Bygge en videolampe af lysdioder

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en "sungun" (lampe til at sætte oven på
videokamera) med lysdioder. I øjeblikket bruger jeg en lampe med en 20 W
halogenpære, som egentlig fungerer fint - men den sluger virkelig meget
strøm.

Er det muligt at bygge en LED-sungun som har ca. samme lysstyrke som en
15-20 W halogenpære. Gerne omkring de 3200 Kelvin.

Måske nogle af jer kender nogle links til andre "selvbyggere" ;-)

Go weekend

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Muligvis, men det kommer til at koste.....
Og så er der problemet med at LED lys ikke er særlig bredspektret.
Og det kombineret med et videokamera er dømt til at give "underlige"
farver på optagelserne.

Jeg tror ikke på projektet, uden dog at have praktisk erfaring at have
min skepsis i.

/Morten %-)

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Hvis Du kigger på databladet, side 9 for Luxeon's 3 watt diode, vil Du
se at et lat gulfilter fjerner den spids, der står i det ultrablå område:
http://www.dotlight.de/datasheets/ds45.pdf

På:
http://catalog.osram-os.com/media/_en/Graphics/00038213_0.pdf
side 5 og 7 viser også at det re RET anvendeligt...

Herefter et det temmeligt bredspektret. Faktisk MEGET bedre end et
lysstofrør. Se evt spektret på side 4 i dette Osram blad:
http://www.osram.com/pdf/service_corner/skywhite.pdf

Hvem ar afsagt dommen ?
-Hvis man selv bestemmet hvidballancen, får man vel forudsigelige
resultater.

Tro kan flytte bjerge. Viden kan flytte bjerge af penge :-)

Bo //

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Enig. Men nu giver lysstofrør jo heller ikke et særlig fedt lys.

Jo, men så skal man jo arbejde ret meget med hvidballancen, da det
jo åbenbart ikke er den eneste lyskilde vi her har i spil.

Hvis kun noget af scenen er oplyst med dioderne, mens resten er med
almindelige fotolamper, så bliver det da noget rod.

Jeg ser ikke lige logikken i den udtalelse.

/Morten %-)

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Nei, men det har bedre effektivitet enn LED pr. dags dato. Det er ett stykke
igjen før LED kan gi like mye lys som lysstoffrør/sparepærer med samme
strømforbruk.

/Per W.

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

jeg har bygget en LED ringbelysning til macro optagelser (eet billede ad
gangen) og den fungerer fint. Men Du får nok ikke farvetemperaturen så
langt ned, som Du gerne vil. Muligt, at det lader sig gøre, men LED'ere
omkring 6500K har en højere effektivitet. Kan Du ikke bare stille
farvetemperaturen på kameraet ?

Bo //

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Ok, cool nok! :-)

Jo, det kan man naturligvis. Det ville bare være mest praktisk hvis man
kunne lave den i 3200K da jeg oftest bruger sungun'en mens der også er andre
(tungstens-) lyskilder i nærheden.

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Hvad med at finde nogle Røde Grønne og Blå LEDs som ligger på samme
bølgelængder som dem CCDchippens er mest følsom ved.

Så kan du indregulere farveballancen på sungunnen så den giver samme
farvetemperatur som de andre lamper.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Prøv at kik på Luxeon Warm White. Jeg bruger selv rigtig mange LXHL-BW03.
De har en farvetemperatur på typisk 3300 Kelvin og kan drives med op til
350mA, så de giver rigtig meget lys fra sig. Der findes også en udgave med
integreret kølestjerne og en med påmonteret reflektor.
Du finder dem her http://www.luxeon.com og et datablad her
http://www.luxeon.com/pdfs/DS47.pdf

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Se, dét ser interessant ud! Tak for linket.

Er det svært at rode med den slags LED's? Kan de sluttes direkte til 12 v?

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Selv tak :o)

Nej, det er ikke svært.
Nej, de kan ikke tilsluttes direkte til 12V. Der skal monteres en modstand i
serie med LEDen, eller bedre en strømgenerator.

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Hej Jacob!

Og mig som var helt sikker på at Kelvin er en temperaturskala med 0 grader K
på det absolutte nulpunkt (ca. -273 grader C)???!!! Med samme gradinddeling
som Celsius skal det dæleme ikke være mig, der skal står foran den lyskilde.

Er der nogen der kan give mig en fornuftig forklaring på brugen af kelvin
omkring lys, for jeg ville da helt klart kalde det for lux.!!

Med venlig hilsen
Mari-Ann Petersen

Re: Bygge en videolampe af lysdioder

Lux fortæller noget om lys styrken, Kelvin noget om farven.

/Morten %-)

Re: Bygge en videolampe af lysdioder
Aha - så blev jeg så klog!

Re: Bygge en videolampe af lysdioder