CCD-sensor - Page 3

Re: CCD-sensor
hej
jeg har taget foto med slr i 35 år  og har "makket" med elektromik i 40
vil så lige sige at det er flot at gå i gang med
når det så skal være skal du vælge en ccd på 24*36mm
modsadt de billige dslr
held og lykke med det store arbjde

Re: CCD-sensor

Takker.

Ok. Det inskrænkede jo søgningen en del.

Jotak.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Helt seriøst, hvis du ikke var klar over det fra starten af, så er det
dødsdømt. For så er niveauet ikke ret højt. Men ok, det kalder du mudder,
jeg kalder det er forklare at du ikke kan, før du fortæller at du kan mere
end en gymnasieelev.

/Hauge

Re: CCD-sensor

Jeg er elektronikmekaniker. Kørte surt i et ingeniørstudium og er
dødtræt af skolebænke. Derfor kan jeg godt selvstudere nye ting.

Mht. CCD-format. Jeg har ikke kigget på indmaden at et digitalkamera,
for det har ikke kunnet leve op til mine krav. Jeg smider film i og
betjener det. Jeg skal bla. til at finde ud af hvordan et SLR fungerer
for at simulere en fotografisk film på en rulle. Mit SLR skal jo tro at
der sidder en filmrulle i det.

Jeg ved at der sidder en lille tap der holder styr på hullerne i filmen.
Jeg har dog ikke helt styr på hvordan det finder ud af at der er trukket
et helt ueksponeret stykke film frem, men det finder jeg jo nok ud af.

Og jeg har heller ikke planer om at mit digi-bagstykke skal sættes på
mit OM-10. Jeg vil prøve at finde et OM-4, måske et OM-3 til det i stedet.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Aaaerh... - Velkommen tilbage til det virkelige liv, hvor alt ikke er teori,
men der findes ting som ingenørderne ikke kan forklare. Samme årsag, som
gjorde, at vi tidligere havde en lillebitte diskussion omkring jord og lyd.
Der bliver vi vist ikke enige... *SS

D-SLR..:  Hvis du får en CCD i fuld størrelse ( 24x36 ) kan du regne direkte
med dine optikkers brændvidde og blænde. Hvis derimod der er tale om 2/3
CCD, (16x24 ) som er det mest almindelige i dag i mellem-klassen, så skal du
faktisk gange dine optikker ud, med faktoren imellem, IE 1,5 = en 200 mm til
24x36 kommer til at virke som en 300 mm når du smider den på en 16x24 CCD.
Visse kamera'er som nogen af Leica'erne, kører med 1/2 CCD, og så bliver det
pludselig 2 du skal gange brændvidden med. Min gamle 2400mm spejl-tele til
F4 blev pludselig meget sjovere, mens det gik "den anden vej" med morskaben
og mit 8 mm fiske-øje.
Sandsynligvis derfor anbefalingen til et 24x36 CCD - Omend det sikkert er
lidt dyrere.

Nogen SLR'er, som fx. Nikon F4 kan du køre over på manuel istedt for DDX, så
behøver der ikke sidde film i for at det kan tro, at det har kørt filmen
frem. Kender ikke olympus'erne, om de har lignende muligheder. Ellers er det
sådan at tappen bliver skubber ca. 37 milimeter frem, og derefter arreterer,
så tror kamera'et at det er ladt. Hvordan du vil klare det elektromekanisk -
held og lykke...

Måske dit OM10 kan uden film, men ikke de billigere???

 - Der jeg tror du får dit største problem er lysmålingen i programmerne -
jeg går ud fra du kører "Program", "ProgramHispeed", "Blænde-prioriteret"
eller "Shutter-prioriteret"???
Et rigtigt SLR-Kamera måler lysmængden ved at måle det lys, der bliver
reflekteret fra den blanke film baglæns igennem lukker-gardinet, og måler
det gerne adskillige steder, som du selv har valgt. Et rigtig avanceret
kamera måler osse Chrominans ( farve ) istedet for kun at måle den mængde
lys der er reflekteret ( luminans ). Derved sikres at den aktuelle
eksponering bliver det, som rent faktisk er passeret igennem optikken,
passeret blænden, spejlet af spejlene, samt ramt filmen igennem
lukker-gardinet.

Problem nummer to, hvordan vil du få "kamera-huset" til at snakke sammen med
dit bagstykke mhp. over / under-eksponering, bit-bredde ifbm. lys / farve,
simulering af forskellige ASA/DIN - følsomheder og sådan???

Jeg vil ikke sige det er umuligt, det er der principielt ingen
hobby-projekter der er, men jeg vil sige at din grundviden ifbm. både SLR og
D-SLR skal være temmelig massiv - foruden selvfølgelig programmering og
sådan...

Sekundært - hukommelse... - Du skal sikkert have en forholdsvis massiv og
hurtig buffer, for at kunne klare det, mit Nikon kan klare 5 billeder i
sekundet, og hvis man både gemmer som RAW og højeste JPG-kvalitet er det
mellem 25 og 30M. - per billede, altså 125M i sekundet - det tror jg sgu
ikke en USB eller SDHC klarer - eller hvad???

Nu er jeg jo radio-tekniker, så jeg vil ikke afvise noget, i modsætning til
visse ingeniører og fhv. ingeniør-studerende, som ikke tror på forskellen på
en std. jording af et anlæg, og en ESD-jording...- fordi de ikke kan måle
forskellen i teorien...

For din egen skyld, før du bruger en masse tid og penge på CCD'er og
lignende, ville jeg se om ikke jeg ku finde en rigtig kvalificeret fotobiks,
som ville lade mig pille ved en masse kamera'er og huse inden jeg gik i
gang. Olympus' D-SLR har ikke imponeret min endnu, men det er måske fordi
jeg er vant til et Nikon SLR. Nikon D200, D300 og D2 / D3 bør du se og lege
med, samt måske Leica M8 - men det finder du sikkert desværre ikke ret mange
steder...

Lars / Viborg

Lars / Viborg

Re: CCD-sensor

Det har jeg også fundet ud af, men ikke helt hvorfor. Det er altså fordi
en "moderne" standard-sensor er 16x24.

Sandsynligvis.

OM-10 har ikke.

Det finder jeg vel en løsning på. Det er muligt at huset bliver
totalkonverteret til digital fotografi, så kan man tillade sig at
operere længere ind under "huden" :-)

OM-4 er/var topmodellen i OM-serien.

I kameraet?

Mit OM-10 har ingen programmer. Jeg har ikke kigget nærmere på OM-3/OM-4
endnu.

OM-10 giver ikke mulighed for at vælge noget i den retning.

Spejlet af spejlene?
Det spejl der sidder i et SLR vipper jo væk når billedet tages.

Men lysmålingen vil i så fald finde sted imod cover-glasset til
sensoren. Den senere kalibrering må vise om det er godt nok. Ellers må
jeg anskaffe mig en håndholdt lysmåler, hvis jeg da ikke stadig kan
fornemme lysmængden direkte (lysmåleren i mit OM-10 bliver kun brugt som
vejledende instrument - lukkertiden stiller jeg manuelt).

Huset skal ikke snakke sammen med bagstykket. Et analogt kamera snakker
heller ikke sammen med filmen.

Jeg skal måle sensorens følsomhed og kalibrere styringen i bagstykket
efter den.

Du forudsætter at D-SLR'er kommunikation mellem "film" og hus. SLR'er
har ikke kommunikation mellem film og hus. Det bliver der heller ikke i
min løsning.

Det vil også simplificere projektet en del. Det bliver "blot" en digital
filmrulle.

Dét skal jeg. Mit OM-10 kan klare ca. 2 billeder pr. sekund, så
hurtigere skal det ikke være.

Nope. Der bliver heller ikke tale om hverken USB eller SDHC til lagring.
Jeg forventer at anvende CF-kort i en RAID-konfiguration. Det er billige
stumper, kendt teknologi, en fornuftig båndbredde og mulighed for at
flytte kortene direkte over i min Linux-maskine for at tømme dem.

Der er ca 10-13 Mohm til forskel, husker jeg ret.

Jeg kunne starte med den fotobiks hvor jeg i sin tid købte mit Olympus :-)

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Mit nu hedengange Olympus Mju 140 gjorde.

Ham svenskeren der har stjålet det, har da glæde af at filmen kan
fortælle kamerat hvilken følseomhed filmen har (ASA).

Re: CCD-sensor

Aaaerh... - Ikke helt...
På film-rullen / cylinderen selve filmen er i, og som sidder i kamera'ets
ene side, er en mængde sølv-farvede og sorte felter. I kamera-huset sidder
et antal kontakt-pinde, og igennem simpel binær matematik fortæller filmen
ved hjælp af dette kontakt-system hvor hurtig filmen er - det hedder DDX....

Lars / Viborg

Re: CCD-sensor

Det er jeg fuldstændigt klar over.

I bund og grund taler filmen og kameraet til hinanden.

Re: CCD-sensor

Nej, filmkassetten kommunikerer med med kameraet. Filmen gør ikke.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

C5%h undskyld, i min simple fotografiverden er kasetten ikke noget vE6%rd
uden fil og film ikke noget vE6%rd uden kasetten.

Derfor betegner jeg det som en enhed, nemlig en film.

Klaus

Re: CCD-sensor

 - En ESD-jord skal for at man kan opnå DTI's certificering være bedre end
10 Ohm - Medicinsk jord bedre end 2 Ohm.
Så vidt jeg husker ligger elværkets krav til en sikkerhedsjord et sted
omkring 1756 ohm...

Man udkobler dog typisk i størrelsesordnen 10K til de tilkoblede apparater
til ESD'en for at undgå nævneværdig strøm, men sikre en jævn forebyggelse af
opladning.

Re: CCD-sensor

 - Står du med en gammeldags manuel lysmåler, og indstiller derefter blænde
og shutter-speed??

Kender som sagt _overhovedet_ ikke olympus' kamera'er...

"Program"..:  Vælger automatisk det bedste kompromis mellem shutter og
blænde i forhold til optik brændvidde
"P. Hi"..: Som ovenstående, men prioriterer højere shutter fremfor mindre
blænde - god til bevægelse.
"Blænde-Pri" ( skulle være blænde-aut. ) ..:  Du stiller selv shutteren,
kamera'et vælger derefter blænde til at matche 0EV
"Shutter-Pri" ( skulle være shutter-aut )..:  Du stiller selv Blænden,
kamera'et vælger selv shutteren til at matche 0EV
"Manuel" - Ikke så almindeligt, din eksterne eller interne lysmåler
fortæller dig i forhold til DIN / ASA, hvac du skal stille Blænde og Shutter
på. Siden tredserne har kamera'erne været mere avancerede end dette...

 - Du kan ikke vælge forskellige lys-måle-metoder på det???

 - Eerhm....
Uklar formulering - meget faktisk. Når den "moderne" SLR "forecaster"
shutter-speed og blænde, bliver lyset spejlet af spejlet, og målt oppe i den
optiske blok, hvor søger og matskive sidder. Når billedet tages vipper
spejlet ganske rigtigt væk, og shutterspeed' kompenseres i forhold til
reflekteret lys fra filmen, hvor blænden ikke ændres under selve
fotograferingen...

 - Stiller du osse blænde'n manuelt???

Du kan risikere at blive nødt til at ændre "følsomheden" på din CCD med
"solbriller" fordi du ikke kan kommunikere mellem din "digitale film" og
kamera-huset.

Kalibrere styringen i kamera'et efter den...

 - Og CF'erne er det hurtigste lagermedie PT, men glemte dem, til trods for
at de fleste professionelle kamera'er bruger CF fremfor de andre...  -
Sikkert derfor de hedder CompactFlash....

Re: CCD-sensor

Nej. Jeg bruger kameraets indbyggede som vejledende instrument. Jeg
indstiller blænde og lukkertid manuelt. Kameraet kan godt køre med
automatisk lukkertid, men den funktion har jeg koblet fra.

Den funktion er standardfunktionen i OM-10.

Den fortæller mig lukkertiden. Jeg bruger kun funktionen vejledende.
Indstillingerne foretages efter mit bedste skøn.

Nope.

Ok.

Ja. Det gør jeg uanset om kameraet kører "automatik" eller ej. Det er
kun lukkertiden det kan køre automatisk.

Ikke forstået.

Jeg vil kalibrere bagstykket til en ISO-værdi. Du mener at jeg skal
omkalibrere kameraets indstillingen for lysfølsomhed efter bagstykket?

Det sidstnævnte er vel irrelevant, når jeg kører rent manuelt og
undlader at bruge kameraets lysmåler (som i praksis er det jeg gør med
film i)?

Kameraets ISO-indstilling har jo kun indflydelse i det øjeblik at
kameraet selv skal vurdere lukkerhastighed udfra lysmængde og blænde
(som jo i princippet er det samme men angives forskelligt til
elektronikken).

:-)

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Når nu i er færdige :-)

Her er navnene på et par ccd'er. Jeg har INGEN viden om ccd, men er god til
at google ;-)
Prøv at se om det kan hjælpe dig videre.

KAF-22000CE (kodak fra 2003)
KAI-4020M  (kodak fra 2003)

Og så kan du kigge her: http://www.aptina.com/ under "products" er der en
lang liste men det er CMOS, ved ikke om det dur'. Der er også en
distributørliste.

Held og lykke.

Husk at vende tilbage hvis/når det lykkedes.

Jakob

Re: CCD-sensor

I?

Du mener Hauge og Bo? :-)

Hvad søgte du på? :-)

Tak.

Den er full frame, dvs. 24*36mm, så vidt jeg kan regne ud via Wikipedia.
Den skal jeg nok kigge lidt nærmere på :-)

Den er til real-time visning.

Det ligner noget til videokameraer.

Tak for info.

Det kan du tro.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

-kvadratisk 4Mpix tror jeg ikke Jesper kan bruge. Men beskrivelsen af
timingsignalerne i databladet er karakteristisk for en CCD. Så måske
læsning af det kan være en god ide.

Det er spinoff fra Micron, der laver flash og RAM chips. De udskilte
CMOS imaging chips, primært til mobiltelefoner, webkameraer og
overvågningskameraer under navnet Aptina. De laver ikke 24x36mm chips.

Det begrænser sig mig bekendt til Kodak, Dalsa, (muligvis Fairchild),
Sony, Canon og muligvis Nikon.

Bo //

Re: CCD-sensor

Jakob delte noget info og det har jeg arbejdet lidt videre med.
Jeg har fundet nogle sensorer fra Kodak - men ikke umiddelbart en
forhandler, udover Kodak selv og Digikey. Kan de mon købes andre steder?

http://tinyurl.com/5bhax8

Tingene skal sættes sammen i et rentrum - jeg ved hvor jeg kan finde et
klasse 100.000 rentrum :-)

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Hvorfor ikke prøve digikey?
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?lang=en&site=US&keywords=kaf-10500
(øverst til højre er deres chat)
De er online på deres chat - har lige "snakket" med dem, de sælger åbenbart
stk.vis også. (Spurgte ikke om de sendte til DK)
Jeg spurgte på KAF-8300,KAF-09000 og KAF-10500, dem kunne hun(?) ikke finde
i deres system, men hun tilbød at jeg kunne chatte med deres tech, som kunne
være behjælpelig med alternativer. Det valgte jeg ikke at gøre - men jeg
synes du skulle prøve.

Jakob

Re: CCD-sensor

Jeg foretrækker en forhandler i EU.