CD-afspiller viser "no disc" selv om der er cd i

Hej alle

Jeg har et musikanlæg, hvor cd-afspilleren det meste af tiden ikke kan
afspille cd'er. Når jeg lægger en cd i, viser den "no disc" efter et stykke
tid.

Nogle gange kan det dog efter lang tid lykkes at få cd'en til at spille. Der
er vist nogle cd'er, der er værre end andre, eller også at det bare et
tilfælde.

Anlægget er over 10 år gammelt.

Er det noget at gøre ved det?

Tak.

Mvh.

Jan

Re: CD-afspiller viser "no disc" selv om der er cd i

Rense laseren med en bette vatpind, det er eneste mulighed, men du skal
bruge isopropylalkohol, det giver ingen aflejringer.
Brug endelig ikke for meget af det fugtige.

Mvh Hauge

Re: CD-afspiller viser "no disc" selv om der er cd i

Tak for hurtigt svar, jeg prøver.

Jan

Re: CD-afspiller viser "no disc" selv om der er cd i

En nem og hurtig test: Tilt hele afspilleren 20-25 grader til den ene side.
Hvis den så godt kan spille, er der slør i motoren. Det kan man i en snæver
vending løse ved at smøre det øverste motorleje med noget godt olie der ikke
er alt for tyndt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: CD-afspiller viser "no disc" selv om der er cd i

alsE5%  da jeg rensede dem i stakkevis brugte jeg iso men sE5% kom der
noget fra philips om hvordan man gF8%r.. og sE5% kF8%bte jeg noget optik
rens hos fotohandleren ikke dyrt og alle med briller har vel sE5%dan en
flaske.. det var godt .. det var kun i yderste tilfE6%lde at jeg mE5%ske
prF8%vede med iso bagefter, og jeg kan ikke huske om det kunne vE6%re
nF8%dvendigt med iso..men iso eller ej.. sE5% smF8%rer man det pE5% linsen =
med
vatpind og kF8%rer forsigtig vE6%dsken ud til siden hvor det ikke generer
hvis det efterlader hinder. JEg har prF8%vet med en tF8%r vatpind nE5%r der
ligefrem var en nullermand . men det var som regel ikke nok  jeg turde
ikke at fortE6%lle det sidste gang da manden jo allerede havde klippet
ledningen af ..:) derefter lE6%rte jeg at nE5%r rens af linse ikke gav
noget sE5% var det om at rense og smF8%re alle vanger og tandhjul der har
med optikken at gF8%re.. i nE6%sten alle tilfE6%lde hvor en linse rens ikke
gav grF8%nt lys gav rensning af tandhjul og vanger resultatet..at en
lille smule gammelt fedt pE5% en meget blank skinne kunne fE5% den til
ikke at starte.. joda.. der skal intet til nE6%sten og dette var CD'er
hvor dvd jo er endnu mere krE6%vende.
JEg havde ogsE5% engang en som kF8%rte pE5% hF8%jkant som smeden nE6%vner l=
idt
om.. den gav mig problemer for jeg kunne med en god manual gE5% alle
justeringer igennem og ikke se noget galt.. det viste sig at linsen
sad lF8%st.. sE5% nE5%r den sad normalt ,hoppede en op for at focusere men
linsen mE5% have hoppet lidt for langt og sE5% var problemet der.. den
kunne ikke falde ud men den kunne bevE6%ge sig en anelse.. og det ku
servosystemet nok ikke forstE5%.. den fik en smule lim og dagen efter
kunne jeg slappe af og gennemgE5% alle de justeringer jeg have udfF8%rt og
justere tilbage igen.. .Men det fik mig sE5% til at prF8%ve noget i
retning af hvad Ulrik nE6%vnte nE5%r jeg ikke kunne fE5% anden information
om fejlen .. I en philips med det gamle drev var det rigtig nok
indikation pE5% at skille mekanikken og smF8%re nogle plader eller kugler
som den drejede ud fra.. det var sE5%dan en vippearm der svingede ud til
siden for at fF8%lge cd kan ikke huske hvad det vE6%rk hed.. men de jeg
ellers sE5% var alle sammen med en slE6%de som trak optikken og i slE6%der
og tandstang var der tit brud fordi plasten nok blev E6%ldet.. og hvis
der var et brud sE5% ku jeg godt slutte uden brF8%d pE5% smF8%rret..
noget der sE5% kom mere og mere med tiden var lasere som havde lidt
under den ene volt pp som de nE6%sten som standard skulle have.. det var
optik enheder med en lille gul trimmer som god kunne vE6%re blE5%
selvfF8%lgelig.. ofte skulle de have et lille 5 grader E6%ndring og sE5% va=
lasere pE5% 1 volt igen.. det vE6%rste var at man ikke vidste om det var
defekte trimmere eller det var E6%ldning.. men jeg synes ikke der kom
brevduer ,sE5% de har vel holdet et par uger eller mere.. nE5% sE5% var der
jo dem med 3 trimmere.. og dem fik jeg vist aldrig noget forstE5%else
for .. de blev kasseret som ny pickup enhed .. og sE5% var disse enheder
jo faldet til en hundrede kroner og det ku dE5%rlig svare sig at bruge
en vatpind frem for at skifte enheden..og tjene lidt mere.. jeg tror
at det er hvad jeg husker fra en tiE5%rs periode hvor jeg mere fF8%lte mig
som pudsekarl end radiomand..for der var jo lige sE5% mange beskidte
videohoveder
alex

Re: CD-afspiller viser "no disc" selv om der er cd i

Det virkede, mange tak for rådet. Så lidt rensning, der skulle til, og den
er god som ny :-)

Også tak til de andre råd i tråden, som jeg villle have fulgt, hvis
ovenstående ikke havde hjulpet.

Mvh.

Jan

Site Timeline