Dødt B&O LX4500

Jeg har nu en LX4500 på bordet, hvor jeg desværre mangler en service manual
:(
Er der nogle der har nogle ideer til hvor jeg kan lede.

Tv'et blev hentet igår. Jeg skiftede pot-meter på tuner modul, da lyd var
periodisk og auto-tuner gled hen over alle kanaler. Problem løst, tv'et
fungerede upåklageligt hele aftenen. Idag blev tv'et tændt, 15 min senere
gik det i sort - som om netforsyningnen blev fjernet. Standsby lysdiode
lyser ikke længere.

Jeg har haft NICAM modulet ude. Hjalp ikke. Målt lytter og dioder i
strømforsyningen igennem, og tjekket visuelt for dårlige lodninger. Nogle
typiske fejl på dette tv?
Evt. nogle der har servicemanual som pdf/djvu?

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Dødt B&O LX4500
Hej!

Undersøg:

Linieudgangen (mål C til E på BU'en)
De to dioder i TO-220 hus (på køleplade, sekundærsiden i smps'en)
Løse forbindelser på boosterkondensatorer.
Løse forbindelser på stikket til den horisontale afbøjningsspole (både på
hovedprintet og på stikket under billedrøret!)

Skift iøvrigt de to lytter på primærsiden i smps'en - de går alligevel...
Og 220µF lytten lige ved BU'en (den er i drivertrinnet).

Vil _næsten_ æde min gamle hat på, at fejlen er sekundær kortslutning af smps'en
:-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dødt B&O LX4500

Hej Kim

Jeg undersøger TV'et for dine fejlbeskrivelser imorgen. Jeg vender tilbage
hvis det har hjulpet, og hvis det ikke har :-)

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Dødt B&O LX4500

Hej Kim!
Så kommer der en redegørelse for første etape i fejlfindingen :-)

Kortsluttet - Ny skal indkøbes.

Fine, har været skiftet før.

Jep, den ene lodning var defekt. Ny boosterkondensator indkøbes.

Tilsyneladende fine. Men efterloddet.

De er skiftet - Sikkert samme person som har skiftet dioder.

Du fik ret :-)

er der mere jeg bør gøre når nu jeg er igang. Mere i linjedelen der skal
skiftes - Ud over en grundig omlodning?

Kan du forklare mig hvad der sker idet booster kondensatoren mister
forbindelsen?

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Dødt B&O LX4500

Jeg har en BU2508 tilgængelig, går den istedet for BU508?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Det burde der ikke være noget problem i. Omlod på boosterkondensatoren, isæt
BU'en og det burde spille :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dødt B&O LX4500
Hej!

Gisp, sådanne stumper skal man da have på lager :) Jeg har f.eks. BU508AF,
BU2508AF, BU2508DF, BU2525AF, BU1508DX :-)

Okie.

Normalt går disse ikke istykker, men det kan da ikke skade at skifte den. Bare
ikke til den blå Philips-type....! Hvis vi altså taler den store 6.8nF.

Fino :)

I hate it when I'm right ;-)

Nøøh, jeg har vist givet dig alle de standardfejl der er :)

Nå jo, der er jo liiiige et par lytter til der skal skiftes, men de sidder
forbistret besværligt... Kig bagved den vertikale afbøjningskreds, under den
store metalkøleplade (den på skrå foran chassiet, BU'en sidder også på den). Der
sidder to stk. 100µF herinde som du skal have skiftet. Hvis du udlodder to af
spolerne kan du nemmere komme til... Og så skal du folde chassiet ud :)

Spændingen over BU'en stiger markant og den kortslutter herved.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dødt B&O LX4500

Jaja, jeg ved det :-) Jeg har også BU508A, men ingen glimmerskiver... Så det
dur jo ik' rigtigt. Heldigvis har en god kammerat den omtalte BU2508AF
liggende. Og så tror jeg snart jeg skal have lavet et lille lager!

Jeg kigger på det, selvom de sidder lige lovligt utilgængeligt :-(

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Dødt B&O LX4500
Hej!

God idé. Jeg har også samlet stumper sammen... Jeg er efterhånden oppe på 4
Raaco-reoler (de høje) med stumper til radio/tv :)

Jeps, de sidder ikke nemt dernede. Dog kan jeg skifte dem på ca. 10 minutter
hvis jeg tager mig sammen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dødt B&O LX4500

Hej Kim!

Det var da en del. Jeg tror bare jeg starter med lidt BU'er, så tit roder
jeg heller ikke i tv'er :-)

Jeg har sat en BU2508 i istedet for den gamle, og nu kører fjernsynet igen.
Jeg opgav at skifte boosterkondensatoren. Så jeg siger tak for hjælpen :-)

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Dødt B&O LX4500