Bytteklub for elektronik løsdele - Page 2

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

lager
det

Jeg synes at dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej er passende og
dækkende.

--
mvh/rg. Christian

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Jamen så nøjes du bare med at bruge den !

Jeg synes det er en glimrende idé med en hjemmeside, hvor hver enkelt kan
'lægge sig ind'
diverse til 'bytte' - problemet bliver bare at holde det opdateret - det er
jo nødt til at være den
enkelte, der skal gøre det - og det bliver nok det sværeste.

Der skal vel også billeder med for at det rigtig har værdi - så det bliver
vel lidt omfattende.

Jeg synes det er et godt initiativ- hvem så end der har taget det (det
fortaber sig lidt i tråden)

Ser frem til at det bliver til noget - jeg vil da også gerne bidrage med
noget arbejdskraft, hvis jeg kan.

Mvh KS

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

og

Det vil jeg også gøre ind til videre, men......
er

.....jeg vil også gerne deltage på den nye, da jeg har en masse som jeg selv
godt kunne tænke mig at få styr på.

Det vil være optimalt + evt. link til datablade.

--
mvh/rg. Christian

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Jeg tænkte nu mere på billeder af de forskellige "dinge und sachen" som
de enkelte vil "bytte" med.

Mht datablade m.v. så prøv denne http://www.datasheetarchive.com /
Den dækker vist det meste !

Mvh KS

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Den var ny, mange tak for den :-)

--
mvh/rg. Christian

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
og
er

Helt enig i at news er utilstrækkende i den her sammenhæng!

For at komme problemet til livs med at holde det opdateret kunne man evt.
lave så der automatisk bliver udsendt en reminder per email hver eller hver
anden måned, om det man nu har stående er rigtigt nok.

Til nogle ting er det bestemt en god idé med billeder, men det er nu ikke
fordi jeg tror dén del af sagen bliver det besværligste ;)

Ja da, jeg har så også en masse der skal ind på siden, desværre er mine
kundskaber i hjemmesider meget begrænset HTML kendskab, så megen hjælp er
jeg nok ikke til...

Brian

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Ja jeg er altid med på den værste, fin ide
udformningen har jeg ikke så meget at sige til ,
der er jo rigtig mange gode forslag her i tråden allerede
det at der kun bliver tale om porto beløb ,altså ingen penge
eller bytte tiltaler mig mest, fordi at de ting der kommer på sådan et forum
nok ikke har den store værdi ,undtaget for os elektronik freaks,
men uanset hvordan det ender kan i regne med mig

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Måske kunne vi allerede starte lidt op i det små i
dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej

Det er jo tit at man får tingene til en anden pris hvis man køber
25/100/1000 af noget så man kunne måske annoncere der før man købte og
så få samlet kunder nok til en volumen rabat.

Mht forum eller news , så mener jeg også at et forum ville være at
foretrække , men det skal nok være styret med en database , for ellers
er der en stakkel som lægger noget ind og får det afsat men andre tror
det stadig er tilgængeligt og han får en masse unødige mails.

Et freeware  webshop program ell. lign. hvor hver bruger er en
"varegruppe" som har egne undernumre (komponenter).

Så kunne man "købe" der og få det ud af shop- lageret allerede.

En anden vigtig ting er nok enten frisøgning eller indtastning (komp.
klassificering) kun , via "rullegardiner" for ellers vil forskellige
beskrive en 1k modstand som 1000ohm eller 1k eller ....

Postnummer ville være rart , da man måske efter en email kunne hente
tingene lige om hjørnet den søndag man mangler "dimsen".

Jeg kender desværre ikke en pind til php mv. , så her er jeg ikke til
meget hjælp.

Hilsen
Carsten
KBH

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
En masse mennesker har nu givet deres respons på min ide. Der synes at
være bred opbakning til en sådan klub/ordning. Det har været nævnt et
par gange, at der allerede nu findes alternativer som

dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej

og

www.brugtgrej.dk

Jeg må blankt erkende, at jeg ikke var bekendt med disse da jeg
fremlagde min ide. Uden at have kigget dem nærmere i sømmene,
forekommer det mig dog, at de ikke er et egentligt alternativ til
dette koncept. Ideen med denne ordning er netop, at få løftet sløret
for folks gemmer, således at alle kan drage nytte af dem. Jeg tror
ikke at man, hverken i nyhedsgruppen eller brugtgrej.dk, fremlægger
hele sit lager af 'kluns'. Man annoncerer varer til salg. Jeg har dog
aldrig annonceret noget af mit grej til salg. Noget er for småt og
ubetydeligt, og andet kan jeg bare ikke tage mig sammen til at sælge.
Jeg tror de fleste har det ligesom jeg. Bliver jeg derimod kontaktet
af en person der gerne vil købe en dingenot jeg ligger inde med, ja så
sælger jeg den da gerne. Det er netop her denne ordning adskiller sig
fra de to ovenstående alternativer.

Det er klart, at kernen i projektet er en centraliseret database.
Lægges denne på en hjemmeside, er den let at tilgå for alle. Mange
gode bud er givet på databasen. Ingen kommer dog ind på hvorledes
databasen skal opbygges. Hvem besider evnerne og viljen til at opbygge
en sådan?

Jeg synes at mange indlæg fokuserer på selve hjemmesiden. I nævner
noget med php, hvilket jeg ikke forstår så meget af, men jeg synes vi
skal passe på ikke at drukne i projektet. Skal vi ikke bare i første
omgang oprette en database i eksempelvis acces(tror jeg det staves) og
så lægge den ind på en af de hjemmesider som folk har tilbudt at
stille til rådighed? Herefter kan vi, når og hvis konceptet har vist
sin duelighed, oprette en mere kompliceret database og web side. Jeg
frygter at vi er ved at slå større brød op end vi kan bage.

Ja, så fik man igen høvlet en masse tekst af. Hav det godt.

Hilsen

Torben Andst

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Hvorfor ikke ?

Der er da intet der forhindrer dig i at lave en lang liste du poster i
nyhedsgruppen med de ting du har på lager og gerne vil bytte væk. Og ej
heller nogen der forhindrer andre (eller dig selv) i at efterspørge
varer og samtidigt fortælle at du måske har noget du vil byte med.

Fordelen ved news er at de vedligeholder sig selv og at der ikke skal
bruges brugernavn/password osv for at gøre noget som helst. Samtidigt
kan man vha google groups søge tilbage i tiden, for at se tidligere
handler og/eller lister over ting folk har til salg/bytte, eller savner.

Klaus (der selv har meget forskelligt på lager)
Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Jeg kan da godt se idéen i, at vi på den måde kommer hurtigt i gang.
Men der er nu ikke det store at lave en "front-end" til sådan en database,
således at man kan logge på, og det bliver nemt at arbejde med og søge på.
Jeg tror også at et af succes kriterierne for et sådanne forum, er at det er
nemt at anvende og at søge på.
Vi burde kunne samle nok nørder her til at få sådan en ting på benene.

Alternativt kender jeg nogle som både kan lave det og hoste det.
Det kommer selvfølgelige til at koste penge, men hvis det er den vej vi vil
gå, kunne man sikkert få f.eks. nogle sponsor links fra f.eks. elektronik
firmaer eller lign. som siger noget i stik med "Fandt du ikke det du søgte
her, prøv da ."

Men lad os se om ikke det kan løses ved fælles hjælp.
Jeg er ikke skrap til php, men det kan også laves i asp med en database
connector til f.eks. en bagved liggende access database, og man må kunne
lave noget tilsvarende med php og f.eks. MySql.

Men skulle vi ikke starte med at fastsætte et passende format for
indreapportering af komponenter.
Hvad skal der til. Type (halv leder, modstad, mekanik .), Beskrivelse, Pris,
evt. antal.
Hvad skal der mere på ?, kom med nogle bud.

Mvh Tom

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Jeg ville mene man skulle logge på for at lægge varer på. Ellers bliver der
hurtigt for mange døde komponenter... usbid.com kræver fx. at man opdaterer
sin liste hver 14. dag...

Lyder fornuftigt!

er

Hmm - de elektronikfolk jeg kender ((incl. mig selv) er nu ikke
databaste/script hajer ;-)

vil

Det store problem er at få lokket nogen seje folk til at starte basen...
Måske et projekt for nogen IT-studerende???

Pris,

Mht. felter i databasen ville jeg foreslå:
Gruppe, antal tilgængelig, pakkestørrelse, fabrikant, typenummer,
leaded/smd/andet, beskrivelse, datasheet (evt link), billede (ev t. link),
stand (brugt/ny), pris

Et forslag til grupper (det er svært - for der må ikke være for mange i
starten og ikke for få i længden):

Trafoer: 240V/signal/andre
ICs: processorer, analog, digital (TTL logik, CMOS logik, andre), mixed mode
(fx convertere etc.)
Passive: kondensatorer: lytter, keramiske, andre
             Transistorer: Bipolare, FETer
             Dioder/broer
             Modstande
Optokomponenter: LCD displays, LED displays, lysdioder, andre
Stik: panelmontage, ledningsmontage, printmontage
Mekanik: metalkasser, plastkasser, blæsere, køleplader, montagestumper

Det er vigitgt at få rimeligt styr på ovenstående fra starten af!

Mvh.
 Anders

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Hej Anders,

De kan hentes som færdigvare der blot skal tilrettes (jeg ville heller ikke
have hverken tiden eller lysten til at skrive et databasesystem fra
grunde).

Yaaacchhhh !!!

Hvis det er pladsen der er et problem, kan jeg godt hoste det (men jeg vil
på den annden side ikke træde nogen over tæerne - der er jo nogle der har
et underligt forhold til betydningen af antal hits på et ikke-kommerciel
site og som alle siger "vælg mig, vælg mig" ;) og jeg er selv komplet
ligeglad med hits, da jeg har flere af mine sites alene "for sjov").

For det tilfælde at nogle kunne være interesserede, ligger det på en (dyr)
dansk 155Mb linje med høj oppetid og der er bunker af muligheder
Check af hastighed og tilgængelighed kan fx. gøres på:
<URL:http://www.elektronikteknolog.dk/cgi-bin/SPEED/

Navnet har dog ikke spor med hastigheden at gøre, men er blot et akronym ;)

Færdigvare :)

Nok bedst med en webformular med kategorier etc. i drop down-
bokse/afkrydsningsfelter/knapper/you_name_it, så sikres ensartetheden.

Mit forslag:
Vare/beskrivelse/mængde tilgængelig/pakkestørrelse/hustype (hvor det er
relevant)/link til datablad (for ikke at lægge unødvendig info på den
server der skal hoste det)/hvis relevant et _lille_ foto evt. med _link_
til stort do./Alder og stand/pris eller ønskes (hvis vedkommende nu kun vil
bytte)/hvor i landet (fx. amt) befinder varen sig/kontaktinfo/DAto for
oprettelse og evt. for sidste opdatering.

Og et krav om, at der skal opdateres indenfor nn dage når der er ændringer,
med udelukkelse hvis folk vedblivende lader solgte varer stå som
tilgængelige.

Tomme grupper/kategorier er da ikke noget problem, så længe det fremgår
hvor mange poster der er.

Hvor får man passive transistorer ?  ;)

Mit forslag:
Halvledere/aktive
  IC'er
  Diskrete (transistorer, dioder etc.)
  Opto
Passive
  Modstande
  Kondensatorer
  Spoler og trafoer (lysnettrafoer dog undtaget)
  Lysnettrafoer
Sensorer (aktive og passive)
Displays (der ikke alle passer lige godt under opto IMO)
Konnektorer
Elektromekaniskt (Blæsere, kontakter, stik etc.)
Mekaniskt (kasser incl. skruer og andet monteringsgarniture)
Kemi (Lim, spray mv.)
Serviceydelser (hvis nogle kan/vil forsølve, gravere etc. for andre)
Rodekasse (til det der ikke lige passer ind andre steder - bliver der så en
trafik der der berettiger en ny kategori oprettes den bare)

Måske burde der være en kategori til dem der har et utal af blandede
dingenoter men ikke tiden til at skrive dem ind under forskellige
kategorier ?
Lidt et skråplan sikkert, men vel bedre end at de dimser aldrig kommer i
omløb.

Ja helt bestemt!

--
Venlig hilsen,
Søren

en

Meget godt forslag, det får min stemme.

--
mvh/rg. Christian

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Det bliver meget, MEGET svært at vedligeholde - og bli'r det ikke det er det
UBRUGELIGT !

.... der er nok rigtigt som én foreslog - brug
dk.marked.privat.elektronikloesde ....  i stedet for og se hvad det giver.

Mvh KS

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

det

Ja, det bliver nemt en træls side hvis man må gå forgæves ret tit
på grund af manglende opdatering.

News og Brugtgrej er løsninger der ikke er nemme at overskue.

Måske var den rigtige løsning at en ildsjæl meldte sig frivillig
til at drive en slags forretning hvor vi så sendte alle de ting vi havde
i overskud til, han skulle så sørge for vedligeholdelse og distribution
og kunne så få det evt. overskud denne forretning kunne indbringe.
Man fik altså kun det ud af det personligt at de stumper man har
i overskud kunne komme nogen til gavn.

Mvh Max

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Det er der vist inger der gider - og med risiko for at blive kritiseret -
erhvervsmæssigt at udnytte indsamling !

Mvh KS

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Kritik, vrøvl og den slags ting undgår man ikke uanset
hvilken løsning der vælges.

(Ps. der er jo bl.a. mange der mener at det gamle skrammel
de har liggende er guld værd)

Mvh Max

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Hej Max,

Det gælder jo alt.

Vedkommende skulle godt nok have en vis lagerplads til rådighed efterhånden
som det kom i gang - sikkert en 6..8 ubenyttede garager eller deromkring ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor svært ?

At der er flere kategorier er ikke ensbetydende med at folk skal skrive
flere steder, det kan foregå på en enkelt administrationsside hvor alt man
har listet står - med markering af hvor det forskellige ligger i hierakiet,
evt. med mulighed for at flytte det hvis det blev placeret forkert i første
omgang.

Og mht. back-up - det kan gøres med et cronjob om det skulle være.

Tjaa, den mulighed har der jo hele tiden været, men har det tyndet ud på
folks lagre ?
Konceptet er jo også lidt forskelligt fra at have nogle varer der skal
skydes af her og nu.

--
Venlig hilsen,
Søren