Check om der er strøm (240 volt)

Hej!

Jeg har lavet et større system hvor jeg kan kontrollere alt muligt i mit
hus.

Nu har jeg fået anskaffet en UPS til at holde det kørende ved strømudfald,
men jeg vil gerne have systemet til at kunne kontrollere om der er strøm
eller ej.

Jeg påtænker at lave en lille spændingdeler (100 Kohm  + 5 Kohm) som kan
"dele" de ~240 volt ned til noget med ~11 VAC, som jeg kan køre igennem en
lille ensretter, som igen gennem en modstand (livrem og seler) på 1 Kohm kan
drive en optocoupler. Det sættes så til et stik uden om UPS'en.

Så kan jeg kigge på om optocoupleren har gennemgang eller ej.

Lyder det helt dumt?

Jeg kan regne mig frem til, at strømmen der går vil være 2 mA, så det kan
måske ikke drive optocoupleren.

Jeg er ikke vant til at arbejde med 240 VAC (!) så jeg vil helst ikke "for
langt ned" i modstande.

Har nogen et råd?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Kan du ikke kommunikere med UPS'en og dermed læses status fra den?

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Der kan kommunikeres via en RS232-port, men det har jeg ikke rigtig mulighed
for.

Den skal bare give strøm til mit hjemmelavede grej.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

En CTS udgang?

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Det kan den muligvis kaldes.
På ældre PC'er (DOS-dagene) satte man musen i sådan en, og kladte den for
serielporten. 9 pin's.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Nej, Serielporten indeholder et RTS signal. Det ændrer status, når man
vil sende fra porten.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Ja, brug en transformator efterfulgt af en ensretter. Brug evt een af de
små til at sætte i en stikkontakt. Der findes stadig nogle, der giver AC
fra sig. Køber du en DC tingest, kan det tage lang tid fra spændingen
falder ud, til den viser det på udgangen.

På denne måde er du fri for at rode med netspændinger.

Bo //

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Ja, det har jeg allerede et par andre steder, og tænkte også på at gøre det
her.

Men jeg synes det er en klodset løsning at have en helt tranformator kørende
konstant, bare for at se om der er strøm eller ej.

Derfor fandt jeg den anden løsning mere elegant.

Samtidig kan jeg jo se, at man slet ikke bruger trafoer i f.eks. de der
bevægelsessensorer der kan tænde og slukke for lyset.
Der bruger man, så vidt jeg kan se, en spændingsdeler som strømforsyning.

Re: Check om der er strøm (240 volt)
Hvad med et lille 230V Relæ der er trukket altid og når strømme falder så
får du en slutte (eller bryde) dette system anvender jeg mange
serverrrum..til at give signal til alarmen om strømsvigt..

Her monterer jeg normalt 3 små omron relæer en på hver fase, og så kører jeg
alarmkredsen igennem alle brydekontakter, hvis et relæ falder går alarmen..

Med en bryde eller slutte funktion må du kunne give signal til dit
overvågningsværk..

//Brian

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Et relæ som kører på 240 VAC?
Larmer det ikke ad h... til?

Re: Check om der er strøm (240 volt)
Hej Mads

Nej, vekselsstrømsrelæer larmer ikke.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Har de da en indbygget ensretter?
Jeg har aldrig hørt om vekselstrømsrelæer før, men jeg har også altid kun
beskæftiget mig med svagstrøm.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Nej, men kernen bliver mættet, så de ikke brummer.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Nej

Snævertsyn så ;-) De er ligeså almindelige som relæer med dc-spole.

Eksempel: http://www.protechkabel.dk/Docs/PY.pdf

Orla Pedersen
Re: Check om der er strøm (240 volt)
Hej Mads

Nogle har, andre har ikke, jeg har mødt begge slags.

Se så lærte du noget nyttigt idag, så har dagen ikke
været forgæves.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Du mener sikkert spænding :-)

Mon ikke din UPS har en eller anden form for udgang, der kan fortælle
dig om der er forsyningsspænding på den? Det har langt de fleste ...

--
Benny

Re: Check om der er strøm (240 volt)
Hej Benny

Man kontrolere jo om der løber strøm, jeg har ihvertfald
aldrig mødt et instrument der kunne måle spænding.

Som jeg skrev til Klaus:

Der kan kommunikeres via en RS232-port, men det har jeg ikke rigtig mulighed
for.

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Hvad har du da mulighed for?

Re: Check om der er strøm (240 volt)

Egentlig kun at måle spænding/ikke spænding.
Mit anlæg kører på 12 VDC.
Det er derfor jeg tænkte jeg ville bruge en optocoupler (for at isolere
"mit" system fra spændingsdeleren).
Så kunne jeg teste på om optocoupleren havde gennemgang eller ej.

Site Timeline