Chip ved tyveri

Er der nogen her der ved om man kan få en Chip et eller andet til
at lodde på f.esk et bundkort til eksempelvis PC, PS2, X-Box, Bærbar eller
ligneden
som så kan aktiveres via telefon og sende via f.esk gps hvor tingen befinder
sig?
Dette kunne vel være smart hvis man får noget stjålet

--
Venlig Hilsen
Greetings

Re: Chip ved tyveri

Nej, du kan ikke få én chip der kan gøre dette. Det kræver en gps-modtager
og et telefon modul (man kan ikke sende med gps). Det kan du sagtens få,
men det vil koste mere end din PS2 og fylde så meget at du ikke kan have
det i din bærbare.

Ja, det bruges fx i nogle bilalarmer.

Ivar Magnusson

Re: Chip ved tyveri
Hje

Ja jeg ved det bliver dyrt men hvis man kunne lave det ville det være noget
af en sællert

--
Venlig Hilsen
Greetings

Re: Chip ved tyveri

    Nø, for det er lavet til Bil/MC folket, og som sagt Prisen er det store
problem... på den anden side, du kan fikse sådan en dims sammen for ca.
8-900Kr. i dele selv, + simkortet... men om det vil virke indendørs osv.
??? tjaaa... jeg vil mene det er spild af for lidt fritid ;)

--
VH
Lars Molnit

GPS virker kun når den kan se nogle sattelitter, det kan man aldrig
inden dører.

Det kunne også koste mere end den ting du prøver at finde, lastbiler og
containere er noget af det der er dyrt og udendørs nok til at man bruger
den slags metoder...

Til konsum elektronik har jeg altid holdt på at en lille bombe som går
af hvis tingen kan se at den ikke er hjemme ville være bedre;)

Re: Chip ved tyveri
Måske ikke nødvendigvis lille. den skal være stor nok til at man kan se
padehatten :-). og lille nok til at ingen uskyldige kommer noget til.
Man kunne jo lave noget som grillede samtlige kredse på det der bliver
stjålet.

Re: Chip ved tyveri
Hej

JA og den skal kunne aktiveres ved f.eks et opkald via telefonen-

Spøg til side, jeg ville tro at hvis man kunne aktivere et eller andet der
kunne spore den
dette kunne være via f.eks macadressen på netkortet eller hvad ved jeg,
ville det være
noget forsikringen kunne bruge da der bliver stjålet ufatteligt meget
it-udstyr.
Jeg ved man kan spore routere og pcér som er direkte på internettet via den
indbyggede macadresse , hvis man ellers selv kan huske mac adressen. Jeg har
en kammerat hans bærbare blev stjålet den blev sporet på Mac-adressen og
politiet kunne hente den igen.

--
Venlig Hilsen
Greetings

Re: Chip ved tyveri
En sådan chip findes allerede. Den er lavet af et amerikansk selskab, men
mere ved jeg ikke.

Henrik

Re: Chip ved tyveri

En chip til at finde mac-numre? !!!

Ivar Magnusson

Re: Chip ved tyveri

Jeg tvivler stærkt, da de kun er kendt inden for den første router.

Ingen andre end den lokale netadm ville være istand til at se MAC
adressen (og naturligvis andre hosts på samme subnet).

Men hører denne snak ikke hjemme i en af dk.edb.netvaerksgrupperne?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Chip ved tyveri

Nej, en lille chip der kan spores.

Re: Chip ved tyveri

Og hvordan kan den spores? Sender den sjove IP pakker ud til
producenten? Eller er det bare en RfID tag?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Chip ved tyveri

Så vidt jeg ved findes det ikke.

Der er (og har været i langtid) opfundet satellit baseret
overvågnings/sporings udstyr så som carbug/sattrace/dantrack osv.
problemet er formfaktoren... et GPS modul fylder typisk 2.5x2.5cm dertil
skal du have en antenne og for at GPS skal virke skal denne have sigtbarhed
til himlen.
antenne til GPS er ret stor typs. 3x3cm ud over antennen skal du også
overføre dataen et eller andet sted hen.... GSM er oplagt men kræver simkort
og abonnement
mindste formfaktor som jeg kender på GSM med integreret simkort er
4,5x4,5cm.

Du kan lave et sådan system for måske 700kr afhængigt af styktal osv... men
formfaktoren vil nok være omkring 6x6cm hvis du bruger dobbelt sidet
montage.
jeg har ikke kunne presse modem, gps, processor, usb, liion/sla
ladekredsløb, power udgange/indgange og strømforsyning ned i mindre end
9,5x9,5cm (uden dobbelt sidet montage)

du skal gøre op med dig selv om man vil betale den dyrere dobbeltsidet
montage vs. formfaktoren.

Dernæst kommer problemet alle frygter (strømforbruget) alle
forsikringsselskaber kræver at ens udstyr ikke må bruge mere end 25mA i
standby med aktiv gps
dette krav er yderst vanskeligt at overholde da alle de gps moduler jeg
ihvertfald kender til bruger mindst 45mA.

Et modem bruger i snit 150-500mA når det er aktivt så din batteri tid bliver
hurtigt slugt afhængigt af batteri type osv...

Hvis du er "snild" køber du et falcom modem (prøv som noget sjovt at
sammenligne falcom modemet med carbugs produkt - slående lighed hva !)
http://www.falcom.de/txt-produkte-a2d3jp3-t.html
http://www.carbug.dk/gfx/biler.jpg

Så man kan også springe over gærdet hvor det er lavest og få det hele
færdigt og så bare skrive lidt software hvis man ikke er glad for
hardware....

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Chip ved tyveri (OT)

Det var da et sjovt/tragiskt krav.

Er det kravet før de vil forsikre GPS enheden?
Eller hele fartøjet (mc/bil/båd)?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Chip ved tyveri (OT)
Hej Michael,

Det er blot et af kravene for at få forsikringsgodkendt dit GPS
sporingsprodukt (det skal også være CE godkendt osv..)

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Chip ved tyveri (OT)

Men betyder strømforbrugskravet til GPS produktet at man så ikke kan få
forsikret mange af de almindelige produkter?

Det syns jeg lyder lidt fjollet fra forsinkringsselskabernes side. Det
burde måske være omvendt, de burde da være villige til at gå ned i pris
hvis man har et sådant aggregat installeret :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Chip ved tyveri (OT)
Hej,

Hvis du har et firma kan du søge om at få dit consumer produkt godkendt.
det skal så overholde en led liste med krav og specifikationer m.v.
det skriver man som fabrik under på at man kan og gør.

alle de produkter der er på markedet i dag som jeg kender til er godkendt...

Man kan ikke "bare" lave sit eget system og få det godkendt ... der skal
være tale om et system som kan sælges til andre og som er godkendt til det.

m.v.h.
L. Madsen

Site Timeline