Coax til toslink konvertering?

Hej!

Jeg har et problem... Der er en DVDafspiller med coaxialt lydoutput og en
forstærker som kun tager et lyslederkabel. Kan jeg konvertere coax-outputtet
direkte til lyslederen ved at bruge en af de gængse "konvertere" som ofte sidder
i elektronisk isenkram (har een fra en anden DVDafspiller :))? Er det helt samme
signal bare hhv. i elektriske impulser og lys do.?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Coax til toslink konvertering?
Hej Kim

Her i gruppen, eller i teknik.lyd, var der for et par måneder siden et
spørgsmål som dit, og der kom en link til en meget simpel konstruktion.

Det er 100% de samme signaler der er i coax og optisk, udover spænding hhv.
lys ;o)

Mvh Hauge

Re: Coax til toslink konvertering?
Kim jeg troede at du vidste at Elektor har lavet en del af de byggesE6%t
og de er faktisk ret simple.
DatastrF8%mmen bliver ikke E6%ndret under vejs.

Re: Coax til toslink konvertering?

Men spændingen skal lige 'pustes' op fra 0.5Vpp til 4-5V, for at
optotransmitteren kan fange det. Det kan man gøre med en transistor, jordet
emitter, med en kollektormodstand der er 8-10 gange større end
emittermodstanden. Og en passende basis-spændingsdeler og
indgangskondensator. Den absolutte fase er ligegyldig.

Man kan også indbygge den i apparatet, og finde signalet som 5V. Så har man
også forsyning ved hånden, og undgår transistor og ekstra udvendig ledning
og psu,  meget mere praktisk.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Coax til toslink konvertering?
Hej!

Holder ikke Elektor, selvom jeg nok burde :o)

Fandt iøvrigt flg. på nettet, og jeg bruger nok konstruktionen, da den er simpel:

http://www.taligentx.com/projects/opticalconverter/#schematic

Som alle er inde på, ja, signalet er det samme, men skal flyttes og udviddes fra
+-0.5V til 0-5V.

PS: Og ja, den bliver bygget ind i DVDafspilleren, Ulrik :-)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Coax til toslink konvertering?
Hej!

Whee, det lader til at kinadåseafspilleren allerede var forberedt til optisk
udgang :) Der manglede faktisk kun selve senderen - resten er allerede monteret
på printet. Melder tilbage når jeg får købt et optisk kabel så det kan testes :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Coax til toslink konvertering?
Hej!

Og så spiller det :-) Der manglede kun selve senderen - resten af elektronikken
var allerede i afspilleren. Eneste jeg manglede var et optisk kabel til den
nette sum af 60,- :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"