CPU-Fan og modstande ?

Jeg har en CPU-køler som varmer ved 12v (standard)

Jeg kender til 7v trikket, men så bliver den for varm ;(

Er det ikke muligt vha. nogle modstande i serie at få strømmen ned på. ca.
10v ?

Min køler www.Fluii.dk/short?link12%3 (den er popper op)

På forhånd tak!

Re: CPU-Fan og modstande ?

Det hedder spændingen på 10 volt.
Glem modstande, det er for usikkert, brug dioder istedet. En diode er cirka
0.6 volt, så 3 dioder giver dig lige omkring 10 volt.
Du skal købe nogle der hedder 1N400x, hvor x er 2,3,4,5,6 eller 7.

Dioder har en streg, den skal vende mod minus (dvs. den sorte ledning fra
strømforsyningen), om du sætter dioden på den ene eller anden side af
blæseren er ligemeget (Undtagen hvis du bruger RPM overvågning, så skal
dioden sidder i den gule ledning)

Re: CPU-Fan og modstande ?

Er den gule ikke netop ledningen til rpm aflæsning? Der kommer da intet godt
ud af at sætte dioderne på den så.

Re: CPU-Fan og modstande ?

godt

Den gule ledning på strømforsyningen.

Re: CPU-Fan og modstande ?

Så er der noget jeg ikke forstår - jeg har mange blæsere i mit kabinet, hvor
alle har en sort og en rød samt enten en gul eller blå.
Sort er stel, 0V. Rød er 12V og gul/blå er rpm-ledningen. Hvad får jeg ud af
at sætte en diode på den gule/blå ledning?

Re: CPU-Fan og modstande ?

intet
hvor
af

Du misforstår mig, jeg tænker ikke på blæserens ledning, men på
strømforsyningens ledning.

Ledningsfarven på blæsere afhænger af fabrikat, så de er ret dårlige at
henvise til.

Men jeg skulle åbenbart have skrevet "i serie med 12 volt ledningen", og
ikke nævnt nogle farver. ;-)

Re: CPU-Fan og modstande ?

Det kunne da lyde sådan :)

Ja det har jeg erfaret.

Nemlig :) Jeg er meget sikker på at "12 volt ledningen" i dette tilfælde er
rød og ikke gul.
http://www.itzonen.dk/images/review/201003123304/cooler.jpg
Den røde er 12v, sort stel og gul rpm. Den gule ledning i en AT/ATX PSU er
rigtigt nok 12v ledningen, men sådan monteres denne fan jo ikke. Denne fan
monteres direkte på bundkort, og der er farverne som jeg skrev ovenfor.

Re: CPU-Fan og modstande ?

hmm.. den køler vel :)

Du kan evt. bruge en zenerdiode i serie vel..

Re: CPU-Fan og modstande ?
Hvis du sætter en 15 ohms modstand på 2 watt i serie med blæseren får du de
10 Volt du ønsker.

/ Hans

Re: CPU-Fan og modstande ?

Ud fra ?

Modstande duer ikke. Hvis blæseren har svært ved at starte trækker den
mere strøm. Så bliver spændignsfaldet over modstanden større og derved
er der mindre energi til at starte blæseren.

Dioder er det eneste rigtige. Skal blæseen have lidt "starthjælp" smider
man en 220uF kondensator over dioderne til at "sparke igang" med.

Re: CPU-Fan og modstande ?

Eller måske anvender SMPS shottky dioder .. fandt selv ud af dette ved at
prøve at drive en 12 volt blæser fra en halogen trafo ...(den fik start
problemer 1/10 gange) indtil jeg skiftede dioderne til shottky så virkede
det .... (dioderne virkede her som ensrettere)

m.v.h.
lasse madsen

Re: CPU-Fan og modstande ?

Ja, jeg er da overrasket at blæseren overhovedet vil køre hvis den
tilsluttes vekselspænding..

Men jeg kan ikke se at schottky dioder ændrer noget, udover at han skal
bruge nogle flere af dem, da spændingsfaldet er mindre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: CPU-Fan og modstande ?
de
Hvis du nu brugte linket i det indledende indlæg kunne du selv finde ud af
hvor mange mA blæseren trækker, da det er opgivet på producentens
hjemmeside. :-)

Der er slet ikke nogen grund til at lave mere ud af det, end at bruge
modstanden. Det fungerer ganske udmærket i praksis. Det er jo ikke nogen
3-faset badeværelsesventilator vi taler om her.

/ Hans

Re: CPU-Fan og modstande ?

Hvor mange trækker den ved 10 volt ?
Det kan jeg ikek finde.

Re: CPU-Fan og modstande ?
af
Tro mig Klaus - Det er bedøvende ligegyldigt i dette tilfælde.

/ Hans

Re: CPU-Fan og modstande ?
ud

Nej, det er ikke ligegyldigt, men den trækker nok lidt mindre end ved 12V...
Det bliver ikke 10V (Hvis du ellers har brugt ohms lov til at regne det ud),
men det bliver deromkring...

Brian

Re: CPU-Fan og modstande ?

Køb du dig en bedre køler.... det får du meget mere ud af end at rode med
det der og så opdage at du alligevel ikke kan køle ordentligt ved den lavere
spænding.
Jeg kan anbefale en SilentTwin, den er helt lydløs og det bedste jeg er
kommet frem til at det utal af kølere jeg har prøvet igennem årene.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: CPU-Fan og modstande ?

Ellers er kan man jo lige tage en LM317 fra skuffen og sætte en trimmer på.
Sådan en sidder der i min dual-maskine - primært fordi jeg ikke lige vidste
at "x V" var passende ;-)

Mvh.
 Anders

Re: CPU-Fan og modstande ?
Joo... men skal der ikke også en modstand på, for at kunne skrue den op på
12v...?

Mvh Esben

ca.
på.