C-compiler til PICs

Der kan downloades en fra Microchips - og HI-TECH har også en free-udgave,
som er begrænset.

Jeg fandt også en her

http://www.sourceboost.com/Products/SourceBoostIde/Overview.html#LicenceLimitations

Hvilken C-compiler skal jeg vælge til mine hobby-projekter ?

Mvh KSor

Re: C-compiler til PICs
http://www.sourceboost.com/Products/SourceBoostIde/Overview.html#LicenceLimitations
//

Jeg bruger selv HITECH's C-compiler, der kommer sammen med Microchips
MPLAB. Den fungerer udmærket sammen med MPLAP til PIC-10/-12 og -16. Den
eneste begrænsning er den manglende kodeoptimering. En anden fordel er
muligheden for at blande assembler- og C-kode. Samtidig har compileren
en rigtig god håndtering af pointers. Endelig er det en ANSI-compiler,
hvilket bestemt ikke gør den dårligere.

Mvh Bjarne L.
//

Re: C-compiler til PICs

avrgcc.

... mao: smid PIC ud og brug AVR i stedet, for så kan du få en rigtig C
compiler uden at skulle betale for den:)

Re: C-compiler til PICs
On Tue, 02 Feb 2010 07:41:16 +0100, Flemming Frandsen

Og smid din PIC programeringeenhed ud ved samme lejlighed og få en AVG
programeringeenhed, det er jo gratis ?

/Hans

Re: C-compiler til PICs

Well, først skal man stanse ulykken:)

Hvis man ikke har en C compiler er der en chance for at man ikke har
fået købt en programmer og så kan man stadig nå at skifte hest.

... desuden er en AVR ICSP ikke voldsomt dyr, hvis man kigger sig for
kan man få en til USB til en hund, se f.eks. USBtinyISP.

Re: C-compiler til PICs
On Tue, 02 Feb 2010 08:13:42 +0100, Flemming Frandsen

Jeg er enig i, at AVR er en dejlig platform at udvikle på, omend Atmel's
udviklingsværktøj har sine særheder. WinAVR (GNU C/++ compiler) virker
tilgengæld ganske overbevisende.

Men inden I får forvildet OP til at springe over på AVR fordi han tror,
at han kan få en billig udviklingsløsning skulle vi nok lige klappe hesten.

AVR ISP bruges til at programmere AVR controllere, de kan ikke bruges
til emulering/embedded debugging, som i mine øjne er et must når man
udvikler til microkontrollere. Det øger simpelthen produktiviteten så
meget, at selv de 2-3000 kr de koster er alle pengene værd uanset
budget.

Til AVR findes AVR Dragon, som virker til de fleste små AVR kredse.
Fås for ca 500 kr. Den er dog lidt sart (ingen beskyttelse på i/o).

Derudover findes AVR JTAG-1, som virker til AVR128 og en håndfuld andre
kredse. Der findes billige kloner, som fås til ca 500 kr.

AVR JTAG MKii koster ca 2000-3000 kr, og understøtter en lang række
AVR's. Den kan jeg varmt anbefale.

Endelig er der AVR ONE!, som har lidt flere features end AVR JTAG Mkii,
er nyere og derfor formentlig vil blive supporteret længere. Den er
dog også ca dobbelt så dyr som JTAG MKii.

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: C-compiler til PICs

Det er nu mere det med at kunne bruge GCC jeg synes der mangler ved PIC,
det er en ok compiler og den virker lige som den plejer.

Det er jeg ikke enig i, man kan komme meget langt ved at tænke sig om,
printe på seriel og skrive rigtig kode.

Specielt når det man roder med er en lille simpel 8 bit AVR, hvor det er
til at overskue hvad der sker, kan det nemt gå an.

Jo større ting man laver jo mere begynder det at give mening at have en
debugger, jeg kunne f.eks. ikke drømme om at skrive en TCP stak uden.

Sådan en har jeg netop bestilt, netop for at kunne debugge AVR32:)

Re: C-compiler til PICs
Der findes da andre mulighedder for programmere/debuger

http://www.olimex.com/dev/index.html
http://ladyada.net/make/usbtinyisp /
http://www.embedded-projects.net/index.php?page_id21%6

jeg har selv denne, og den virker fint.
http://www.mcuproshop.com /

Hvis der gøres lidt søge arbejde, kan disse programmere findes rimelig
billig.

Brian Lassen

Re: C-compiler til PICs

Flemming - hvad er det i emnet du ikke liiiiige forstår ?

Start venligst jeres egen tråd vedr.  det AVe pis.

Mvh

Re: C-compiler til PICs

Intet, det lyder som om du er ved at starte på PIC udvikling og så er
det nemmere for dig at droppe PIC til fordel for en MCU med ordentlige
værktøjer nu, frem for senere.

Jeg startede selv med PIC og fik da også lavet et projekt med den, men
jeg stoppede igen da der ikke findes en C compiler til den jeg kan bruge.

Der er mange ting ved PIC vs. AVR der er en smagssag, men manglen på en
ordentlig open source C compiler er svær at komme uden om.

Re: C-compiler til PICs

Jeg har brugt PIC'er i 6-7år og har forladt dem på grund af to ting:
værktøjerne og ydelsen

Bo //

Re: C-compiler til PICs

Prøv at kigge på Mikroelektronika's compiler. Jeg er meget glad for den
- startede med Basic-udgaven og er nu gået over til en C-compiler, da
jeg er begyndt at sætte mig int i C-sproget.

Tag et kig på dem.

http://www.mikroe.com /

Jeg kan dog _IKKE_ anbefale deres programmer, som både er langsom og
proprietær. Det bedste og klogeste jeg nogen sinde har gjort, var at
kaste det forpu.... bras ud af vinduet og bygge mig en Pickit 2 clone.

Se her:

http://www.mcuhobby.com/articles.php?article_id=7

Den virker bare maks godt, og softwaren til den (lille bitte stand alone
program) kan programmere alle pic kredsene, og har den fikse feature at
den står og overvåger mappen hvor du compiler til, så lige så snart din
compiler (fabrikat og type underordnet) har re-kompilet din .hex fil så
smider den filen over i kredsen uden at du skal røre en finger - lige
som hvis du sad med et IDE der selv snakkede sammen med programmer enheden.

God fornøjelse!

// Per.

Re: C-compiler til PICs

Nu har jeg en PICStart PLUS - fuld opdateret - programmer og den kan vel KUN
køre sammen med MPLAB eller hva' ?

Kan Mikroelektronika's compiler integreres i MPLAB - ved du det ?

Eller skal jeg helt droppe MPLAB og PICStarter PLUS og bygge den programmer
du henviser til og anvende den i mikroelektronika's IDE ?

Mvh KSor

Re: C-compiler til PICs

Hej.

Jeg har også en gammel Picstart plus der bare samler støv, jeg gad den
ikke da MPLAB nok er det mest tunge stykke software at arbejde med (åbn
nyt projekt, importer hex, åbn programmer, programmér) det er simpelthen
for bøvlet.

Stumperne til den Pickit2 clone koster peanuts, og nu hvor du _har_ en
programmer kan du jo meget nemt programmere en kreds og komme igang.

Jeg kan evt. måske lokkes til at ætse et print samt programmere en
PIC18F2550 og sende til dig for et beskedent beløb.

Jeg havde ikke de mosfetter der skal sidde i, så jeg har sat BC557 og
BC547 i istedet med en base-modstand tilføjet, og den store power mosfet
havde jeg ikke lige, så der kom en MTP30P06V i istedet (jeg har klippet
heatsink af så den kan være nede i en flad lille kasse.

Et par billeder af min her:
http://gallery.zapro.dk/index.php?album=Pickit2 )

MPLAB og Mikroelektronika taler umiddelbart ikke lige sammen. Det er dog
muligt at debugge hvis man ejer en ICD2 (jeg har lige solgt min, fordi
at den er møghamrende bøvlet) og den nye version af C-compileren laver
en debugfil, så du kan hoppe over i MPLAB og debugge on-the-fly på den
kode mikroelektronika har compilet.

Fidusen med "min" programmer er, du bygger den, henter programmet til
den her: http://kortlink.dk/microchip/7dzc
og så sætter du programmet til at overvåge den mappe som din
mikroe-compiler kompilerer til, så går resten helt automatisk.

En anden smart feature er knappen på programmeren, du kan, hvis du har
måske 10 enheder du skal programmere, bare slutte dem til og nøjes med
at trykke på knappen for at programmere dem (du behøver ikke at bruge
mus eller tastatur på computeren)

// Per.

Re: C-compiler til PICs

Hvordan kan man komme med på en lokker ?
Jeg kunne godt være intereseret i en sådan, eller måske 2.

/Hans

Re: C-compiler til PICs

Uha nu bliver det jo snart stor-produktion :-O

Skal jeg være ærlig, så ville jeg anbefale at man købte den her
http://kortlink.dk/ebay/7e2t

Jeg har handlet hos Sureelectronics et hav af gange, de er rigtig gode,
og den clone dér får gode ord med på vejen. Det er jo en 100% clon af
Microchips.

Der er trods alt meget arbejde i at lave sådan nogle print i hånden og
ikke mindst at bore dem.

Jeg har blot bygget min egen fordi at jeg syntes at det var mægtigt
sjovt :-)

Hvis man stadig er tændt på at bygge én selv, kan jeg levere kreds +
print for 200,-

Kredsen alene i PDIP koster Ca. 50 kr...

// Per.

Re: C-compiler til PICs

Hej alle..
Jeg har også købt en clone fra sureelectronics og det har jeg sku
fortrudt mange gange siden enda så meget jeg har købt en original  Fra
microchip.
Hvis man gerne vil bygge en clone selv kan man få et fint lille print for 5$
+ 10$ i porto her
http://www.auelectronics.com/Hardware-CB0703.htm
men kan man handle ved bla farnell eller rs koster en original altså ikke
mere end ca 400.-
m.v.h OZ1LQB / Claus

Re: C-compiler til PICs

Hej Claus.

Vil du være venlig at uddybe hvad du har at udsætte på din clone ? Jeg
har som sagt ikke selv erfaring med sureelectronic's udgave men har ikke
læst skidt om den.

// Per.

Re: C-compiler til PICs

Hej Per..
Ja da det vil jeg gerne men skal samtidig skynde mig at sige at jeg ved ikke
om det gælder alle men de få jeg har set havde alle de samme problemer..
I den originale fra microchip er der 2 EEprommer til den funktion som gør
at man kan programmere uden en pc disse er ikke i den jeg har fra
sureelectronics
den kan/vil hellere ikke regulere spænding op og ned den står fast til de 5
volt uanset hvad
hvad jeg stiller den til i branderprogrammet og jeg kan heller ikke
kalibrere den og sidst
men ikke mindst er vcc en lille smule for lav som gør at visse pic'er i 33
og 18
serien ikke kan programeres desværrer er den købt hos en franskmand som
importerede
dem til europa og solgte dem på ebay og selvfølig må jeg nærmest sige
lukkede han biksen
kort efter så den vej var det umuligt af få den byttet..
jeg er sikker på at havde jeg købt den direkte havde jeg fået den lavet men
jeg gider ikke det bøvl
med toldvæsnet når man skal have noget til rep uden for europa det gør man
sku kun en gang..
jeg fand en ny original på den engelske ebay til 34£ som er ca 300 danske
kroner og den er jeg meget glad for
den gør sit arbejde perfekt hver eneste gang..
m.v.h OZ1LQB / Claus
p.s Har lige set at ham i england stadig sælger til 34£ + 4£ i porto

Site Timeline