Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?

Jeg har et lille kredsløb der bruger en cmos4013 som en slags one-shot
svjks, men kun den ene del at denne IC er i anvendelse, og diagrammet
antyder at man blot lader resten af benene flyde.

Jeg mener at kunne huske et råd om at man skulle undgå flydende ben på Cmos
ICere.?
Nogen der kan bekræfte om det er ok blot at lade benene flyde på disse?

Mvh
Henrik

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?

Cmos

Det er en dårlig ide, svævende indgange på en CMOS giver højt strømforbrug.
De skal helst være nogelunde tæt på Vss eller Vdd spændingerne.

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?
strømforbrug.

Ok, dvs jeg kan blot trække dem ned eller op med feks en 10k modstand, alt
efter hvad jeg lige finder nemmest?

Er det ok, at udgangen også svæver?

Mvh
Henrik

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?

Modstanden er ikke nødvendig.

Jeps.

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?
alt

Ok, takker!

Mvh
Henrik

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?

alt

Det ville jeg nu gøre... det er nu meget god praksis lige at sætte en
modstand imellem....  men ok den behøves ikke...

<klip>

MVH Bojer

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?

Det var meget god praksis på TTL (ihvertfald til Vcc), på CMOS er det
ligegyldigt.

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?
Det kredsløb jeg piller ved kan ses i binær.

Se efter "tach"

Det er et filter til en motorstyring(indsprøjtning).

Grunden til dette er at tændspolen "ringer" seriøst når der kommer ladetryk
på, og trykket stiger. Gnisten afleverer ikke al energi inden den blæses ud,
og restenergien slår tilsyneladende tilbage, og forårsager spikes i
tændingssignalet. Disse spikes registreres som 1000rpm "hop" og det
ødelægger lidt præcisionen på den indsprøjtede mængde. Det kan man ike
umiddelbart mærke, men man kan tydeligt se det på et datalog.

Disse to kredsløb skulle kunne tumle disse problemer(efter sigende!)

Sprg. går primært på hvilken tidskonstant man får med det RC led, og hvordan
dette indvirker på den puls der kommer ud af 4013.

Det kredsøb der sidder inden i motorstyringen består af et RC led, og en
optokobler, men det er ikke nok.

Hvis der er nogen der skulle have en ide til hvordan man 100% effektivt kan
"rengøre" et signal der, alt efter triggermetode, enten er en 0-5volt
firkant men overlejret af en del støj fra tændspolen, eller et pin1 signal
direkte fra tændspolens sekundærside, der er møjbeskidt, rent ud sagt.
Spolens spiker med ca 280volt når den slukkes, men der skal trigges på de
0-12volt. Spikene er ikke konstante, men varierer voldsomt med spolens
belastning.

Mvh
Henrik

Re: Cmos IC, hvad gør man med den del der ikke er brugt?
alt

Ikke nødvendig - men praktisk hvis du skulle få brug for en ekstra gate - så
skal du ikke bøvle med at cutte forbindelse til GND/VCC

Cheers