CCD-sensor

Hvorfor ikke prøve digikey?

(øverst til højre er deres chat) De er online på deres chat - har lige "snakket" med dem, de sælger åbenbart stk.vis også. (Spurgte ikke om de sendte til DK) Jeg spurgte på KAF-8300,KAF-09000 og KAF-10500, dem kunne hun(?) ikke finde i deres system, men hun tilbød at jeg kunne chatte med deres tech, som kunne være behjælpelig med alternativer. Det valgte jeg ikke at gøre - men jeg synes du skulle prøve.

Jakob

Reply to
Jakob

Nej, faktisk ikke. Der er en ubehagelig ophøjethed over dig og dine indlæg.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Jeg foretrækker en forhandler i EU.

Ellers tak for hjælpen :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

-kvadratisk 4Mpix tror jeg ikke Jesper kan bruge. Men beskrivelsen af timingsignalerne i databladet er karakteristisk for en CCD. Så måske læsning af det kan være en god ide.

Det er spinoff fra Micron, der laver flash og RAM chips. De udskilte CMOS imaging chips, primært til mobiltelefoner, webkameraer og overvågningskameraer under navnet Aptina. De laver ikke 24x36mm chips.

Det begrænser sig mig bekendt til Kodak, Dalsa, (muligvis Fairchild), Sony, Canon og muligvis Nikon.

Aaaerh... - Velkommen tilbage til det virkelige liv, hvor alt ikke er teori, men der findes ting som ingenørderne ikke kan forklare. Samme årsag, som gjorde, at vi tidligere havde en lillebitte diskussion omkring jord og lyd. Der bliver vi vist ikke enige... *SS

D-SLR..: Hvis du får en CCD i fuld størrelse ( 24x36 ) kan du regne direkte med dine optikkers brændvidde og blænde. Hvis derimod der er tale om 2/3 CCD, (16x24 ) som er det mest almindelige i dag i mellem-klassen, så skal du faktisk gange dine optikker ud, med faktoren imellem, IE 1,5 = en 200 mm til

24x36 kommer til at virke som en 300 mm når du smider den på en 16x24 CCD. Visse kamera'er som nogen af Leica'erne, kører med 1/2 CCD, og så bliver det pludselig 2 du skal gange brændvidden med. Min gamle 2400mm spejl-tele til F4 blev pludselig meget sjovere, mens det gik "den anden vej" med morskaben og mit 8 mm fiske-øje. Sandsynligvis derfor anbefalingen til et 24x36 CCD - Omend det sikkert er lidt dyrere.

Nogen SLR'er, som fx. Nikon F4 kan du køre over på manuel istedt for DDX, så behøver der ikke sidde film i for at det kan tro, at det har kørt filmen frem. Kender ikke olympus'erne, om de har lignende muligheder. Ellers er det sådan at tappen bliver skubber ca. 37 milimeter frem, og derefter arreterer, så tror kamera'et at det er ladt. Hvordan du vil klare det elektromekanisk - held og lykke...

Måske dit OM10 kan uden film, men ikke de billigere???

- Der jeg tror du får dit største problem er lysmålingen i programmerne - jeg går ud fra du kører "Program", "ProgramHispeed", "Blænde-prioriteret" eller "Shutter-prioriteret"??? Et rigtigt SLR-Kamera måler lysmængden ved at måle det lys, der bliver reflekteret fra den blanke film baglæns igennem lukker-gardinet, og måler det gerne adskillige steder, som du selv har valgt. Et rigtig avanceret kamera måler osse Chrominans ( farve ) istedet for kun at måle den mængde lys der er reflekteret ( luminans ). Derved sikres at den aktuelle eksponering bliver det, som rent faktisk er passeret igennem optikken, passeret blænden, spejlet af spejlene, samt ramt filmen igennem lukker-gardinet.

Problem nummer to, hvordan vil du få "kamera-huset" til at snakke sammen med dit bagstykke mhp. over / under-eksponering, bit-bredde ifbm. lys / farve, simulering af forskellige ASA/DIN - følsomheder og sådan???

Jeg vil ikke sige det er umuligt, det er der principielt ingen hobby-projekter der er, men jeg vil sige at din grundviden ifbm. både SLR og D-SLR skal være temmelig massiv - foruden selvfølgelig programmering og sådan...

Sekundært - hukommelse... - Du skal sikkert have en forholdsvis massiv og hurtig buffer, for at kunne klare det, mit Nikon kan klare 5 billeder i sekundet, og hvis man både gemmer som RAW og højeste JPG-kvalitet er det mellem 25 og 30M. - per billede, altså 125M i sekundet - det tror jg sgu ikke en USB eller SDHC klarer - eller hvad???

Nu er jeg jo radio-tekniker, så jeg vil ikke afvise noget, i modsætning til visse ingeniører og fhv. ingeniør-studerende, som ikke tror på forskellen på en std. jording af et anlæg, og en ESD-jording...- fordi de ikke kan måle forskellen i teorien...

For din egen skyld, før du bruger en masse tid og penge på CCD'er og lignende, ville jeg se om ikke jeg ku finde en rigtig kvalificeret fotobiks, som ville lade mig pille ved en masse kamera'er og huse inden jeg gik i gang. Olympus' D-SLR har ikke imponeret min endnu, men det er måske fordi jeg er vant til et Nikon SLR. Nikon D200, D300 og D2 / D3 bør du se og lege med, samt måske Leica M8 - men det finder du sikkert desværre ikke ret mange steder...

Lars / Viborg

Lars / Viborg

Reply to
Lars / Viborg

Det har jeg også fundet ud af, men ikke helt hvorfor. Det er altså fordi en "moderne" standard-sensor er 16x24.

Sandsynligvis.

OM-10 har ikke.

Det finder jeg vel en løsning på. Det er muligt at huset bliver totalkonverteret til digital fotografi, så kan man tillade sig at operere længere ind under "huden" :-)

OM-4 er/var topmodellen i OM-serien.

I kameraet?

Mit OM-10 har ingen programmer. Jeg har ikke kigget nærmere på OM-3/OM-4 endnu.

OM-10 giver ikke mulighed for at vælge noget i den retning.

Spejlet af spejlene? Det spejl der sidder i et SLR vipper jo væk når billedet tages.

Men lysmålingen vil i så fald finde sted imod cover-glasset til sensoren. Den senere kalibrering må vise om det er godt nok. Ellers må jeg anskaffe mig en håndholdt lysmåler, hvis jeg da ikke stadig kan fornemme lysmængden direkte (lysmåleren i mit OM-10 bliver kun brugt som vejledende instrument - lukkertiden stiller jeg manuelt).

Huset skal ikke snakke sammen med bagstykket. Et analogt kamera snakker heller ikke sammen med filmen.

Jeg skal måle sensorens følsomhed og kalibrere styringen i bagstykket efter den.

Du forudsætter at D-SLR'er kommunikation mellem "film" og hus. SLR'er har ikke kommunikation mellem film og hus. Det bliver der heller ikke i min løsning.

Det vil også simplificere projektet en del. Det bliver "blot" en digital filmrulle.

Dét skal jeg. Mit OM-10 kan klare ca. 2 billeder pr. sekund, så hurtigere skal det ikke være.

Nope. Der bliver heller ikke tale om hverken USB eller SDHC til lagring. Jeg forventer at anvende CF-kort i en RAID-konfiguration. Det er billige stumper, kendt teknologi, en fornuftig båndbredde og mulighed for at flytte kortene direkte over i min Linux-maskine for at tømme dem.

Der er ca 10-13 Mohm til forskel, husker jeg ret.

Jeg kunne starte med den fotobiks hvor jeg i sin tid købte mit Olympus :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen skriver:

Mit nu hedengange Olympus Mju 140 gjorde.

Ham svenskeren der har stjålet det, har da glæde af at filmen kan fortælle kamerat hvilken følseomhed filmen har (ASA).

- En ESD-jord skal for at man kan opnå DTI's certificering være bedre end

10 Ohm - Medicinsk jord bedre end 2 Ohm. Så vidt jeg husker ligger elværkets krav til en sikkerhedsjord et sted omkring 1756 ohm...

Man udkobler dog typisk i størrelsesordnen 10K til de tilkoblede apparater til ESD'en for at undgå nævneværdig strøm, men sikre en jævn forebyggelse af opladning.

Reply to
Lars / Viborg

- Står du med en gammeldags manuel lysmåler, og indstiller derefter blænde og shutter-speed??

Kender som sagt _overhovedet_ ikke olympus' kamera'er...

"Program"..: Vælger automatisk det bedste kompromis mellem shutter og blænde i forhold til optik brændvidde "P. Hi"..: Som ovenstående, men prioriterer højere shutter fremfor mindre blænde - god til bevægelse. "Blænde-Pri" ( skulle være blænde-aut. ) ..: Du stiller selv shutteren, kamera'et vælger derefter blænde til at matche 0EV "Shutter-Pri" ( skulle være shutter-aut )..: Du stiller selv Blænden, kamera'et vælger selv shutteren til at matche 0EV "Manuel" - Ikke så almindeligt, din eksterne eller interne lysmåler fortæller dig i forhold til DIN / ASA, hvac du skal stille Blænde og Shutter på. Siden tredserne har kamera'erne været mere avancerede end dette...

- Du kan ikke vælge forskellige lys-måle-metoder på det???

- Eerhm.... Uklar formulering - meget faktisk. Når den "moderne" SLR "forecaster" shutter-speed og blænde, bliver lyset spejlet af spejlet, og målt oppe i den optiske blok, hvor søger og matskive sidder. Når billedet tages vipper spejlet ganske rigtigt væk, og shutterspeed' kompenseres i forhold til reflekteret lys fra filmen, hvor blænden ikke ændres under selve fotograferingen...

- Stiller du osse blænde'n manuelt???

Du kan risikere at blive nødt til at ændre "følsomheden" på din CCD med "solbriller" fordi du ikke kan kommunikere mellem din "digitale film" og kamera-huset.

Kalibrere styringen i kamera'et efter den...

- Og CF'erne er det hurtigste lagermedie PT, men glemte dem, til trods for at de fleste professionelle kamera'er bruger CF fremfor de andre... - Sikkert derfor de hedder CompactFlash....

Reply to
Lars / Viborg

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Aaaerh... - Ikke helt... På film-rullen / cylinderen selve filmen er i, og som sidder i kamera'ets ene side, er en mængde sølv-farvede og sorte felter. I kamera-huset sidder et antal kontakt-pinde, og igennem simpel binær matematik fortæller filmen ved hjælp af dette kontakt-system hvor hurtig filmen er - det hedder DDX....

Lars / Viborg

Reply to
Lars / Viborg

Nej. Jeg bruger kameraets indbyggede som vejledende instrument. Jeg indstiller blænde og lukkertid manuelt. Kameraet kan godt køre med automatisk lukkertid, men den funktion har jeg koblet fra.

Den funktion er standardfunktionen i OM-10.

Den fortæller mig lukkertiden. Jeg bruger kun funktionen vejledende. Indstillingerne foretages efter mit bedste skøn.

Nope.

Ok.

Ja. Det gør jeg uanset om kameraet kører "automatik" eller ej. Det er kun lukkertiden det kan køre automatisk.

Ikke forstået.

Jeg vil kalibrere bagstykket til en ISO-værdi. Du mener at jeg skal omkalibrere kameraets indstillingen for lysfølsomhed efter bagstykket?

Det sidstnævnte er vel irrelevant, når jeg kører rent manuelt og undlader at bruge kameraets lysmåler (som i praksis er det jeg gør med film i)?

Kameraets ISO-indstilling har jo kun indflydelse i det øjeblik at kameraet selv skal vurdere lukkerhastighed udfra lysmængde og blænde (som jo i princippet er det samme men angives forskelligt til elektronikken).

:-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Lars / Viborg skriver:

Det er jeg fuldstændigt klar over.

I bund og grund taler filmen og kameraet til hinanden.

Nej, filmkassetten kommunikerer med med kameraet. Filmen gør ikke.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Reply to
Peder Dynesen

Det var skam også planen. JPG er fint til mange ting, bare ikke til billeder fra en kamera.

Naturligvis. Det bliver et frit format. Hele projektet dokumenteres så vidt muligt under GPL.

Ikke forstået.

--
Mvh
Jesper Poulsen

=C5h undskyld, i min simple fotografiverden er kasetten ikke noget v=E6rd uden fil og film ikke noget v=E6rd uden kasetten.

Derfor betegner jeg det som en enhed, nemlig en film.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Reply to
Peder Dynesen

Arh hold op Jesper - Du er sgu gammel nok i gårde til at kunne google... Anyways - her er mit første hug:

Iøvrigt skal du nok chekke CMOS-chips istedet.. Det er det "man bruger nu om dage".

Volger

- All in One...

Reply to
Volger Garfield

Ja, de kommer i mange kameraer, men der hvor det virkelig sker, er det faktisk CCD'er, der leder udviklingen, f.x. på PhaseOne's nye 65Mpix bagstykke:

eller Leica S2, der bruger en Kodak CCD (formodentlig KAF-39000)

CCD'er kan normalt levere et større dynamikområde end CMOS CMOS har den fordel, at de er lettere at interface, og derfor kan kameraerne bygges billigere.

Her kan du læse lidt om forskellene:

-hvor der osse er links til andre artikler om det.

Okay, på dén måde. :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen