Byggesæt søges

Hejsa..

Jeg har brug for et lille byggesæt, så hvis der er nogle der ved hvor en med
denne funktion kan findes, hører jeg gerne fra jer..

Funktion:
12V

2 Pære

Pære 1 blink
Pære 1 blink
skift
pære 2 blink
pære 2 blink
Loop

Alternativt kan også et diagram på denne ønskes... eller en der har lyst til
at lave den til mig (fotoprint).. ;) (betaler selvfølgelig)

//Brian

Re: Byggesæt søges
hvor hurtige blink? hvor lang pause? hvilke pærer?
//Erik

Re: Byggesæt søges

10-20 led på hver kanal (pære var nok en forkert formulering)
og hastigheden er

ligesom på en politibil med de nye lygtebomme hvor der sidder dioder inderst
og blitz yderst

hurtig blink bling
skift
hurtig blink blink
loop

//Brian

Re: Byggesæt søges
tja et par 555 og lidt logik og noget driver transistor kan vel gøre
det. Men du må være mere specifik.
Alle leds blinker samtidig i første kanal? derefter pause og så den
anden kanal? hvor mange sekunders blink? hvor mange (m)s varer et blink?
hvor mange sekunders pause?
Erik

Re: Byggesæt søges

Det lyder rigtigt.. så meget ved jeg hellerikke om elektronik.. men ved dog
hvad en 555´er er..

Jeg tegner lige: (x´erne er leds)

del1                           del2
xxxx                           xxxx
Blink
pause
Blink
pause
                                  blink
                                  pause
                                  blink
                                  pause
loop

da et blink skal blinke mellem 60 og 240 gange i minut, så vil det jo sige
at den skal nå en fase (blink og pause) på 1 sek. så det vil sige at:

del1 lyser i 0,5 sek
del1 pauser i 0,5 sek
del1 luser i 0,5 sek
del1 pauser i 0,5 sek
del2 lyser i 0,5 sek
del2 pauser i 0,5 sek
del2 lyser i 0,5 sek
del2 pauser i 0,5 sek.
Loop

dog kunne det måske være en fordel at lave blinket en smule længere end
pausen så man forhøjer blinket til 0,6 og formindsker pausen til 0,4 men det
er nok svært at lave så presist..

det er godtnok ikke nemt at forestille sig hvordan det skal være.. men noget
lignende det beskrevne..

//Brian

Re: Byggesæt søges

Jeg ville løse opgaven med en 4017 dekade-tæller, som clokes med 2Hz.
Udgang 0+1 OR'es sammen til LED-1 og 4+6 OR'es sammen til LED-2. Udgang 8
forbindes til Reset indgangen.

Re: Byggesæt søges

Sjovt, sådan en konstruktion har jeg lavet til modeljernbanen.
Med en PIC12C5xx og print und alles. Kan også lave et trafiklys.
Interesseret? Så må jeg finde dokumentation frem.
Tror endda jeg har et print liggende og flyde et sted.

/Bo.

Re: Byggesæt søges

Nå, gratis byggesæt har åbenbart ingen interesse.
Jeg har fundet printpladen, så den vil jeg klippe i to-tre stykker, og
derefter
deponere stumperne i den store grønne. Så kan jeg lære det!

/Bo.

Re: Byggesæt søges
Hej Bo

Jeg har tilsyneladende forstået dit første indlæg forkert. men hvis det er
noget du bare skal af med, er jeg selvfølgelig interesseret..

//Brian

Re: Byggesæt søges

No way, så er der altså andre der kan bruge det !

Re: Byggesæt søges

Det er et interessant spørsmål.
Rent bortsatt fra at oppgaven er for lite spesifisert til at noen kan
løse den.

Hvor mye verdsetter du andres arbeide?
Som kinesiske slavearbeiderer?
Som en voksen "produksjonsarbeiders" timelønn?
Som en høyt kvalifisert utviklingsingeniør?

Hvor mye er du selv villig til å betale for løsningen, og hvordan?
I rene pengesedler?
I rent byttearbeid?

Ikke missforstå. Jeg tar ofte på meg slike "oppgaver", men erfaringen
min er at betalingen ofte er meget slett. Like fra direkte ukvemsord,
betalingsnekting, krangel om komponentpriser. Når det gjelder det å
betale ved en gjennytelse, så blir det svært ofte til at arbeidet blir
nedgradert til verdiløst.

Alikevell fortsetter jeg med slike oppgaver.

HM

Re: Byggesæt søges

Hold dog op med det vrøvl her i gruppen. Vil du diskutere løn og
arbejdsforhold, kan du finde en anden gruppe, f..eks. dk.politik (eller
endnu bedre hold dig til de Norske grupper med det ævl).
Her i gruppen er der masser, der syntes det er sjovt at hjælpe hinanden
ganske gratis, så dit indlæg er fuldstændigt malplaceret her.

Re: Byggesæt søges

Det nemmeste er at lave det i software (hvis du kan C), f.eks. kan en 8
bens ATtiny15 sagtens det du gerne vil.

Hvis du vil lodde lidt mindre selv så kan du også købe et AVR starter
kit som det her:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath17%&products_id68 %

Kittet indeholder bla. et Arduino board som er en AVR + diverse ekstra
ting, som USB og psu, så det er rigtigt nemt at komme igang med:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath17%&products_id50 %

Der er flere detaljer om Arduino her: http://www.arduino.cc/

Re: Byggesæt søges
Der findes også chips der ikke kodes i C :)
http://194.201.138.187/epages/Store.storefront/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Products/AXE021
http://194.201.138.187/epages/Store.storefront/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Products/AXE007M

Kræver 2 modstande og et seriel kabel for at blive programmeret (i
basic), og så har man samtidig en seriel forbindelse over det kredsløb.

Til det her projekt kan man nøjes med at lære meget få kommandoer, en 5
stykker or so.

/Jan

Re: Byggesæt søges

Ja, det er rigtigt, men hverken basic eller assembler er lige så rart at
arbejde med;)

Ja, det er nok mere passende til at blinke med 2 leds og til den pris er
det svært at slå, selv om det er baseret på basic og pic, begge ting jeg
selv prøver at undgå:)

Ja, at blinke med lysdioder er nærmest det nemmeste man kan med en MCU,
se bare det første Arduino eksempel: http://www.arduino.cc/en/Tutorial/Blink

Faktisk er Brians problem nemt at løse med lidt copy+paste af det blinke
program, så nemt at jeg har skrevet det her:

int led1 = 12;                 // LED connected to digital pin 12
int led2 = 13;                 // LED connected to digital pin 13

void setup()
{
  pinMode(led1, OUTPUT);      // sets the digital pin as output
  pinMode(led2, OUTPUT);      // sets the digital pin as output
}

void loop()
{
  digitalWrite(led1, HIGH);
  delay(500);
  digitalWrite(led1, LOW);
  delay(500);
  digitalWrite(led1, HIGH);
  delay(500);
  digitalWrite(led1, LOW);
  delay(500);

  digitalWrite(led2, HIGH);
  delay(500);
  digitalWrite(led2, LOW);
  delay(500);
  digitalWrite(led2, HIGH);
  delay(500);
  digitalWrite(led2, LOW);
  delay(500);
}

Re: Byggesæt søges
Tja, det er hurtigt at arbejde med, men der er en del mangler, f.eks.
ingen funktioner så det bliver ret rodet :)

Men de skal kodes med en særskilt programmer ikke?
Det var egentlig den største grund til at bruge picaxe, der skal ikke
indkøbes en programmer.

Re: Byggesæt søges

Nej, det smarte ved Arduino er at AVR'n er programmeret med en
bootloader så den kan programmeres via et alm. USB kabel.

Ja det er en fin ting, den picaxe du linkede til er også meget billigere
end den store Arduino, men de er lige lette at programmere.

Re: Byggesæt søges

Øh, der findes ingen chips der kodes i C.

Mikkel

Re: Byggesæt søges
Sikke en hjælpsom kommentar, måske blev der ment man koder i C i ens
ide/notepad og kompilere det til asm eller lign.

Re: Byggesæt søges

Sikke en negativ kommentar.

Mikkel

Site Timeline