CMOS: Må man ...

De fleste CMOS må påtrykkes en spænding på knap 15V.

Jeg har behov for at benytte en 24V spænding.
Må man bruge en zenerdiode således at zenerdioden sidder mellem forsynings
stel/minus og Vss på CMOS'en ?

Den påtænkte kreds er en 4511, BCD til 7-segment driver.

Eller SKAL man have/lave en forsyning alene for CMOS'en når alt andet skal
have 24V ?

mvh. Allan

Re: Må man ...
Ja, husk lige en kondensator (det plejer man)

Nu er denne kreds en der trækker strøm ud af vcc, så hvis du trækker
20mA ud af hver segment, så bruger du hurtigt 150 mA, og det skal ikke
få vcc til at falde "for meget".

Det ville være lettere med en 7812 regulering.

Hvis du ikke trækker strøm ud til segmenterne, fx hvis du forstærker
regulering vel fin nok.

Din regulering bruger strøm konstant, gennem modstanden op til 24V.
En anden regulering er en zener fra de 24Volt til de ønskede 12-15V. Den
bliver "kun" varm, når du trækker strøm til segmenterne, men den kan så
også holde spændingen.

Husk at kontrolleer om du kan styre indgangene på 4511, da dens høj/lav
niveau er ved en halv vcc, altså 7.5V ved 15V drift.
Men det er nok ikke et problem hvis du kører 24Volts logik (lav=0,
høj24%V).

Christen

Re: Må man ...
Christen Fihl har bragt dette til os:

Jeg vil tro, at indgangen kan være et problem.
Datablad(e) specificerer VDD+0,5V - ingange på CMOS er ofte beskyttede
internt af en diode til VDD, så at sætte 24V på indgangen af en kreds
der forsynes med 15V, vil være overlagt mord på en hel stribe dioder,
og dermed formentlig på kredsen.

Det rigtige vil være at lade styresignalerne generere fra samme
forsyning som 4511, eller finde noget andet til at drive displayet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Må man ...
Ja, nemlig (jeg glemte at skrive om modstande i indgangene).

Hvis der er dioder overhovedet.
Det kan jeg ikke lige huske, og familie specs siger ikke noget om det
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-25/DSA-493913.pdf

PS: Faldt lige over en aau liste over alt muligt :-)
http://www.komponenten.es.aau.dk/fileadmin/komponenten/Data_Sheet/4000 /

Christen

Re: Må man ...

Det datasheet jeg så på (Fairchild), sagde meget tydeligt max VDD+0,5V
på indgange.
Tilbage da de opfandt CMOS'en (jo - jeg kan godt huske det), var der
dioder på indgangene.
Så man skal nok checke med det rigtige fabrikat, og præcise typenummer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Må man ...

Værre end det...

Dioderne holder sandsynligvis til det, og sender det op på
forsyningsspændingen, hvor det laver ravage. Ud over det: så fudder
kredsene af kort efter..

MEN: Hvis man strømbegrænser med en modstand, OG forsyningsspændingen
kan optage denne strøm, kan man overleve uden problemer..

Bo //

Re: Må man ...

Hm jeg tror det sikreste er at lave hele styringen på 12V via en 7812'er fra
24V forsyningen.
Og til alle jer andre, tak for svar.

mvh. Allan

Site Timeline