Død Laptop, kan den mon fikses ?

Hej !

Jeg har f=E5et en Fujitsu Siemens Amilo PA3515

Den vil ikke starte, faktisk s=E5 vil den ikke ret meget..

Ved power on, s=E5 starter harddisken og der kommer lys i et par af de sm=E5 lamper. Bl=E6seren k=F8rer 5sek og stopper s=E5 igen, "larmer lidt" med dvd drevet og s=E5.. ingenting..intet.

Normalt kan vist man slukke de fleste b=E6rbare ved at holde power knappen nede et stykke tid, dette reagerer den ikke p=E5- den bliver ved at v=E6re "t=E6ndt" selvom der ingen billede eller anden reaktion er.

Cpu bl=E6ser og k=F8ler var propfyldt med skidt og m=F8g, kan det v=E6re s=E5 simpelt som en d=F8d cpu ? eller er den lige til skrotkassen.

Mvh KKT

Reply to
KKT

gætter på at det er grafikchippen som er gået løs.

mvh, jesper

Reply to
jesper hansen - 9440

n.

Hej Jesper.

Takker.. S=E5 er der vist ikke meget h=E5b for den mere.

Reply to
KKT

I alle de tilfælde jeg har set, vil en død grafikchip ikke forhindre maskinen i at kunne slukkes.

Som regel laver den også bip-koden BEEP - BIP BIP når grafikchippen er død.

Jeg tror at OP skal forsøge at tænde maskinen uden RAM i, for at se hvordan at maskinen opfører sig.

// Per.

Reply to
Per Jensen

r d=F8d.

Hej Per Jensen

Det giver samme resultat. Maskinen t=E6nder, harddisken og bl=E6ser starter op, dvd drevet blinker et par gange. Bl=E6seren stopper efter 2-3sekunder, harddisken forts=E6tter med at k=F8re men laver ikke noget. Lys er t=E6ndt i power on knap, i lys dioden foran og i det indbyggede webcam i sk=E6rmen. Intet billede p=E5 sk=E6rmen og maskinen kan ikke slukkes igen.

Mvh KKT

Reply to
KKT

Jeg har gen-loddet en grafik processor. Puttede et par dråber flydense fluss middel ind under, og så en varmluftblæser direkte på chippen i 5 minutter. Trykkede måske også lidt med en skruetrækker.

Så fik ball-pointene igen forbindelse. Jeg turde kun gøre det, da maskinen ellers var dødsdømt. Men den kom da igang igen.

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

Lyder som den løse grafik. Når CPU ikke kan snakke med kredsen, da ved man ikke hvad der kan ske. CPU er ikke så vandt til at grafik ikke svarer tilbage på kommandoer, så fejlmeldingen kan jeg godt forestille mig er "død, reagerer ikke"

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

Jeg har før haft held med en bærbar computer med samme symptomer blot ved at fjerne batteri og bios batteri i nogle få minutter.

NHF, Århus

Reply to
NHF

Batteriet har jeg haft af mange gange, og pr=F8vet at starte den p=E5 str=F8mforsyningen alene, det g=F8r ingen forskel.

Bios batt kan jeg ikke se nogen steder ved at pille klappen af bagp=E5, s=E5 skal den nok skilles en del mere af for at komme ind til det, men det er da v=E6rd at pr=F8ve :)

Reply to
KKT

Det virkede heller ikke.

Der er nok ikke noget at g=F8re ved den, men tak for forslaget.

/KKT

Reply to
KKT

Du har selvf. også prøvet at slutte en ekstern skærm til den, samt med de nye og de gamle RAM-chips for at konstatare, at der kommer slet ikke noget på skærmen ?

Reply to
VK

Ja det er ogs=E5 fors=F8gt. Jeg har pr=F8vet alle de tricks jeg kan komme i tanker om.

Det der mest undrer mig er at den ikke kan slukkes igen ved at holde power knappen nede, det har alle andre laptops jeg har haft mellem h=E6nderne kunnet.

Hvad er det der styrer det ? Er det bios der bestemmer at "tryk p=E5 power i 10sek =3D sluk" eller er det noget andet.

Reply to
KKT

"KKT" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@s5g2000vbe.googlegroups.com...

Det er BIOS der styrer det, og det virker som om den er meget død. Så død at BIOS ikke starter op

Mvh

Reply to
Jan Borch