Bypasse balancepotentiometer i forstærker

Hej!

Jeg har en gammel Aiwaforstærker hvor potentiometeret, som styrer
balancen, laver en del støj. Da jeg aldrig bruger muligheden for at
justere balancen, vil jeg gerne bare bypasse potentiometeret, men er i
tvivl om hvordan jeg gør dette.
På potentiometeret står der: "9D4h 250KohmM . N" og det har to række
ind-/udgange af tre stik hver (seks ialt), således:

a1  a2  a3
-   -   -
-   -   -
b1  b2  b3

Når jeg måler modstanden ml. a1 og b1 eller a3 og b3, med
potentiometeret i neutralstillingen, er den 90 Kohm. Modstanden ml. a2
og b2 svinger meget og jeg kan ikke finde noget system i udsvinget mht.
potentiometerets stilling.

Kan jeg blot smide to 90 Kohms modstande ml. a1 og b1 og a3 og b3, eller
skal der mere til?

På forhånd tak
Anders

Re: Bypasse balancepotentiometer i forstærker

For mig ser det nærmere ud til at du skal ha' ca. 120 K fra a1-a2 og det
samme fra a2-a3. Det samme gentages med b.

mvh
Ebbe

Re: Bypasse balancepotentiometer i forstærker

Enten er a1 stel på den ene kanel og b3 stel på den anden eller også er det
b1 og a3. Signalet er modsat stel og udgangen er i midten:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%12603.htm

Egentlig skal du bare ignorere stel og koble de hhv a1 samt a2 sammen,
såfremt a1 er signelet eller a2 og a3 hvis a3 er signalet - det samme for b,
bare modsat. Håber du kan se for dig hvordan det hænger sammen. Det der har
forvirret dig er nok at alle forstærkere har en vis indgangsimpedans og
derfor er der også modstand mellem de to kanaler.

Mvh
Morten

Re: Bypasse balancepotentiometer i forstærker

Vil det sige, at du siger det samme som Ebbe [7000]: jeg skal forbinde
a1, a2 og a3 med to stk. 120 Kohms modstande og det samme med b1, b2 og b3?

Med venlig hilsen
Anders

Re: Bypasse balancepotentiometer i forstærker

b3?

A2+B2 kan du jo betragte som midterben på potentiometer ( knudepunkt på de
to 120Kohm modst.), og så i princippet sætte dem op hvor pot. var. Men i
praksis er det nok smartere at sætte dem tæt på printet, det var blot for at
skabe et "billede" :-)

mvh
Ebbe

Re: Bypasse balancepotentiometer i forstærker

Tag et kig på kurverne for et balance-potmeter (linket jeg postede). Du vil
se at i midterstilling er der fri gennemgang i hver kanal. I hvert fald hvis
man ser bort fra at der er en "kortslutning" på 250 kohm til  stel/nul -
måske kan denne kortslutning undværes, måske ikke, det afhænger af så
meget - prøv dig frem hvad der lyder bedst. Umiddelbart vil jeg tro det
lyder bedst at undlade "kortslutningen".
Drejer du potmetret mod f.eks. venstre vil der stadig være fuld gennemgang i
venstre side, mens den højre vil falde.

Mvh
Morten

Site Timeline