Computere i metalkabinet

Jeg er kommet i en diskussion med en kammerat, om vigtigheden af at
computere bygges i et metalkabinet for at mindske EM støj og udstråling.
Jeg mener absolut at computere (og megen anden elektronik) bør indkapsles,
mens han mener det er ligegyldigt. Han argumenterer med at fx.
mobiltelefoner "støjer meget mere".

Hvor reelt er støjproblemet egentligt? Hvad kan det give af problemer?

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Computere i metalkabinet

Meget reelt, der findes nogle EU direktiver som beskriver hvor meget
elektronik må støje. De kan ikke overholdes, hvis ikke computeren er
indbygget i et metalkabinet.

Forskellen på en computer og en telefon er frekvenser, en telefon sender
kontrolleret på en frekvens (ok: nogle stykker), som er reserveret til
telefoni. En PC støj på mange frekvenser og der er ikke noget kontrolleret
over den støj. F.eks. kan du ikke modtage svage radiostationer i nærheden af
en computer, hvis den ikke er skærmet (En AM radio stillet mellem
stationerne, viser ganske tydeligt støjen, når den kommer i nærheden af
computeren).

Re: Computere i metalkabinet
Uden at gå i love og regler, hvad bør man så stille af krav til et sådan
metalkabinet?
Tykkelse, metaltype, perforering? Her tænker jeg på at et computer kabinet
jo har en lang rækker huller og sprækker.

af
Kan den udsendte støj forstyrre andet end radiomodtagere? Altså elektronik,
som måske ikke selv er en støjsender og derfor ikke er skærmet?

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Computere i metalkabinet

Huller skal være små og samlinger skal være ledende. Læg mærke til de lister
med metalflige der bruges i samlingerne, de har et formål.
Ledninger er også et problem, den ferritklods der sidder om nogle ledninger,
er netop for at stoppe radiostøj.

elektronik,

Teoretisk ja, i praksis nej. Alt elektronik skal også være testet, at det
kan holde til indstrålet støj.
Hvis du arbejder med meget følsomt måleudstyr tæt på computeren, kan du dog
risikere problemer.
Husk også at radiomodtager er mange ting f.eks. trådløst netværk og GPS.

Re: Computere i metalkabinet
ledninger,

Og som jeg plejer at pille af evt. knuse af fordi de er f..king irriterende
og altid i vejen...
Det er da rart at vide de har et formål, men det eneste jeg har lagt mærke
til når jeg har fjernet dem var hvor dejligt det var når de var væk!

Mvh
Morten

Re: Computere i metalkabinet

irriterende

Hvis du får problemer med radio modtagere (f.eks. politiscanner), så kan du
købe nogle til at clipse om ledningen.

Det er ret tydeligt at se virkningen af sådan en klods når man måler
udstrålingen (Hvis den ingen virkning har, så bruger man den selvfølgelig
ikke).

Re: Computere i metalkabinet
du

Ja, dem der var lige til at pille af og ligger i computer-rode-kassen. Det
er de dejlige typer, der giver én valget.

OK, men sådan én har jeg nu ikke..

Mvh
Morten

Re: Computere i metalkabinet

selvfølgelig

Det har jeg heller ikke.

Problemet med sådan nogle målinger er at de skal foretages i et radiodødt
rum og der skal laves mange målinger. Det kan Delta så gøre halvautomatisk,
desværre er de ikke billige.

Re: Computere i metalkabinet
halvautomatisk,
Er det ikke bare at komme igang med hønsenettet og lave sig et Faraday-bur?
:-)

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Computere i metalkabinet

radiodødt
Faraday-bur?

Det er desværre ikke helt nok.

Du kan se et billede fra rummet her:
<http://www.delta.dk/services/test-services/emc-test/test-facilities/semi-an
echoic/grafik/default.htm>

De hvide kitler er vist kun for fotografen, jeg har ihvertfald ikke set
nogle i brug når jeg har været der.

Billedet må også være rimeligt gammelt, normalt har de stående et TV i
venstre side, så man kan se målingerne fra kontrolrummet, uden at skulle
bevæge sig for meget. TV'et bliver selvfølgelig kun tændt når der ledes
efter problemer, det er slukket under målingerne.

Re: Computere i metalkabinet
Det var nu også en spøg.

<http://www.delta.dk/services/test-services/emc-test/test-facilities/semi-an
Hvad formål tjener æggebakke-pyramiderne på væggene? Har de en hæmmende
effekt på EM-stråling? Der er vel også en metal afskærmning i rummet?

Det er klart :-)

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Computere i metalkabinet

<http://www.delta.dk/services/test-services/emc-test/test-facilities/semi-an

De er absorberende, så det kun er den direkter stråling der bliver målt og
de dæmper sikkert også lidt på udefra kommende signaler.

Jeps. Rummet har to indgange, den store kan du se til højre, midtfor. Den
sektion har en luftpude, så den kan skubbes væk. Der kan faktisk godt køres
en bil ind.
Dørerne er metaldøre med plader der går ind i hinanden, når de lukkes.

Delta har faktisk adskillige labs. med afskærmning, det der er bare det
største.

De CE test jeg har lavet, har vi skiftet rundt mellem de forskellige labs.,
det store til udstråling, små labs. til det meste andet. Det afhænger noget
af hvor der er plads og hvad der skal måles, ikke alt kan måles i alle labs.

Re: Computere i metalkabinet
<http://www.delta.dk/services/test-services/emc-test/test-facilities/semi-an

Det er RF-Absorberende skumgummi der skal dæmpe reflektioner fra vægende og
loftet da det ellers ville være meget svært at lave noget der ligner en
regtig udendørs måling.

Ja

Ja, nu ved jeg ikke så meget om de rum de har over i øst afdelingen, men
nogle af de rum der er i Knudlund har jeg selv været med til at lave mens
jeg var i lære der.
De er lavet af jernplade der er ca. 1mm tykke og er skruget sammen for hver
5cm i alle samlinger, dæmpningen i de rum jeg var med til at lave den gang
skulle mindst være 80dB fra 10KHz til 1GHz.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

http://makeashorterlink.com/?X609120F6

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Computere i metalkabinet

Det er vel noget enhver elektronikfabrikant med respekt for sig selv har
?

Vi har da et !

Re: Computere i metalkabinet
On Sat, 03 Jan 2004 06:27:00 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Det er jeg ikke sikker på. Det jeg kender til ses her:

http://www.interacoustics.dk/images/emcmi.jpg

(hvor en eller anden har klippet et billede af en spectrumanalyzer ind
oveni)

Og der er da en del der lejer sig ind til div. tests.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Computere i metalkabinet

Der er ikke nogen der laver sådant et testrum hvis de ikke er tvunget til det,
enten fordi de har så mange test at de kan udnytte det hele tiden eller de
laver noget andre ikke må se.

Mvh Max

Re: Computere i metalkabinet

Møllestyringer??

Ja.

Re: Computere i metalkabinet

For at dæmpe magnetisk udstråling (dc til ca 30MHz) bruges der jernplade,
ved højere frekvenser kan man bruge næsten alle ledende metaller da der
typisk er tale om elektrisk afskærmning.

Hvis man laver huller i skærmningen skal hullerne være væsentlig mindre end
en kvart bølgelængde af den frekvens der skal dæmpes (den højeste frekvens).

kontrolleret
nærheden
elektronik,

Det sker ikke særligt tit med anmindeligt udstyr, men det sker.
Du skal være klar over at der også er krav til hvor følsom elektronik må
være over for støj fra omgivelserne.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Under 30MHz? Hvad rager det mig! ;-)
CE test af luftbåret støj, starter ved 30MHz, under 30MHz er det
ledningsbåret der testes for.
Der er ingen grænser for magnetisk udstråling (endnu).

Site Timeline