Død Laptop, kan den mon fikses ?

Hej !

Jeg har fE5%et en Fujitsu Siemens Amilo PA3515

Den vil ikke starte, faktisk sE5% vil den ikke ret meget..

Ved power on, sE5% starter harddisken og der kommer lys i et
par af de smE5% lamper. BlE6%seren kF8%rer 5sek og stopper sE5%
igen, "larmer lidt" med dvd drevet og sE5%.. ingenting..intet.

Normalt kan vist man slukke de fleste bE6%rbare ved at holde
power knappen nede et stykke tid, dette reagerer den ikke pE5%-
den bliver ved at vE6%re "tE6%ndt" selvom der ingen billede eller
anden reaktion er.

Cpu blE6%ser og kF8%ler var propfyldt med skidt og mF8%g, kan det
vE6%re sE5% simpelt som en dF8%d cpu ? eller er den lige til skrotkassen.

Mvh
KKT

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

gætter på at det er grafikchippen som er gået løs.

mvh, jesper

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

Hej Jesper.

Takker..
SE5% er der vist ikke meget hE5%b for den mere.

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?
Jeg har gen-loddet en grafik processor.
Puttede et par dråber flydense fluss middel ind under, og så en
varmluftblæser direkte på chippen i 5 minutter.
Trykkede måske også lidt med en skruetrækker.

Så fik ball-pointene igen forbindelse.
Jeg turde kun gøre det, da maskinen ellers var dødsdømt.
Men den kom da igang igen.

Christen Fihl

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

I alle de tilfælde jeg har set, vil en død grafikchip ikke forhindre
maskinen i at kunne slukkes.

Som regel laver den også bip-koden BEEP - BIP BIP når grafikchippen er død.

Jeg tror at OP skal forsøge at tænde maskinen uden RAM i, for at se
hvordan at maskinen opfører sig.

// Per.

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

Hej Per Jensen

Det giver samme resultat.
Maskinen tE6%nder, harddisken og blE6%ser starter op, dvd drevet blinker
et par gange.
BlE6%seren stopper efter 2-3sekunder, harddisken fortsE6%tter med at kF8%re
men laver
ikke noget. Lys er tE6%ndt i power on knap, i lys dioden foran og i det
indbyggede
webcam i skE6%rmen.
Intet billede pE5% skE6%rmen og maskinen kan ikke slukkes igen.

Mvh KKT

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

Lyder som den løse grafik. Når CPU ikke kan snakke med kredsen, da ved
man ikke hvad der kan ske. CPU er ikke så vandt til at grafik ikke
svarer tilbage på kommandoer, så fejlmeldingen kan jeg godt forestille
mig er "død, reagerer ikke"

Christen Fihl

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?
Jeg har før haft held med en bærbar computer med samme symptomer blot
ved at fjerne batteri og bios batteri i nogle få minutter.

NHF, Århus

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

Batteriet har jeg haft af mange gange, og prF8%vet at starte den
pE5% strF8%mforsyningen alene, det gF8%r ingen forskel.

Bios batt kan jeg ikke se nogen steder ved at pille klappen af bagpE5%,
sE5%
skal den nok skilles en del mere af for at komme ind til det, men det
er
da vE6%rd at prF8%ve :)

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

Det virkede heller ikke.

Der er nok ikke noget at gF8%re ved den, men tak for forslaget.

/KKT

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?
Du har selvf. også prøvet at slutte en ekstern skærm til den, samt med
de nye og de gamle RAM-chips for at konstatare, at der kommer slet ikke
noget på skærmen ?

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?
Ja det er ogsE5% forsF8%gt.
Jeg har prF8%vet alle de tricks jeg kan komme i tanker om.

Det der mest undrer mig er at den ikke kan slukkes igen ved at holde
power knappen nede, det har alle andre laptops jeg har haft mellem
hE6%nderne kunnet.

Hvad er det der styrer det ?
Er det bios der bestemmer at "tryk pE5% power i 10sek 3D% sluk"  eller er
det noget andet.

Re: Død Laptop, kan den mon fikses ?

Det er BIOS der styrer det, og det virker som om den er meget død.
Så død at BIOS ikke starter op