CPU-Fan og modstande ?

Jeg har en CPU-køler som varmer ved 12v (standard)

Jeg kender til 7v trikket, men så bliver den for varm ;(

Er det ikke muligt vha. nogle modstande i serie at få strømmen ned på. ca.

10v ?

Min køler

(den er popper op)

På forhånd tak!

Reply to
Esben Sunddal Hansen

Det hedder spændingen på 10 volt. Glem modstande, det er for usikkert, brug dioder istedet. En diode er cirka

0.6 volt, så 3 dioder giver dig lige omkring 10 volt. Du skal købe nogle der hedder 1N400x, hvor x er 2,3,4,5,6 eller 7.

Dioder har en streg, den skal vende mod minus (dvs. den sorte ledning fra strømforsyningen), om du sætter dioden på den ene eller anden side af blæseren er ligemeget (Undtagen hvis du bruger RPM overvågning, så skal dioden sidder i den gule ledning)

Reply to
HKJ

hmm.. den køler vel :)

Du kan evt. bruge en zenerdiode i serie vel..

Reply to
René Andersen

"Esben Sunddal Hansen" skrev i en meddelelse news:2uq_b.2878$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Hvis du sætter en 15 ohms modstand på 2 watt i serie med blæseren får du de

10 Volt du ønsker.

/ Hans

Reply to
Hans

Hans skriver:

Ud fra ?

Modstande duer ikke. Hvis blæseren har svært ved at starte trækker den mere strøm. Så bliver spændignsfaldet over modstanden større og derved er der mindre energi til at starte blæseren.

Dioder er det eneste rigtige. Skal blæseen have lidt "starthjælp" smider man en 220uF kondensator over dioderne til at "sparke igang" med.

Eller måske anvender SMPS shottky dioder .. fandt selv ud af dette ved at prøve at drive en 12 volt blæser fra en halogen trafo ...(den fik start problemer 1/10 gange) indtil jeg skiftede dioderne til shottky så virkede det .... (dioderne virkede her som ensrettere)

m.v.h. lasse madsen

Reply to
Lasse Madsen

Ja, jeg er da overrasket at blæseren overhovedet vil køre hvis den tilsluttes vekselspænding..

Men jeg kan ikke se at schottky dioder ændrer noget, udover at han skal bruge nogle flere af dem, da spændingsfaldet er mindre.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

de

Hvis du nu brugte linket i det indledende indlæg kunne du selv finde ud af hvor mange mA blæseren trækker, da det er opgivet på producentens hjemmeside. :-)

Der er slet ikke nogen grund til at lave mere ud af det, end at bruge modstanden. Det fungerer ganske udmærket i praksis. Det er jo ikke nogen

3-faset badeværelsesventilator vi taler om her.

/ Hans

Reply to
Hans

Hans skriver:

Hvor mange trækker den ved 10 volt ? Det kan jeg ikek finde. Klaus

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

af

Tro mig Klaus - Det er bedøvende ligegyldigt i dette tilfælde.

/ Hans

Reply to
Hans

Køb du dig en bedre køler.... det får du meget mere ud af end at rode med det der og så opdage at du alligevel ikke kan køle ordentligt ved den lavere spænding. Jeg kan anbefale en SilentTwin, den er helt lydløs og det bedste jeg er kommet frem til at det utal af kølere jeg har prøvet igennem årene.

--
M.v.h. Peter Andersen.
Reply to

"HKJ" skrev i en meddelelse news:c1dhde$2ftl$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Er den gule ikke netop ledningen til rpm aflæsning? Der kommer da intet godt ud af at sætte dioderne på den så.

Reply to
Brian Axelgaard

godt

Den gule ledning på strømforsyningen.

Reply to
HKJ

"HKJ" skrev i en meddelelse news:403b5cdf$0$55946$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Så er der noget jeg ikke forstår - jeg har mange blæsere i mit kabinet, hvor alle har en sort og en rød samt enten en gul eller blå. Sort er stel, 0V. Rød er 12V og gul/blå er rpm-ledningen. Hvad får jeg ud af at sætte en diode på den gule/blå ledning?

Reply to
Brian Axelgaard

intet

hvor

af

Du misforstår mig, jeg tænker ikke på blæserens ledning, men på strømforsyningens ledning.

Ledningsfarven på blæsere afhænger af fabrikat, så de er ret dårlige at henvise til.

Men jeg skulle åbenbart have skrevet "i serie med 12 volt ledningen", og ikke nævnt nogle farver. ;-)

Reply to
HKJ

"HKJ" skrev i en meddelelse news:403b6052$0$55923$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det kunne da lyde sådan :)

Ja det har jeg erfaret.

Nemlig :) Jeg er meget sikker på at "12 volt ledningen" i dette tilfælde er rød og ikke gul.

Den røde er 12v, sort stel og gul rpm. Den gule ledning i en AT/ATX PSU er rigtigt nok 12v ledningen, men sådan monteres denne fan jo ikke. Denne fan monteres direkte på bundkort, og der er farverne som jeg skrev ovenfor.

Reply to
Brian Axelgaard

ud

Nej, det er ikke ligegyldigt, men den trækker nok lidt mindre end ved 12V... Det bliver ikke 10V (Hvis du ellers har brugt ohms lov til at regne det ud), men det bliver deromkring...

Brian

Reply to
Brian Lund

Ellers er kan man jo lige tage en LM317 fra skuffen og sætte en trimmer på. Sådan en sidder der i min dual-maskine - primært fordi jeg ikke lige vidste at "x V" var passende ;-)

Mvh. Anders

Reply to
Anders

Joo... men skal der ikke også en modstand på, for at kunne skrue den op på

12v...?

Mvh Esben

"Anders" skrev i en meddelelse news:c1lljl$2dj$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

ca.