Byggesæt søges

ca 10-15 Led på hver udgang

Jeg vil kikke lidt på det.. i får tak for hjælpen

//Brian

Reply to
Icenfire (6920)

Nå, gratis byggesæt har åbenbart ingen interesse. Jeg har fundet printpladen, så den vil jeg klippe i to-tre stykker, og derefter deponere stumperne i den store grønne. Så kan jeg lære det!

/Bo.

Reply to
Bo

Hej Bo

Jeg har tilsyneladende forstået dit første indlæg forkert. men hvis det er noget du bare skal af med, er jeg selvfølgelig interesseret..

//Brian

Reply to
Icenfire (6920)

Bo skriver:

No way, så er der altså andre der kan bruge det !

Hvilken type?

Hvis det er normale LEDs så skal de have ca. 20 mA hver.

Det bliver så noget i stil med 200..300mA, en MCU kan typisk trække

10-20mA pr. udgang, så en lille transistor f.eks. BC337 vil kunne klare det.

Sæt en 4k7 modstand fra udgangen til basis på transistoren, emmitter til gnd.

Hver diode skal have sin egen formodstand på: (U-Ufwd)/Ifwd formodstanden sættes mellem dioden og kollektor på transistoren, den anden side af dioden læggs til Vcc.

U er forsyningspændingen f.eks. 12V Ufwd er spændingsfaldet over dioden, f.eks. 2V (se databladet) Ifwd er strømmen gennem dioden, f.eks. 20mA (se databladet)

Det vil give noget i stil med: (12V-2V)/20mA = 500 Ohm.

Tag imod Bos tilbud, hans dims kan det du gerne vil.

Reply to
Flemming Frandsen