Clock regenerering fra tilfældigt signal

Hej gruppe

Jeg har et signal der skifter mellem 1 og 0 stort set tilfældigt. Det
bygger på en bagvedliggende oscillator således at min bitrate er ~5
Mbps. Jeg har desværre ikke adgang til clocken, så hvordan regenererer
jeg denne ud fra bit-strømmen alene?

Jeg havde tænkt lidt på noget alá en DPLL, men (uden i øvrigt at vide
noget om det) det vil vel typisk kræve en langt højere frekvens end de 5
Mbps? Det skal gerne kunne laves på "køkkenbordet" og selvfølgelig være
billigt... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

mangler lidt mere info for at ku' gi' noget sE6%rligt konkret svar.

F2E%eks : hvor mange ens bit kan der komme i trE6%k? Skal du ha' en stabil
clock
lE5%st til de ~5Mbit/s eller skal du bare ha' fat i bits?

USB er 12Mbit/s og der er garanteret en skift i bit strF8%mmen mindst
hver syvende
bit periode. Det er nomal lavet med en 48MHz state maskine der ved hver
flanke i
bit strF8%mmen justerer sig ind pE5% hvor midten af en bit er.20%

-Lasse

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Det giver jeg da gerne :)

I princippet uendeligt mange, da signalet jo er stort set tilfældigt.
Jeg ved godt at dette er et problem, men lad os bare antage at der kan
komme N ens bit i træk; så kan jeg selv regne sandsynligheden ud
bagefter for at det sker. :)

Egentlig skal jeg bare have fat i bit-strømmen (overført til PC). Så
hvis du har en metode til dette uden at generere en clock først er det
jo også fint. Jeg havde selv spekuleret på bare at oversample et par
gange og derefter klare bithåndteringen i post-processering; men jeg kan
kun (nemt/billigt) overføre 8 Mbps til PC så det bliver ikke den vilde
oversampling (men muligvis nok nu jeg tænker over det?).

Jeps, kiggede selv på dette; umiddelbart virker det til at gå til, men
problemet er så at det kræver et krystal der er meget tæt på den clock
man er interesseret i.

Med venlig hilsen Preben

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Indeholder det pågældende signal kun data eller er det en kombination af
data og clock?

Hvilke informationer indeholder signalet? Er det datapakker så du muligvis
har noget preamble at kunne låse systemet fast på?

Overholder signalet nogle former for standarder som vi kan kigge på?

Serielporten bruger en metode med 16x oversampling, men det er muligvis lidt
voldsomt i dit tilfælde. Men hvis du ikke kan trække klokken ud af signalet
så bliver oversampling og lidt databehandling nok den eneste løsning.

Mvh.
Rune Christensen

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Kun data.

Der er ingen systematiske datapakker; det er effektivt set bare støj der
er digitaliseret.

Nej.

Spørgsmålet er så om 8/5 (=1.6)x oversampling er nok... Ellers skal jeg
nok ud og have fat i en hurtigere datagrabber.

Med venlig hilsen Preben

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Har du mulighed for at vise et diagram af det kredsløb som danner data
strømmen?

Du kunne prøve at se om du kan finde en seriel til parallel converter som er
hurtigt nok til det ønskede kredsløb.

f.eks. 74hc164 fra www.ti.com den burde kunne køre op til  60MHz, så hvis du
anvender en 40 MHz crystal osc til at drive den. Så vil du få en 8 bit
datastrøm på 5 MHz, som du så skal have ind i computeren. Så hvis du med din
datagrabber har en clock indgang så kan du dele de 40 MHz ned til 5 MHz som
passer til den nye 8 bit datastrøm.

Mvh.
Rune

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Hej Preben

"Bare" lav en high-speed udgave af denne:

PIC16F84 Based Morse Code Reader:
http://www.hamradio-online.com/1999/feb/mdecoder.html
Citat: "...The rate adaptive algorithm responds quickly to code speed
changes, so you can copy both halves of a QSO, even when the parties
transmit at different rates..."

mvh/Glenn

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Andet citat: "The decoder is designed for code speeds ranging from about
6 words per minute (WPM) to greater than 36 WPM". Der skal lidt mere til
for at komme op på 5 Mbps... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Hej Preben

Kig på:

http://www.twyman.org.uk/clock_recovery /

mvh/Glenn

Re: Clock regenerering fra tilfældigt signal

Det ville så kræve at min frekvens ville blive 8 gange så høj (ca. 40
MHz); det skulle nok kunne klares på køkkenbordet hvis jeg kan finde et
krystal der er tilpas tæt på den rigtige frekvens og kredse der kan
klare fekvenserne (og kredsløbet da ikke er afhængigt af at det er en
FPGA). I sidste ende er det nok nemmest bare at sætte en FPGA til det;
men så er kravet om pris så ikke honoreret... :)

Med venlig hilsen Preben

Site Timeline