Computerstyret SSR

Jeg kunne godt tænke mig at lave et computerstyret solid state relæ.
I den forbindelse har jeg selvfølgelig googlet lidt, og har fundet en guide
der siger at man kan bruge DTR signalet fra et RS232 stik (+/- 10V) til at
kontrolspænding. I hans eksempel har han så brugt et relæ hvor der i
databladet er angivet en "Max reverse voltage" på -32V. Det giver fin
mening....

Men jeg har kigget lidt på eBay og diverse andre steder efter relæer, og
ingen af dem nævner "Reverse voltage" eller noget der minder om. Er det
fordi det er underforstået at det bare virker, eller skal jeg vitterligt
finde et hvor det står?

Det er selvfølgelig ikke tanken at relæet skal slå til ved -10V - først ved
de +10V.

Guiden jeg har fundet ses her:
http://www.instructables.com/id/Super-Easy-PC-Control-of-110-VAC-using-a-Crydom-So /
og databladet for relæet findes her (hvis man ikke vil melde sig ind hos
instructibles):
www.instructables.com/file/FVNH5JQFT17YRFQ/

Min tanke er at jeg vil prøve at programmere min egen windows baserede PID
controller. Jeg har en Shinko FCD-13A i forvejen, men jeg kunne godt tænke
mig at lave et lækkert interface samt have muligheden for at lave grafer mv.

/Kasper Hansen

Re: Computerstyret SSR

Nu lykkedes det mig så at finde et eksempel der tager højde for den negative
spænding - og så er mit spørgsmål egentligt besvaret.
http://www.ktverkko.fi/~msmakela/electronics/relay/index.en.html

Men andre inputs og gode idéer modtages gerne.

/Kasper Hansen

Re: Computerstyret SSR

Lige et rookie spørgsmål...

Den diode jeg skal bruge, er vel bare en 0.4W zener diode af en slags? Er
der nogen specielle krav ift. spændingen? Jeg ser at de fåes i alt fra 1.5V
og opefter...

/Kasper

Re: Computerstyret SSR

Denne her
http://stats.the-abbeys.com/blog/index.php?entry=entry060116-095620 har jeg
tænkt mig at bruge i et projekt

Nico

Re: Computerstyret SSR

Super, tak - det er vist ca. det samme som jeg er kommet frem til - bortset
fra dioden der håndterer den negative kontrolspænding.

/Kasper

Site Timeline