CCD-sensor

Greetings!

Jeg overvejer at anskaffe mig et DSLR som har samme funktionalitet som
mit SLR. Men den optimale løsning må vel være en digitalisering af det
eksisterende SLR, så i den forbindelse søger jeg info omkring
CCD-sensorer til digitalkameraer. Er der nogen der ligger inde med noget
god info og viden som de har lyst til at dele med andre? :-)

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

-mener du seriøst at du selv vil bygge et digitalt bagstykke til et
kamera af ældre dato ?

Der ligger meget udviklingsarbejde i det, og der ligger meget software i
det også. Det er ikke helt enkelt at digitalisere 15Mpix i 14 bit på
100ms og få det skubbet ind på noget hukommelse.

Bo //

Re: CCD-sensor

Ja, det mener jeg seriøst. Jeg kan tilsyneladende ikke få et DSLR med de
funktioner jeg ønsker. Så må jeg jo lave det selv.

No shit?
Det er ikke sat nogen tidshorisont på projektet. Det er vigtigere for
mig at jeg får det jeg vil have end at jeg ender ud med noget som jeg
kommer til at fortryde. Og det ved jeg vil ske hvis jeg køber et DSLR
fiks og færdigt :-/

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor
Hej Jesper

Du må ud og lede, for nogle år siden var der et projekt igang med at
lave digitalbagstykker til bestående gamle analoge kameraer, men det
gik åbenbart i stå med den udvikling. Men det største problem du
kommer til at stå med er nok pladsen, jeg kan nemt forstille mig at
en CCD chip med 28 mm diagonal vil være noget af en strømsluger
og ligeledes kræves der jo noget interface og lager.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_back

Re: CCD-sensor

Det kan skrues fast i bunden af huset. I øjeblikket har jeg en
motorenhed monteret under mit SLR-hus. Der kunne sidde en Li-ION-pakke i
stedet :-)

Lageret kunne meget naturligt komme fra et CF-kort. Det er et kendt
interface.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Hvilke funktioner er det, der ikke kan findes i et kommercielt produkt ?

Bo //

Re: CCD-sensor

100% manuel drift og matskive med fokuseringshjælp, samt native
interface for OM-bajonet :-)

Der findes nogle kompromisser, men et kommercielt hus der kan være med
koster spidsen af en jetjager - det kan jeg gøre billigere selv.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Jeg ved hvad spidsen koster, men jeg mener ikke det er muligt at udvikle
eet enkelt eksemplar til eget brug for noget, der koster mindre.

Min påstand er at du IKKE kan lave noget, der er bedre og billigere en
at købe et f.x. Nikon D700 hus, og lade dine gamle objektiver hvile i fred.

Budgettet kunne se således ud:
1 stk Kodak eller Dalsa billedchip: ca 9.000kr
printudlæg, 8 lag ca 6.000kr
AD convertere og interface  ca 3.000kr
Mekanisk lineup ca 5.000k

Hvordan vil du sikre at du kan interface og farvekalibrere til noget
almindeligt PC kompatibelt ?

Bo //

Re: CCD-sensor

Det må jo komme an på en prøve.

Jeg vil ikke blive tilfreds med noget der er købt færdigt, sålænge det
ikke kan substituere mit nuvære hus 100%.

En ARM med USB og/eller CF kan klare interfacet. Farvekalibreringen må
klares i et stykke software.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor
On Mon, 10 Nov 2008 23:09:16 +0100, Jesper Poulsen

Hvor lang tid regner du med at bruge på det :-)

Som du selv skriver ?

Re: CCD-sensor

Til projektet står færdigt. Jeg kan ikke leve med en halv løsning og en
færdigkøbt løsning bliver aldrig en hel løsning.

Ja.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

For år tilbage var der et US firma, der kom med en presseomtale om en
digital filmrulle.
Jeg kan ikke huske firmanavnet - mener det var noget med K- et eller andet.

Deres løsning var simpel: Et bagstykke hvor der bag lukkeren, skulle sidde
en CCD
og batteri i stedet for film. Der vat vist hvordan det kunne se ud.

Den kom dog aldrig frem, men en søgning et par år efter bragte den frem
igen,
som noget der ikke vaar helt færdigt, meeeen i løbet af et par
måneder........
Den kom dog aldrig - så vidt jeg husker.....

Mvh, Leif

Re: CCD-sensor

Det husker jeg godt.

Den blev nok for dyr at massefremstille og markedet var måske heller
ikke så stort.

Mit bagstykke skal laves i ét eksemplar, nemlig mit eget :-)

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

 - Hvilket analogt kamera er der tale om???
Nikon havde på et tidspunkt et digital bagstykke der ku passe på F4 / F5,
men det er så længe siden jeg så det omtalt, at det sikkert var noget 1M /
2M ...

Måske er en mulighed at "låne" fra et nyere D-SLR kamera, fremfor at designe
helt fra bunden.
Jeg kan godt følge dit ønske om bedre / manuel matskive - jeg har aldrig
været bedre tilfreds end med mit F4 - selvom D200 / D300 er en "brugbar"
løsning.

Lars / Viborg

Re: CCD-sensor

Jeg har i øjeblikket et Olympus OM-10, men jeg kunne forestille mig at
det digitale bagstykke blev monteret på et OM-3 eller OM-4/Ti.

Den tanke har jeg også haft. Et D-SLR med defekt hus, måske?

Jeg kører mit OM-10 100% manuelt. Derfor er substitutionen til D-SLR så
svær. Og når jeg samtidig er godt tilfreds med de objektiver jeg har, så
ligger projektet jo lige for :-)

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Din ide er såmænd god nok, men du vil aldrig kunne føre den ud i livet. Selv
ikke hvis du havde alle penge du skulle bruge, til din rådighed, og al den
tid der er i verden.
Det er blot en opgave der skal løses, det er vi 100% enige om. Men for at
løse en given opgave, er det en ret god ide at have en eller anden form for
basal viden. Den viden er du, som jeg læser dine indlæg, simpelthen ikke i
besiddelse af.

Mit billige Nikon DSLR kan styres 100% manuelt og er med manuel
fokuseringshjælp. Så mangler du kun bajonet til dine objektiver. Lad dem
hvile i fred, som en anden skriver, og køb nogle nye der passer til huset.

Mvh
Martin

Re: CCD-sensor

Det var noget af en påstand. Fortæl endeligt mere om den påstand.

Nul. Ikke en løsning.

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

Hvis det ikke er en løsning, så undrer det mig at du ikke selv er kommet til
en god løsning. Indtil nu er det kun varm CCD-luft der har været i denne
tråd.

/Hauge

Re: CCD-sensor

Varm CCD-luft?

Det er ikke min skyld at der ikke er nogen der deler deres viden med
mig. Jeg mangler CCD'erne. Resten kan jeg selv.

Ved du noget eller vil du også bare spille fisefornem?

Jesper Poulsen

Re: CCD-sensor

På Google kan du finde masser af CCD'er og data på dem kan du finde på
producentens hjemmeside. Resten kan du jo selv.

Du kan jo selv, det skrev du jo lige.
Du mangler kun en CCD, resten kan du jo selv.  Du vil have hjælp, men
alligevel kan du det hele selv.

/Hauge

Site Timeline