Bytteklub for elektronik løsdele

Hej folkens,

Ja, så står jeg i situationen igen. I kender den nok alle. Man har
gennem årene samlet et hav af elektronikstumper, men 99% af det får
man aldrig brugt, og kun sjældent har man hvad man akut har behov for.
Jeg skal p.t. bruge en transformator, og selv om jeg har en hel del af
dem på hylderne, har jeg selvfølgelig ikke hvad jeg skal bruge. Jeg er
sikker på, at når jeg en gang stiller skoene, så har jeg stadig alle
transformatorerne liggende. Måske på nær en enkelt. Nå, men jeg
tænker, at der garanteret er en af jer der har hvad jeg skal bruge, og
hvem ved, måske ligger jeg inde med noget du, eller en anden kan
bruge.

Er der nogle der er friske på at starte en bytte/sælge klub? Den
behøver jo blot at bestå af et regneark, hvori vi alle(os der
deltager) skriver hvad vi ligger inde med, og hvad vi gerne vil bytte
eller sælge. Så kan man jo søge gennem regnearket, og skulle man være
heldig, tage kontak til rette vedkomne. Man kan så bytte løsdel for
løsdel, eller klare det med penge. Under alle omstændigheder, slipper
køber billigere end havde han købt varen i en butik.

Jeg må understrege, at ideen med klubben er, at vi skal hjælpe
hinanden, og ikke at klubben skal bruges som salgs-kanal for
semiprofesionelle krejlere. Jeg tror at vi alle kan drage gensidig
fordel af et sådan samarbejde. Eksempelvis bytter jeg gerne en større
og bedre dingenot, som jeg aldrig regner med at bruge, for en mindre
dingenot som jeg har brug for nu. Herved har modparten af byttehandlen
også vundet. Jeg tror at mange tænker ligesom jeg. Ligeledes har vi
alle sikkert gennem tiden fået tilbudt en masse komponenter gennem
arbejdet eller ligende. Det gør pokkers ondt at smide skidtet ud, men
man ved jo man aldrig får brug for det. Hvad med at tage en håndfuld
med hjem, påføre det regnearket, og er nogen interesseret, så forære
det til vedkomne?

Ja det var bare lige en tanke der har vendt og drejet sig i hovedet på
mig de seneste dage. Tror i det kan lade sig gøre? Jeg synes til tider
at tonen i denne gruppe kan være lidt hård, og jeg tror ikke at
konceptet vil fungere hvis tonen går igen her. Kom med jeres input
folkens, er jeg helt ude på dybt vand eller hva?

Venlig hilsen

Torben Andst

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Hejsa

Ja mon ikke.

Ja, jeg er i hvert fald.

Man kan også evt. lave det som en hjemmeside, hvor man hver især er bruger,
hvor vi kan lægge de ting ind som vi har i overskud, hvor alle andre så har
mulighed for at søge på det hele. Hvis der så er nogen der har brug for en
dims, så kunne der sendes en besked til vedkommende, så den der har
interesse, ikke ved hvem der er ejeren af dimsen.

Enig.

Enig igen.

Ja helt sikkert, jeg er med på den, også med andet end bare at være med til
at bytte.

Mvh Hauge

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Desværre synes jeg oftere jeg står i situationen: "Den her stump er fin...
Men får jeg den nogensinde brugt???" ;-)

God ide. Men...

bruger,
har

...under alle omstændigheder kræver det en større indsats at sætte igang og
moderere!

Jeg ved ikke lige hvordan man skal kende dem... Jeg har 10K 100nF 0603'ere.
Er jeg så semiprofessionel?

Så afgjort. Jeg tror jeg kunne drage stor fordel af bare at lave listen for
mit eget lort ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

osv....

Det lyder som et brandgodt initiativ, jeg har selv en masse "gammelt
ragelse" liggende. ( dette skal ta's fra den humoristiske side ). 95 % af
det jeg har er af ældre dato >15 år, men nyt/ubrugt, måske andre kunne få
gavn af noget af det.

Så kommer blot problemet: Hvem skal bestyre denne liste ? La' vær' at kigge
på mig, hihi. Jeg har stor fornøjelse af loddekolben fra tid til anden, og
megen glæde af diverse fora, har oplevet stor hjælpsomhed og venlighed, men
at kalde mig specielt kreativ, det ville nok være en overdrivelse ;o)

Anyway.... Jeg er med som registreret bruger, hvis noget sådant kommer op at
stå.

mvh
Ebbe

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Been there..

<snip>
Genial ide, jeg er med. Og jeg vil med glæde hjælpe med til at få det op at
køre, evt. stille noget hjemmeside til rådighed.

<snip>

Ja, det er klart.

<snip>
Jeg synes at det er en glimrende ide og jeg håber at det kan komme op at
køre.

Jonas Jalling

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Fin ide, men ikke bytte og penge ind i det.

En hjemmeside hvor man kan annoncere hvad man har, og er nogen
interesseret skal de bare sende en en frankeret svarkuvert med ønsket.

Det bliver sikkert problematisk at styrre, men er sikkert forsøget værd.

Mvh Max

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Ja det er typisk.

Yep !, god ide.

Ja, man ved jo at det er dyrt hvis man skal ud og købe det, og det er ofte
prisen som sætter en stopper for et projekt, eller begrænser det.

Lad os få sø sat projektet.
Jeg tilslutter mig en løsning, med et slags web baseret forum, hvor man kan
få et login og vedligeholde sin egen liste og se hvad de andre har at byde
på.
Kan vi mon finde en som kan hoste dette ?

Mvh Tom

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Hejsa

Netop, ville være smart.

Jeg kan og vil godt, har 2 x 512/2048 ADSL-linjer, og server der kører
Apache + PHP + MySQL.

Hvis der er nogle der er med på at starte op, gerne nogen der kan designe og
programmere en lille smule, så skrig op.

/Hauge

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
[...]
[...]
[...]
[...]

Dette forum er temmelig nemt at sætte op, hvis det kan bruges.

url:http://www.phpbb.com/index.php

--
Henrik

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Det var noget i den stil jeg havde forestillet mig.

Bruge news har en kæmpe ulempe, og det er den begrænsede levetid indlæggene
har. I news er man netop nød til at købe stumperne her og nu hvis man tror
man får brug for dem engang i fremtiden.

I et forum kunne man måske indsætte en database, og lade hver enkelt
registrerede bruger få lov til at slette hele sit indlæg når stumpen er
solgt.

Man kunne feks sortere stumperne i forskellige sektioner, feks
effekt,motor,optisk,halvledere(sjældne/dyre), halvledere(generelt), og så en
sektion til modstande/kondensatorer.

Der skal nok en del flere punkter til, men det er blot et forslag.

Mvh
Henrik

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Hej Hauge,

Jeg vil evt. godt stille plads til rådighed på en 155Mb proff. linje.

OP.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor ikke blot benytte
news:dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej ?
Den er jo som sådan oprettet for det samme?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fin ide! Hvis I vil have web-adgang, så checke denne side:

http://florian-amrhein.de/newsportal

Mvh. NKJensen

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
Synes rigtigt godt om ideen.

Ser dog en ulempe i at forsøge at diskvalificere "uautoriserede krejlere",
idet mange gode handler ofte kommer som følge af at een har fået et rigtigt
godt bud på nogle varer i stort antal, og den kunne man jo splitte op i feks
et forums køb/salgs side. Det ville feks give os gode priser på SMD
komponenter og lign.

Konceptet er godt, jeg har en masse stumper liggende lige fra kæmpestore
transformere fra svejsemaskiner, til et mindre bjerg af små stepmotorer og
lign. og jeg vil godt smide en del af det ud til salg, da jeg som mange
andre også lider svært af samlermani, og absolut ikke kan smide noget ud som
virker :-)

Det er klart nemmest hvis der byttes med penge...

Det kunne udvikle sig til søgested nummer 1! Der ligger masser af "gammelt
lort"(begrebet brugt med stor respekt!) rundt omkring og venter på en
ejermand, der går og leder efter lige netop den stump.
Jo større database desto mere anvendelig.

Kunne man gøre det over et forum, ala de der php(hedder de det?) forums der
dukker op over det hele?

Jeg er frisk på at smide nogle lagervarer ind, men kan ikke selv oprette
skidtet, eller for den sags skyld styre det.

Mvh
Henrik

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
rigtigt
feks

Det ville være fedt!
Det man skal undgå er at Lavpris Elektronik eller lignende sætter en
praktikant til at dabbe lageret ind ;-)

som

Yeps... "Private PartMiner" =)

Det er korrekt! Specielt hvis folk vil specificere ordentligt =D

Mvh.
 Anders

der

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Ideen er god.
Selv har jeg også hatt en dust med sognepresten som forespeiler meg at jeg
ikke får ta med meg "komponentlageret" i graven.

Jeg tror at komponenttilbudet blir så stort at et rekneark blir
uoversiktelig, men der kommer gode ideer når (bytte)handelen er igang.

Jeg ser bare ett problem. Hvem kan ta på seg det administrative arbeidet?

Jeg ville foreslå en ACCESS-løsning.

HM

Re: Bytteklub for elektronik løsdele
[KLIP]

Jeg synes det er en rigtig god idé, og bakker om omkring den. Det ville være
supert med sådan en bytte klub, specielt for en studerende som mig.

Jeg vil foreslå at lave en hjemmeside med PhP og access, så er det da let at
overskue og vedligeholde. Dog kan jeg ikke selv bidrage forfærdeligt meget
til at få det op at køre, men vil meget gerne være beta-tester.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

(KLIP)

(KLIP)

Jeg vil anbefale

for den er dejligt fri for reklamer og andet fis.

Hvis I vil have et web-interface til den, så prøv at finde noget, der
ligner den løsning som autoatlas bruger. Det er fedt - man beholder
fordelene fra begge systemer.

Jeg mener at det er vigtigt at beholde al handel på news. Ikke noget
server-mas, ikke nogen reklamer, osv. Og det allervigtigste: Kun eet
sted at kigge.

Bytte er OK, så længe der byttes med penge.

Bytte med varer er bare en besværlig måde at sælge, synes jeg.

Ja, det var bare min mening om den sag.

Mvh. NKJensen

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Hvis det absolut ikke må være news, hvad så med:

http://www.brugtgrej.dk /

Der er allerede en "komponenter" sektion...

Mvh. NKJensen (også radioamatør under navnet OZ1NKJ)

Re: Bytteklub for elektronik løsdele

Den muligheten er god, men der er et behov som ikke er dekket.

Jeg har liggende tusenvis av små slideSW, tusenvis DIN-kontakter for
høytalerer, tusenvis trimmepot (1M).

Slike komponenter er ikke "salgbare".

Jeg ville gjerne komme i kontakt med aktuelle personer med vanvittige lager
av f.eks motstander, kondensatorer eller (for meg) aktuelle IC-kretser.

Man kan bli fattig av å gi det bort når man selv må betale portoen. Men det
største problemet er å kople sammen "kjøper og selger."

HM

Site Timeline