Computer ur går for hurtigt

Jeg har en Akai S6000 sampler.
Re: Computer ur går for hurtigt

Hvornår går uret for hurtigt ? når der er strøm på eller når den kører
på batteri ?
Kontroller spændingen over BIOS batteri.
Kontroller frekvensen over RTC krystallet,  32.768kHz er et hint der.

/Hans

Re: Computer ur går for hurtigt

Hej Hans
Tak for input.
Den går altid for stærkt, både når der er forsyning på og når den kører
på batteri, men jeg ved ikke om den går lige meget for stærkt.
Kunne forestille mig at der er en klok-kreds et sted med et krystal, og
det nok er i forbindelse med det at problemet skal findes.
Jeg kan ikke umiddelbart finde et 32.768KHz krystal.
Jeg har fundet 3 krystaller på printet:
http://billedeupload.dk/images/eZ42M.jpg
http://billedeupload.dk/images/jVRHM.jpg
http://billedeupload.dk/images/cxU84.jpg
På et af dem står der 32.000 det er nok det der kommer nærmest.
Der er et 3V backup batteri, jeg kunne selvfølgelig prøve at checke om
der er 3V over det.
Printet ser ellers fint ud, men jeg spekulerede om et fremmedlegeme,
eller evt. en defekt / lækkende kondensator, kunne være årsagen..

Re: Computer ur går for hurtigt
Tom skriver:

Der er 2 krystaller i den, tjek om nogle af kredsene lige i nærheden er
real time kredse, kig også lige omkring batteriet.

Mål spændingen på batteriet.

Hvornår er fejlen opstået?
Er det noget der er kommet pludseligt, eller noget der lige så stille er
blevet værre og værre?
Er fejlen værst, når du har tændt for udstyret, eller når det er
slukket?

Re: Computer ur går for hurtigt

Jeg har fundet frem til roden af problemet tror jeg.
De bruger en urkreds RTC6593, som har indbygget resonator:
http://billedeupload.dk/images/cCkVs.jpg
Ifølge databaldet kan den beskadiges ved slag, forkert montering eller
ultralydsrensning. Jeg ved ikke hvad den har været ude for, da udstyret
er brugt.
Nu er der så to udfordringer. 1: at finde en RTC6593 (måske en har et
aflagt 80386 mortherboard liggende, som de ikke bruger mere, som har
sådan en fyr der kan doneres) 2: at få kredsel loddet af og en
tilsvarrende på, for det tror jeg ikkke lige, at jeg har grej der kan ..

Re: Computer ur går for hurtigt

Mon man kunne montere et krystal på printet, der hvor der står X5? Det kunne
se ud til at kredsen kan køre med eksternt krystal også, siden printet er
lagt ud til det. Hvis man er heldig sidder den parallelt over den interne,
så hvis den er afbrudt nu, kan den måske svinge på en ekstern. Lidt naivt
måske, men hvad, det skader ikke at prøve. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Computer ur går for hurtigt

Vær opmærksom på at den jo ud over et ur også indeholder noget ram, så
er du smart finder du ud af hvorleders du læser rammens indhold for at
kunne lægge tilsvarende ind i den nye ram du får fat i, det kan jo
være vigtig information der ligger der, det kan dog også være at det
ikke benyttes til noget som helst ?

Det skulle dog ikke være noget problem at lodde den ud uden at
ødelægge kredsen, og den skulle jo nok kunne læses i en universal
programmer, og har den så et indhold i rammen er det jo nok noget der
skal/kan benyttes.

/Hans

Re: Computer ur går for hurtigt
Hejsa,

Det er dynamisk RAM, ikke flash. Det er derfor ingen grund til det du
beskriver der.

/Claus

Re: Computer ur går for hurtigt

Det er nok den interne battery backed up statiske ram i urkredsen der tænkes
på. Det indhold går tabt hvis kredsen fjernes og den mister sin
batteriforsyning.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Computer ur går for hurtigt
Hejsa,

Jeg bemærker der står '8410' på kredsen; Produceret uge 10 i 1984. Det er 29
år siden. Din største udfordring bliver ganske givet at finde en funktionel
erstatning.

/Claus

Re: Computer ur går for hurtigt

Ja det er jeg også ret sikker på. Jeg lavede et RTC projekt engang
omkring midt firserne og husker at RTC kredsen kunne fås med intern,
eller eksternt krystal, ligeså med hensyn til batteriet det kunne være
indbygget, eller eksternt.

/Hans

Re: Computer ur går for hurtigt
Jeg bor i østjylland, og hvis du skaffer komponenten, skal jeg gerne
skifte den,