CDJ-100 afspiller "Hopper"

Hejsa gruppe!

Jeg har nogle Pioneer Discjockey CD afspillere benævnt CDJ100, som efter kun
3-4 år hopper/hakker i musikken.
Jeg kender intet til hvordan man fixer sådan noget, så nu spørger jeg jer.

Optikken er renset med linsepapir og alkohol og det har tilsyneladende intet
med dét at gøre. Til gengæld sidder der 3 trimmepots som formentlig styrer
trackingen - for der sker i hvert tilfælde ting og sager når de drejes. Men
det virker stadig helt umuligt at slippe helt af med hakkeriet.

Kan sådan noget kun trimmes med et scope, og hvad er det i så fald man
kigger efter når potterne trimmes?

Er der et sted på nettet hvor en sådan "reperation" er beskrevet, for det
virker jo som een af de mest almindelige fejl på CD afspillere?

(Men min viden er det ikke sikkert jeg selv får gjort det, men det ville
være en rigtig god hjælp for min kammerat som er god til at bruge scope)

På forhånd tak

Mvh Peter Henrichsen

Re: CDJ-100 afspiller "Hopper"
On Mon, 20 Dec 2004 20:05:49 +0100, "Peter Henrichsen"

Kan ikke justeres

Det er der ikke et entydigt svar på.

Hjælper ikke. Skift laser/lbv.

Ca. 2KK for komplet værk.

Re: CDJ-100 afspiller "Hopper"

Jeg havde det samme problem med min Sony afspiller for et års tiden. Den var
dog omkring lidt ældre. Rensning af optikken gav ingenting, så jeg gik igang
med de tre trimmepotmetre. Testningen foregik med en brændt CD (som den
havde lidt større problemer med i forhold til en normal CD). Det den havde
sværest ved, var fast reverse (skip left), da den så hele tiden hoppede
rundt på hele skiven. Først tegnede jeg en streg på potmetrene, så jeg kunne
komme tilbage til originalindstillingen. Så tog jeg det første potmeter og
justede den så CD'en hoppede mindst muligt under fast reverse. Så tog jeg
potmeter 2+3 og til sidst hele rækken igen. Resultatet var en CD-afspiller
der kan spille en hel CD baglæns i fuld hastighed uden tendenser til at
hoppe. Normal afspilning er selvfølgelig heller ikke noget problem mere. Her
et år efter virker den stadig uden problemer.

Hvis alternativet er at du kyler den ud, så taber du jo ikke rigtigt noget
ved at prøve at justere dem. Det vigtige er bare at du tager dig tid til
det, da der ikke skal skrues ret meget, før det går helt galt. Men i min
afspiller skulle der alligevel skrues en del for at det kom til at virke
igen, da det ene potmeter skulle drejes næsten 90 grader i forhold til
udgangspositionen..

Det kan tydeligt ses på laseren om den har svært ved at fokusere eller
tracke på sporet i CD'en. Den laver nogle hurtige hop til siderne, og det
skal den kun gøre når man skifter track og den skal finde sporet på ny.

Jeg har aldrig skruet i en CD-afspiller før, men det lykkedes da fint
alligevel..

signing off.. Martin Sørensen

Re: CDJ-100 afspiller "Hopper"
Tak for tippet :-)