CNC til dem som talt om selvbyg

prøv at tage et kik her http://www.cncdudez.com /

Mvh
  Henrik

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Jeg var en af "dem", der længe har gået i de tanker :o)

Har du selv erfaring med det kit?
Der findes et hav af den slags kit på nettet, men jeg lidt bage for at købe
sådan et hjem fra udlandet når man ikke ved hvad det er man køber (hmm,
eneste kontakt-oplysninger er en mail-adresse, hvor mon de holder til?).

Den fræsemotor de har bestykket deres komplette kit med er en billig
Dremel-kopi til under 100 Kr. som bl.a. har været solgt i Aldi. Det tror jeg
simpelthen ikke dur til noget som helst.

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Hvorfor ikke bare købe en boremaskine med krydsbord og bygge stepmotorer på,
hvis man ligger fjedre bag slæderne bliver sløret elimineret ved små
fræsning som pcb

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&SEID10%66

Maskinen koster ca 2500-2600

ps jeg kender ikke leverandøren

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Husk lige de 25-2600kr er plus krydsbordet til 1495,-
Og så er arbejdsplanet max 7x13cm...

Selve boremaskinen kan "kun køre" 7000 omdr. hvis man har
tænkt sig at bruge den til at route print med, er det for lidt.
Sådan et carbidskær vil gerne køre meget hurtigere, det er
derfor de bruger den "ALDI" model på billedet, den kan køre ca 35000 omdr
Bevares der findes nogle der er meget bedre, men man skal jo stoppe et sted?
Og til 100,- kan man skifte den maskine 8-10 gange i forhold til en Dremel
:O)
(så god er en Dremel heller ikke/så dårlig er kopien heller ikk... vend det
som i vil :O)

B.Agerholm

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Og moms skal der også lige ovenpå. Og et almindelig
krydsbord bliver man nu også hurtig træt af at stå og
vente på.

Mvh Max

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Fordi jeg ikke skal bruge den til at fræse PCB ;o)
Jeg får lavet mine print professionelt ude i byen. CNC-fræseren skal bruges
til at fræse huller i plast-kabinetter og gravere forplader.

Re: CNC til dem som talt om selvbyg
Henrik Nielsen skrev d. 05-01-2006 i meddelelse

Jeg er selv maskinarbejder, og må sige at jeg er imponeret over det jeg
ser på billederne.
Det er sjældent at se sådan noget hvor producenten snakker om
millimeter, hvilket har holdt mig lidt væk, da tommer forvirrer mig
mere end de gavner.
Jeg er selv på udkig efter sådan en maskine til noget fritidsprojekt
jeg laver, og den ser sgu ud som den jeg leder efter.
Kai

Re: CNC til dem som talt om selvbyg
Det med mm og tommer er ikke det store problem. Efter du har regnet ud hvor
stor den fysisk er, og stigningen på "gevindstængerne"
Så er resten op til "controller programmet"
De fleste kan køre 1/1 1/4 1/8 eller 1/16 step. På en stepmotor med 200
step/omdr giver det jo så helt op til 3200 step pr/omdr

Hilsen
B.Agerholm

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Ja, det ser ikke helt tosset ud, bortset fra fræsmotoren.

Jeg har tidligere kikket på Milling Machine HIGH-Z S-400 fra
http://www.cnc-step.com /
Prisen er ca. den samme, men arbejdsareallet er væsentligt større,
kraftigere spindler og så er opspændingen beregnet til en 900 Watt Kress
Milling spindle, som jeg tror mere på.

Jeg skal hovedsageligt bruge masinien til at fræse huller i plastkabinetter
og gravere forplader. Tror du de små CNC-maskiner kan klarer de opgaver (er
selv elektronikmand, så det ligger lidt uden for mit fagområde)?

Re: CNC til dem som talt om selvbyg
Allan Soerensen skrev d. 06-01-2006 i meddelelse

Jeg skal indrømme at jeg ikke aner hvordan jeg skal vurdere det.
Jeg har svært ved at tro på en Dremel eller kopi er særlig god som
spindel, den kaster som regel både til siden og ud/ind, så til fine
graveringer (som jeg også skal lave) er den sikkert ikke specielt god.
Kai

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Meget intresant.

Har du henvisninger til bilder, tegninger eller personer med erfaring?

Jeg har selv satt i bestilling en: http://www.cncdudez.com , men jeg synes
at en CNC-fres = printboremaskin bør ha automatisk verktøyskift. Det må jeg
forsøke å bygge.

HM

Re: CNC til dem som talt om selvbyg
Hej Harald

Forsøgte at sende en mail til dig privat.... men den kom retur...

Her er et link
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item60%42861899&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT

Hilsen B.Agerholm

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Jeg har nu bestilt et eksemplar, som bliver leveret færdigbygget i løbet af
2-3 uger.
Så må vi se om "Aldi" fræseren kan trække læsset, ellers må det være simpelt
at udskifte den med en kraftigere type. Resten ser OK ud.

Som nævnt tidligere havde jeg også kikket meget på www.cnc-step.com, men jeg
har ikke kunnet komme i kontakt med firmaet for at få oplyst prisen på
forsendelse til Danmark, hverken pr. telefon eller flere e-mails. Synd der
gik de glip af den ordrer.
Syntes det går sådan hver gang jeg vil bestille noget hos Tyske firmaer. Er
jeg mon uheldig, eller er det mentaliteten at man ikke gider at besvare
henvendelser fra kunder?

Re: CNC til dem som talt om selvbyg
Allan Soerensen skrev d. 19-01-2006 i meddelelse

Holder du til i Storkøbenhavn ?
Kan man få en demo af dyret ?
Kai

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

Jeg bor i det mørkeste Jylland :o)
Jeg vender tilbage når jeg har modtaget maskinen og har haft tid til at lege
lidt med den.

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

De har været på messe 13-15 januar, står der på deres forside.

Har handlet optik og finmekanik med andre Tyske firmaer. De har været
præcise og levet alt til aftalt tid/pris

Bo //

Re: CNC til dem som talt om selvbyg

    Tror det er uheld... kan kun nikke genkenden til det Bo skriver ;)
handler med tyske firmaer ca. 1-2 gange om mdr...

--
VH
Lars Molnit

Ja, det gør der sørme også, men ikke på den engelske forside som jeg har
brugt.
Mon ikke de har telefonsvarer og auto-svar til mail i Tyskland?

Jeg har 2 gange prøvet at forhandle måleudstyr fra Tyske producenter. Begge
gange blev agenturet opgivet fordi det var umuligt at få dem til at svarer
på henvendelser eller at få noget så simpelt som en leveringsdato oplyst.
Jeg forhandler lignende udstyr fra engelske, amerikanske og en hollandsk
producenter og har aldrig oplevet den slags problemer.
Det er nok bare mig, der er uheldige med tyskere :o)

Re: CNC til dem som talt om selvbyg
Allan Soerensen skrev d. 20-01-2006 i meddelelse

Jeg har en smule erfaring (EN SMULE) med tyskere.
Tyskland er et u-land med kommunikation via web og e-mail.
Skal du i kontakt med tyske firmaer er telefon og fax langt bedre at
bruge, de svarer ofte ganske simpelt ikke på emails, selvom de oplyser
en email på deres hjemmeside.
Kai

Site Timeline