Bygge en CNC maskine

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en lille CNC maskine til diverse små
fræseopgaver i plexiglax og MDF mv. jeg kunne forestille mig at bruge min
dremel som "fræseren" og alt det mekaniske kan jeg også nemt finde ud af at
bygge.. men jeg har brug for noget expertise og vejledning i valg af motore,
og styring til motorene, og samtidigt programmering.. og ikke mindst
programmet til computeren, er det nogle som kunne være interesseret i at
deltage i sådan et projekt. som evt. også kunne tænke sig sådan en maskine,
så jeg kunne bygge det mekaniske og du kunne bygge et elektriske.. så lad
mig endelig høre.. alternativt vil jeg gerne betale lidt for noget
expertice.

Jeg har set adskillige film på youtube med lignende projekter. hvor
maskinerne er bygget i træ osv.. det er ikke min hensigt.. når noget skal
bygges, skal det gøres ordentligt.. så jeg tænker holdbar konstruktion i alu
olign..

Mvh Brian

Re: Bygge en CNC maskine

Hej. Jeg vover et øje.

Det der med Dremel kan du godt glemme. Lejerne i sådan en maskine kan ikke
holde til den sideværts belastning.
Hvis vi ser bort fra det mekaniske som indbefatter glidebøsninger kuglelejer
gevindstænger o.s.v. skal der bruges 3 stepmotorer. Med tilhørende styring.
Så skal der laves noget software. Jeg mener at sådan et sæt til det du vil
lave kan købes færdigt. ( ABB?).
En sidste mulighed jeg kunne forestille mig var at henvende mig på
ingeniørhøjskolen og tilbyde det som en projektopgave. Det bliver DYRT.
Du skal også have noget CAD software du kan tegne med og som snakker sammen
med isenkrammet. F. eks. AutoCAD
Der findes en liile fræser der kan fræse i flamingeskum. Den bruges til at
lave modeller med. Den koster ca. 30K
  u kan muligvis bedre købe en udfaset maskine og så gå og istandsætte den.
Søg på nettet. E-Bay og. lign. det er nok det mest realistiske.
Find de engelske ord for det du er ude efter og søg på nettet.
Det kan være der står een ude i Taiwan og venter på dig.
Held og lykke.

--
MVH.
Finni

Re: Bygge en CNC maskine

Øv, den plan havde jeg ellers også lidt. Har nogle gamle dremler med
forbavsende slørfrie lejer, men det kan godt være de kører i smadder hvis
man er for hård ved dem.  :-/

Jeg har pjattet lidt med Mach 3 og noget transistor-driver på en
printerport. Det virker umiddelbart ret godt.
http://www.machsupport.com/downloads.php

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Bygge en CNC maskine

Indtil for et par år siden var der printerport på en computer. Men at
satse en formue på en fræser, der er afhængig af antikke computere er
lidt ricikabelt. USB, eller ethernet...

Bo //

Re: Bygge en CNC maskine

Det kan man vel altid lave driveren om til når man engang om en del år ikke
længere kan opdrive en PC med printerport. Maskinen behøver man jo ikke
bygge om.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Bygge en CNC maskine
Bo Bjerre skreiv:

Alle PC-er med ledige slott har mulighet for paralellport.

Re: Bygge en CNC maskine
Hejsa.
Her er nogle links, som måske kan hjælpe dig i gang.

http://www.cncdudez.co.uk /
http://www.buildyouridea.com /
http://www.damencnc.com /
http://www.yty.net/cnc/pictures.html
http://cq.cx/pcb-router.pl
http://www.cnclinx.com /
http://www.reprap.org/bin/view/Main/WebHome

Det er et lille udvalg.
Jeg håber det kan inspirerer.

MVH
Brian

Re: Bygge en CNC maskine

Kan supplere med denne:

http://www.cnczone.com /

--
Uffe Bærentsen

Re: Bygge en CNC maskine

Og her er lidt softvare til styring
http://www.linuxcnc.org/content/view/21/4/lang,en/

Re: Bygge en CNC maskine

Her er en dansk tråd i et andet forum
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/36/aft/152237/afpg/1 /

Især delene fra ebay http://myworld.ebay.co.uk/linearmotionbearings2008/ I
samme område findes spindler og step motorer osv.
http://www.easy-cnc.com/ ellers er http://www.sherline.com/CNCmenu.htm meget
anvendt som grund maskine.

Kig også i news:alt.machines.cnc og news:dk.edb.cad

Mvh Peter

Re: Bygge en CNC maskine

Måske kan du få noget inspiration af Poul Henning Kamp på ing.dk's
PHloggen:
http://ing.dk/artikel/97537-cnc
http://ing.dk/artikel/97792-cnc2-lyt-aldrig-til-tyge
http://ing.dk/artikel/98006-cnc3-g-code
http://ing.dk/artikel/98737-cnc4-for-not-quite-dummies
http://ing.dk/artikel/98988-cnc5-printkort

Mvh. Thomas Arildsen

--
Al email til afsenderadressen går tabt.
Min rigtige adresse er hos arildsen dot org til brugeren thomas.

Re: Bygge en CNC maskine

Der er mange tråde vedr. CNC på dette forum:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topicsview/aff/36 /

Mvh Aksel

Re: Bygge en CNC maskine
Har kikket lidt på det hele nu.. og tror da egentlig det ender med at jeg
finder noget andet at bruge min fritid på.. det virker alligevel ret
omstændigt, og dyrt.. men tak for de mange links. som jeg vil gemme til
senere

//Brian

Re: Bygge en CNC maskine
Sådan een lavede jeg for 5 år siden. Det kostede ikke alverden, men tog
ca. 6 måneder at lave den i Alu, med håndværktøj.

Jeg har lige bygget en reprap i Træ, tog 4 uger

Du kan se billeder af den på http://gallery.kulitorum.com og du kan se
den køre live på http://gizwiz.kicks-ass.net/webcam - Mest om aftenen

Min brugte også en dremel til at drive det hele - det er noget skrald.

Ring evt. 2068 2620, så kan vi nørde lidt - Du kan måske kigge forbi,
hvis du altså er i Kbh. området.

--Michael, Hellerup

Re: Bygge en CNC maskine
måneder at lave den
køre live på
altså er i Kbh.

Dur den til noget seriøst?

Hvad er opløsningen og er den stabil?
/Leif

Re: Bygge en CNC maskine
maskine,
alu

Se om du ikke kan finde en overfræser uden fastmonterede håndtag i selve
maskinen, men hvor håndtagene er placeret i landet. Du afmonterer så
landet og har en aflang fræser som har en monteringsring - du lyder til
at have forstand på maskinarbejdet.
Lav en anordning til at holde denne fræser og jeg vil mene du har en
fræser der kan klare det meste.

- Preben

Re: Bygge en CNC maskine
maskine,
alu

En af mine kolleger købte en "bor- og fræsemotor" på 500W hos
  QteC ApS
  Lundsberg Industrivej 17
  6200 Aabenraa

med varenummer: