CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Godt så.....Det er _ikke_ min dag i dag.

For nogen tid siden reddede jeg en fin laserprinter fra bortkastning grundet
ny smart netværksmultimaskine. Den kørte som var den betalt for det
dengang(~2år siden).

Skrev fint, keine hexeri.

Så jeg satte laseren ud til min far i den naive tro han kom til at bruge
den, men den har blot stået på kontoret i hjørnet.

Så løber jeg i problemer med tonertransfer(PCB, se anden tråd) og kommer i
tanke om denne perfekt fungerende printer der jo blot står og kigger.

Ud og hente den, og strøm på, den varmer op, og katastrofen indtræder
omgående.

Printeren er blevet så skuffet over ikke at blive brugt at den har indledt
en printestrejke.:-(

Lortet melder "52 service", hvilket jeg ikke kan finde noget om i manualen,
og hellerikke kan finde på nettet.

Hvad dækker dette over?

Sig ikke det ikke kan laves ;-(

Mvh
Henrik

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Det er korrekt. Den 21 september er ikke ejet af nogen (men det er FNs
fredsdag!)

Har du prøvet:

A) At lade den varme op et stykke tid?
B) At tage alle løse dele ud, og sætte dem tilbage igen?
C) Ae den kærligt?

Sådan har jeg fået liv i mange ting igen :)

(vær i øvrigt glad for at der ikke stod "53 service" - så var den
overophedet, og sandsynligvis brændt sammen)

Ellers, kig efter lytter der er stået af.

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Nemlig, mere præcist de 4 små 10uF 16V der sidder på scannermotor-printet.
Det er den motor med det roterende spejl der vifter laseren hen over den
lysfølsomme tromle. Den sidder HELT inde i midten af maskinen, i en sort
plasticbox. Der sidder også en IC på printet, hvis den ser pæn ud (ikke
revnet/bortsprængt/krater i midten ;-) er der en god chance for motoren
virker med nye lytter.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Er der ret sikkert det eneste der er galt?

På en privat mail har jeg fået et tip med denne tjekliste:

Printerkabel
Heater(den varmer godt nok)
Optisk kabel
Laserdiode
hele scannermotorassemblyet

Det adskiller sig jo lidt fra 4 lytter må man sige....
Jeg har panasonic 105graders 10uf/100volt lytter på lager. Betyder det noget
for funktionen at de er på 100volt istedet for de 16volt i denne app.?
Jeg kan høre at scannermotoren spoler op lige før fejlmeddelelsen kommer.

Mvh
Henrik

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Printer skilt ad, scannermotorprint udtaget.

Printet har absolut ingen synlige skader, nul varme,nul eksplosioner,nul
misfarvning,nul lækage.

Printet er mærket "toshiba LSM-AX-7"

Spejlet er en anelse støvet i den side der "rammer" støvet når den roterer.
Kan det fjernes, eller skal jeg lade det ligge?
Lidt nærkamp med en støvsuger vil ikke fjerne det(uden at ramme det selvf)

På scannermotorprintet sidder der _ikke_ 4 styks 10uf/16volt lytter.
C2 er mærket 33 25V, C4 10 16V, C8-c9-c10 2,2  50V

Alle er i metalkaplsling, og som SMD komponenter.

Nogen forslag?

Mvh
Henrik

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Hm, så er det en anden motor end den jeg tænker på. Den jeg tænker på bruger
en HA13456 IC. Men det kan godt være her fejlen er alligevel, for fejl 52
betyder specifikt scanner motor fejl. Og jeg har set at motoren starter, men
enten ikke får fart nok på, eller faktisk får for meget fart på, og fejl 52
så kommer, og at det skyldtes lytterne. Og sidst men ikke mindst, disse SMD
alu-lytter fejler meget ofte. Så prøv at skifte dem. Hvis lodningerne ser en
smulle matte og grå ud er det fordi de er lækket. Så siger det ofte PFFF og
lugter 'fisket' når man lodder på dem, og så er man sikker på de er defekte.
Det passer også fint med at printeren bare har stået stille og gået i
stykker af sig selv, disse lytter lækker nemlig uanset om de 'bruges' eller
ej, eller er varme eller ej. Meget kendt i camcordere også!  :-/

Støvet sker der ikke noget ved at tørre forsigtigt af med en vatpind eller
en blød bomuldsklud.

Printerkablet kan udelukkes ved at kører en selvtest.

Heaterfejl giver fejl 50 eller 51.

Optisk kabel er en mulighed, men det har jeg ikke set.

Laserdioden ved jeg ikke lige, men det kunne godt være, da feedbacken gennem
optokablet så mangler. Men det har jeg heller aldrig set.

Hele scannermotoren. Ja, hvis IC'en var bortsprængt/revnet. Og så alligevel
ikke, har da prøvet at skifte IC'en med succes, og genbrugt resten af
motoren.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"
bruger

Den IC der sidder på printet hedder A13456A, så det er garanteret samme sag.

Printet er mærket RC1-1960 og er åbenbart eet af de dårligere designs efter
lidt søgning på diverse forums.

Men det kan godt være her fejlen er alligevel, for fejl 52
men
52
SMD
en
og
defekte.
eller

Ok, jeg skal vist ha skiftet disse lytter kan jeg høre. Undrede mig blot
over at de 4 10uf/16volt er reduceret til en enkelt, men jeg kan selvf. blot
skifte dem alle med det samme.

Ok.

alligevel

Ok, takker for den omfattende support. God service!

Mvh
Henrik

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Jeps, uden tvivl.

Ja, klart bedst. Jeg vil gætte på det er de tre 2u2'ere der er synderne. Det
er nok dem der sidder til de tre faser til motoren. Og så 10u'eren mellem
plus og stel. På den anden model er der så bare brugt 10uF til motorfaserne
også.

Selv tak!  :-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Husk forresten lige at rense printet for evt. 'lytvædske'. Det stads leder
strømmen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

OK.

Kan der være en fordel for levetiden i at "opgradere" de 3styk  2,2uf til
feks 10uf som på de nyere print, der iøvrigt har samme controller svjks?

Sidder og tænker på om skidtet er gået i stykker dels fordi de lytter måske
er for små?

Mvh
Henrik

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Hm, dem på 10uF lækker også ofte i den motor hvor de sidder. Og det er endda
de almindelige med ben, men fysisk meget små. Men havde du ikke nogle 105
graders 100 volt'ere på 10uF? Hvis du kan få plads til dem er der gode
chancer for en lang levetid, vil jeg tro. De er nok en del større i huset,
og jeg har en ide om at de så holder længere, simpelthen fordi der er en
større mængde væske. Så er det længere tid om at fordampe.

Jeg kiggede forresten lige i databladet til IC'en, for at se hvordan
lytterne sidder. Og de sidder _parallelt_ over motorspolerne, så de får
faktisk AC! Gad vide om det var en ide at sætte bipolare i?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"
endda

Jo jeg har en del 105graders 100v10uf liggende, og de kan nemt være der hvis
jeg ligger dem ned, ingen problemer der.

Jeg var ellers overbevist om at en alm lyt på AC ville sige puf på
rekordtid, men de holder da et stykke tid må man sige.

Nu tror jeg aldrigt jeg har haft fingre i en bipolar(eller jeg har
ihvertfald ikke opdaget det), hvordan ser man forskel på alm lyt og bipolar?

Jeg tror skisme bare jeg fyrer en flok 10uf´ere på det print, så må det
holde så længe det synes det vil.

Mvh
Henrik

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Der står nogle gange "BP" eller "Non-polar" på dem. Og så er der ingen
minus-markering.

Hehe, god ide, det skal nok holde længe. Når man tænker på hvor længe de
andre trods alt har holdt. :-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: CANON laser LBP-4lite skriver "52 service"

Det er mange år siden...
Så vidt jeg husker ligger fejlen i strømforsyningen, en lille
termosikring på den store køleplade. Køb en kaffekande-sikring på ~122
grader...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Site Timeline