Bygning af hastigheds måler

Jeg vil til at bygge en måler til min scooter, den skal have 3 (eller mere)
lysdioder. så når den første lyser kører jeg under de 30, så når den næste lyser
kører jeg mellem 30 og 60 ot til sidst når de alle sammen lyser kører jeg over
60.
Hvem kan lave et PCB, diagram, eller andet til dette projekt?

Hilsen morten
på forhånd tak.

--------  Binary Usenet downloading made easy =---------
-=  Get GrabIt for free from http://www.shemes.com/ =-

Re: Bygning af hastigheds måler

Tjae.. kan du ikke bruge en cykel computer ?

Eller så en lille uC med signalet ind på en timer..

Eller en binær tæller og så en dekoder på en måde..

mange muligheder, vælg en og vi skal gøre vores for at hjælpe dig med at
lave den..

Hmm.. kommer lige i tanker om vi lavede et project sidste år med en fart
måler til en bil, bygget omkring en ADUC836 tror jeg det var, med LCD
display og diverse, den kan du da godt få en kopi af den raport

Kasper

Re: Bygning af hastigheds måler
hvor vil du få signalet fra. en reedkontakt som takter på hjulet?
--
  Calle.

[...]

Hvorfor ikke bare kigge på dét speedometer, som din scooter er synet og
godkendt til!?

Hilsen
Lars

Re: Bygning af hastigheds måler

Fordi det sikkert passer som vinden blæser - Det er ikke unormalt at de
viser op til 20% for meget - og at fejlvisningen ikke er linier.

Jeg vil også anbefale en cykelcomputer - mange har gode erfaringer med Sigma
(med løsning - de trådløse bliver overdøvet af støj)

Skal der være mere fancy fåes et stort udvalg af digitale speedometre
(udviklet til mc) - Søg lidt tilbage i dk.fritid.motorcykel og du vil
sikkert finde links til omtaler af en håndfuld.

/A

Re: Bygning af hastigheds måler

Morten forslog kravene til en ny hastighedsmåler:
LED1: Under 30 km/t
LED2: Mellem 30 km/t og 60 km/t
LED1+LED2: Over 60 km/t.

Anders: Hvilken type indikation synes du selv, der må være mest præcis?! -
Holder mig stadig til det originale speedometer! ;-)

Sigma

Alternativt, så ville en uC (f.eks. PIC) nok være den letteste
selvbyggerløsning.

Alternativt, så kunne man måske lave en analog selvbyggerløsning:
Frekvensen genereres med et reed-relæ (med magnet på fælgen) og konverteres
til en analog spænding med en LM231. Den analoge spænding påføres til en
LM3914 (dot/bar display driver) og resultatet udskrives på 10 lysdioder. Om
det skal være bar eller dot: Dét kan man selv bestemme (et spørgsmål om, at
konfigurere LM3914). Selve kalibreringen klares i valget af de to kredses
omkringliggende komponenter. Men al dette er nok bare noget matematik, der
lige skal falde på plads. Fælg/dæk størrelse, maks. visning og km/t pr.
lysdiode osv.

(Altså: Hvis man absolut "Ve Sælv").... ellers er jeg enig mht.
cykelcomputeren!

Hilsen
Lars

Site Timeline