cadmium vs metalhydrid i scanner

Halløj gruppe

Jeg har skrevet et lille indlæg i scanner nyhedsgruppen vedr. min batteripak
til en nyindkøbt radioscanner, men jeg prøver også lige at lufte nogle af
spørgsmålene her, eftersom scannerfolk/lyttere jo ikke nødvendigvis er
elektronikinteresseret.

----------

Jeg synes normalt ikke at elektronik der skal oplades volder mig problemer,
men min nyindkøbte scanner Uniden UBC 280 har en batteripak, bestående af 4
seriekoblet nikkelcadmium akkumulatorer, hvor jeg ikke har føling med
hvornår den lader op - og hvornår den er fuldt opladet (jeg kan ikke engang
mærke at den blive varm).

Scanneren har nemlig ingen indikation af opladningen på displayet, ej heller
med en lysdiode. Jeg har hørt at man helst ikke skal ladde længere tid end
nødvendigt med nikkelcadmium, er det korrekt?

Batteripak'ens data er: DC 4,8V og 800mAh og trafoen/AC adapterens output er
12V 200mAh. Adapteren sættes i scanneren og ikke direkte i batteripak'en.
Eftersom de to DC spændinger ikke er ens, betyder det så at der sidder et
laddekredsløb inde i scanneren?

Og i bekræftende fald betyder det så at man ikke direkte kan udregne hvornår
akkumulatoren er fuldt opladet?

Hvorfor sætter man nikkelcadmium akkumulatorer i moderne elektronik, når nu
cadmium er så giftigt?
Er nikkelmetalhydrid dyrere?

Batteripak'en sidder fast med et lille 2 polet plaststik, garanteret en
standard, og kan derfor let udskiftes. Men man kan vel ikke udskifte direkte
til 4 stk. nikkelmetalhydrid i AA str., selvom man oplader dem i en
metalhydridoplader uden for scanneren - for når AC adapteren sidder i
scanneren, oplader den samtidig batteri pak'en - og så vil man pludselig få
et ladde-kredsløb der er tilpasset nikkelcadmium, men som ladder på
nikkelmetalhydrid - og det er ikke så sundt vel?

Se det var mange spørgsmål på een gang -  kommentarer modtages med meget
stor tak :-)

Mange hilsner Peter

Re: cadmium vs metalhydrid i scanner

Du tager ikke højde for spændingen? Betyder det at man kan lade med højere
spænding end den som er påtrykt akkumulatoren, når blot strømmen begrænses?

Og hvad er det nu lige man altid bliver advaret mod, er det at lade NiCa
celler på en NiMh lader (er det ikke noget med at de kan eksplodere hvis de
får for meget strøm)?

Mens det modsatte godt kan lade sig gøre, men blot er lidt uøkonomisk og
upraktisk fordi det tager 6 gange så lang tid?

Ok , forståeligt.

Re: cadmium vs metalhydrid i scanner

 Altså en  laboratoriestrømforsyning med variabel strømbegrænsning ??

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen