er et Li ion batteri er der en del elektronik i
selve batteriet, højst sansynligt er noget af det brændt af

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nej, jeg har målt de tre udtag der hverken lader til at være stel eller
data. Det er et 10,8 Volt batteri og Lithium-celler har ca. 3.2-3.3 Volt
cellespænding. Derfor går jeg ud fra at der er tale om udtag til hver af
de parallel-koblede blokke. "Celle" var nok det forkerte udtryk at anvende
i den indledende beskrivelse.

/Thomas
--
Living alone, I think of all the friends I've known
But when I dial the telephone, nobody's home

__SNIP__ diverse målinger...

 - Der er indbyggede ladekresløb i li-ion batterier - de kan godt dø....

http://www.batterier.dk /

Notebook / PDA Batterier
IBM
ca. 1070,-

 - Hvis du er momsregistreret, ringer du til Actec, messingvej, 8900
Randers, det er samme firma, blot engros afdelingen...

Lars / Viborg

Re: Dødt batteri i IBM Thinkpad
Hej Lars,

Det er ikke attraktivt for mig, da jeg kan købe et nyt for 500,- i
Tyskland. Men tak for oplysningen.

/Thomas