Check af Elektrolytkondensatorer.

Hej.

Jeg har 4 lækre men efterhånden lidt halvgamle RIFA-lytter der har
ligget på mit loft en håndfuld år. Hvordan kan jeg checke at de ikke er
tørret ud, og altså dermed om de stadig kan bruges?

Det er vel ikke nok bare at sætte spænding på dem, de skal jo også kunne
holde spændingen i et stykke tid, derfor spørgsmålet.

Mvh

Jesper

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Hvordan er de lækre..?  Du skulle evt. diskutere i gruppen der hedder
mad+drikke..

De tørrer ud, så de har mistet kapacitet nu.  Men 5 år er ikke længe.
Bortset fra hvis de har ligget ved relativ høj temperatur, 50 grd. og
derover.

Forslag:
1) Mål kapaciteten. Med målebro.
2) Alternativt mål den indirekte ved at lade dem op med en konstant
strøm, og se hvor hurtigt spændingen stiger.
Kapaciteten kan udregnes udfra ?  jeg kan ikke lige huske udtrykket..
3) Alternativt kan der sammenlignes med en kendt kapacitet.

Jeg mener at tab af kapacitet er vigtigere end øget lækstrøm.

Du skulle måske overveje at fortælle hvad du har. Aha.!!
Sommmetider forbedrer lidt fakta kvaliteten af diskussionen.
Men det er da spændende at gætte..

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Det er nok vigtigere om ESR er steget. Det plejer jeg at checke (i mangel af
et ESR-meter) ved at se med scopet hvor god lytten er til at kortslutte en
lavimpedant firkant. Tag evt. en firkantgenerator, sæt den gennem et
udgangstrin og sæt en lille seriemodstand (5-10 ohm) efter trinnet. Mål her
med scopet, og sæt lytten til stel, og se om firkantens lodrette flanker
nævnes helt ud. Hvis de gør er lytten god.  :-)

Rifa'er er jo lidt sejere end mange andre, så mon ikke de stadig er i
topform.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.
Hej.

Her er jeg desværre stået gevaldigt af, har ikke engang en scop - så
deeeet.... :-)

Det drejer sig om disse: RIFA PEH  169mv5470q 47000/63V, dette er hvad G
viste: http://www.hificlass.com/galeria/displayimage.php?album31%&pos12 %
Desværre ikke min forstærker!

Mvh

Jesper.

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Hermed gjort, diskussionen kan køre videre her :-)

Rent faktisk hedder de bl.a. "Long life" så mon ikke de er ok - selvom
det jo altid er noget man blot kan skrive.
Hvor lang tid kan man forvente at sådanne elektrolytter kan holde
specs'ne, ved ca. stuetemp?

Det har de ihvertfald ikke, mellem 10 og 30 grader (loftstemp)

Ok.... nu er jeg ikke lige den helt store elektronik haj, så det kan
godt være jeg bare krydser fingre.

Ok det vidste jeg nu ikke havde den helt store betydning, men her er
lidt data:

RIFA PEH  169mv5470q 47000/63V

Mvh

Jesper

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Lad en op til 60V og kortslut den. Hvis du bliver forskrækket over gnisten,
så virker den.  ;-)

OK, det er lidt vold, der kommer brændmærker i polerne og det du kortslutter
med. Og det giver et pænt højt knald.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Ja, det har jeg prøvet da jeg brugte dem tidligere, det kostede en
glimrende skruetrækker der blev "svejset" fast til en af polerne :-|.
Kan lytterne tåle det?

Mvh

Jesper

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Hvis Lytten er kraftig nok, (hvilket det ser ud til) kunne den sagtens
smutte en tur til de evige "lytmarker".

Erling

Re: Check af Elektrolytkondensatorer.

Det tror jeg, jeg har brændt en fatningsskruetrækker over med mine lytter i
min hjemmebyggede klasse a forstærket.
Der var koblet 3 stk 100.000uF 50V lytter sammen!
I samme forstærker har jeg ved en fejl polariseret en udgangslyt forkert,
den eksploderede med et enormt brag, men efter rengøring og montering af ny
lyt, spillede dyret videre, jeg elsker den forstærker, eller de forstærkere,
da det er to monoblokke!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Ja, ja. Det er også en måde (speedy) at foretage røgprøven på.
Karsten H. (7870)