Check om der er strøm (240 volt) - Page 2

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Lad mig først sige tak til alle for jeres bidrag.

En enkelt ting synes jeg imidlertid ikke jeg har fået belyst: Hvorfor er det
utilrådeligt med en simpel spændingsdeler og en optocoupler?
Som jeg skrev tidligere:
"Samtidig kan jeg jo se, at man slet ikke bruger trafoer i f.eks. de der
bevægelsessensorer der kan tænde og slukke for lyset.
Der bruger man, så vidt jeg kan se, en spændingsdeler som strømforsyning."

Hvis man kan dét (og gør det), hvorfor skulle jeg så ikke kunne bruge det
samme system for at kontrollere om der er netspænding?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Køb et overvågningsrelæ, det giver dig alle mulighederne, og koster et par
hundrede. Derpå kan du også justere tolerencer på spændinger inden der gives
alarm og en masse andet.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Tak for forslaget, men det er vist overkill...

Det eneste jeg har brug for er en indretning som giver mig en spænding på
10-12 VDC ud når der er strøm i en kontakt, og 0 VDC hvis der ikke er (ved
strømafbrydelse).

Re: Check om der er strøm (240 volt)

det mest sikre (og hurtigste) er stadig en gammel lille 9V dc strømforsyning
på max 100mA fra eks. et modem.
det simpleste er, som du er inde på, noget hjemmebiks med modstande, diode
og kapacitet, - men så er du ude på en grim vej, vedr. både lovlighed og
sikkerhed!

finn

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Nu er det efterhånden et gammelt indlæg, men hvad med at lade en
glimlampe lyse på en fototransistor/ldr?

Minimalt komponentforbrug, og god sikkerhedsafstand.

Leif

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Hehe, enklere kan det vist næppe gøres.

Mvh. Uffe Ravn