Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Hej,
Jeg har en HTPC med en coax SPDIF udgang (sådan et orange phono stik), og en
forstærker med en optisk SPDIF indgang.
Er der en nem måde at konvertere den signalet fra den ene type til den
anden? Jeg har fået et link til sådan en konverter-boks, men er der en
nemmere/billigere/mindre måde?

På forhånd tak...

/Kasper Hansen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF
Hej Kasper,

Jeg brugte en rød lysdiode fra spdif-udgangen på mit lydkort, til den
optiske indgang på min minidisc. Det fungerede fint. Det er nok ikke den
rigtige måde at gøre det på, men det virker (i hvert fald i mit tilfælde).

Jonas Jalling

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Hej Jonas,
Nu er jeg ikke så hardcore ud i elektronikken, men vil det sige at du bare
har sat det ene ben af dioden fast på plus-polen og det andet ben på
minus-polen? Det lyder da næsten for nemt?
Og skal det være en speciel diode? Det skal vel være en der er lavet til den
specifikke spænding?

/Kasper Hansen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF
Jeg har tilføjet en coaxial udgang på min xbox ved at bruge den optiske
udgang (som sidder i scart kablet). Det foregår blot ved at lodde et RCA
hun-stik på den den optiske laser. Jeg ved dog ikke om dette virker i alle
tilfælde, men det virker fint med xboxen. Her kan du se hvordan det er gjort
i xboxen http://wrongcrowd.com/xboxspdif/ . Det er kun 2 lodninger der skal
til, hvis det ellers er løsningen..?

Mvh.

Mads

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Det er jo så det modsatte jeg gerne vil - men det er vel samme
fremgangsmåde? At lodde sådan en diode direkte på et phono stik?

/Kasper Hansen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Det ser ud til at svaret er enkelt... Man kan simpelthen koble en diode
direkte på, ifølge nedenstående link (næsten i bunden af siden):
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Citat:
"Very cheap optical S/PDIF output
With TOSLINK modules available for as low as $10 it hardly seems worth it to
bother with the trouble of making your own TOSLINK module due to the fact
that the ones from Sharp have a built-in connector and are much easier to
interface. But if you really want to make your own optical output interface,
you can do it because S/PDIF optical (Toslink) transmitter is just basically
a red LED coupled to the optical fiber. So to build a very basic output
circuit you only need a red LED and a resistor, both available from any
place where electronic components are sold. "

/Kasper Hansen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

http://www.hi5.dk/DIAGRAM.GIF

Jeg har nogle stykker af tosslink transmitterne liggende hvis det skulle
have interesse.

Mvh.
 Anders (Amager)

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Hej Anders,
Nu har jeg godtnok bestilt dele hjem til et "større" projekt. Jeg fandt
nogle beskrivelser af standarden et sted, og de var noget mere komplicerede
end dit diagram. Men hvad skal du have for 1 af de transmittere? Så kan jeg
jo tage den løsning, hvis det andet ikke lykkes mig.

/Kasper Hansen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Diagrammet på http://www.hi5.dk/DIAGRAM.GIF duer kun til TTL SPDIF kilder,
hvilket f.eks. er den digitale udgang på CD-ROM drev. SPDIF udgangen på et
lydkort kører højst sandsynligt kun med det normale spændingsniveau på 0,5V
frem for 5V.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Jep - det fandt jeg også ud af ved nærlæsning.
Tak for din hjælp i den anden tråd også, jeg tror snart jeg har gennemskuet
det :)

/Kasper Hansen

Re: Coax SPDIF til Optisk SPDIF

Det er ikke "mit". Så havde der været en afkobling på også ;-)
Og som Martin skriver er det også tegnet til logikudgangene - dvs. fisket på
kortet. Kender dog ikke niveauerne på en typisk coax-udgang.

Mon ikke en 20'er er rimeligt? Under alle omstændigheder tager det jo kun
1-2 dage med postvæsenet - så du kan jo se om ikke "det andet" lykkes =)

Mvh.
 Anders