Byg selv Tig svejser

Hej !

Ja, det er vist et større og Uoverskueligt projekt
jeg har kastet mig ud i.

Jeg prøver at bygge en Tig svejser hel fra bunden, men der er nogen
ting jeg ikke kan finde ud af hvordan virker/skal laves.

Jeg har i forvejen
Trafo:  230V /  35V 70/100A  ( fra en lille Co2 svejser)
Diodebro  140A
HF drosselspole ( fra 180A tig)
HF tændboks ( fra migatronic tig)
Slange med Tig håndtag
Magnetventil, relæer og diverse løsdele.

Samlet, så kan jeg sagtens "tænde" lysbuen, men den er jo al for kraftig
da jeg ikke kan skrue ned for den ( der er kun 2 trin på trafoen)

Jeg har fundet frem til at Tig maskiner er "konstant strøm"  istedet for
"konstant spænding" som en Co2 svejser er ( som jeg har trafo og diodebro
fra)

Jeg har googlet og googlet, men er ikke blevet ret meget klogere.
Kun at det er en aktiv ensretter der bruges, det ligner umiddelbart 4 (8)
kraftige
SCR der switches på ?

Hvordan virker det, og er det mon helt umuligt at lave selv ?

Mvh Kai

Re: Byg selv Tig svejser

Rigtigt

Det er kort fortalt en switchmode powersupply, der er optimere til
konstant strøm. Til trods for at jeg til hverdag arbejder med
effektelektronik, vil jeg ikke gå i gang med at bygge en 3kW switcher.
Ud over det er den enorm radiostøjkilde, så den side af sagen SKAL man
osse have styr på.

Bo //

Re: Byg selv Tig svejser

Det anede mig :-))

Så er der vist kun 2 muligheder tilbage.  Enten bygge en ny lille Co2'er ud
af
stumperne, eller lave det som en Tig forsats og bruge en af de her fine
( og ret billige) små switchmode pindsvejsere som strømkilde.

Re: Byg selv Tig svejser

Der er også Kemmpi løsningen. I deres tidlige TIG modeller brugtes et
"modstandsbatteri", og en nærmest binaer tangentrække. Ineffektivt som
princip, men den nok bedste TIG-svejser i brug.

Kommer Du i nærheden af Himmerland, så har jeg en modstandsblok, og en
tangentomskifter fra en 140A som Du må arve.

Orla Pedersen
Re: Byg selv Tig svejser

Den vil jeg gerne arve :-)

Virker din email ?  ( hvis det åbenlyse rettes lidt til)

Re: Byg selv Tig svejser

en pindsvejser som strF8%mforsyning vil vE6%re klart det nemmeste. De
forsF8%g jeg
har set pE5% hjemmestrik af an TIG svejser har enten baseret sig pE5%:

-gamle microovnstransformatorer med ny sekundE6%r vikling, de giver mere
eller mindre
konstant strF8%m pga. trafoens opbygning. men du har stadig problemet
med at kunne
justere strF8%mmen, det kan muligvis klare med en stor lysdE6%mper

-Modificeret generator fra en bil, drevet af bilen hvis det skal vE6%re
portabelt, eller af en elmotor.
strF8%mmen kan justeres ved at justere spE6%ndingen pE5% feltviklingen.

Men nE5%r nu en 140A (ikke switchmode) pindsvejser koster ~650kr i
biltema, sE5% skal man nok ikke bruge alt
for langtid pE5% at opfinde, men mindre det er for sjov ;)

-Lasse

Re: Byg selv Tig svejser

Jeg har godt  en på nettet der bruger trafoer fra micro ovne-
men jeg har ikke lyst til at vikle sådan en om ( jeg har aldrig prøvet at
vikle
trafo om)  og nu havde jeg tilfældigvis en trafo fra en Co2, som så
ikke kan bruges alligevel. Med mindre jeg udelukkende skal svejse
på fuld skrald i 2-3mm rustfri, så kan den faktisk godt med rimelig resultat

Ja, det var self også en mulighed.

Det er kun for sjov :-)   og fordi jeg havde nogle dele til at ligge og
flyde
i forvejen :)

Re: Byg selv Tig svejser

Kan alle de 'billige' elektrode-svejsere bruges ?

Jeg har noget alle dette
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr12%35&n10 %
Men mit har trinløs regulering.

Hvad skal der i givet fald til for at kunne bruge det til tig-svejsning ?

/HH

Re: Byg selv Tig svejser
1235&n3D%10

Hvis det er DC, som minimum et tig hE5%ndtag og en argon flaske med
regulator, uden hf tE6%nding skal
buen startes ved at skrabe elektroden, det sku' ku lade sig gF8%re, hvor
svE6%rt det er ved
jeg ikke jeg har ikke prF8%vet.

-Lasse

Re: Byg selv Tig svejser

Kanon - takker. Så er det bare i gang :)
(med at lede efter håndtag og argon)

/HH

Re: Byg selv Tig svejser
Nogen ide til hvor man køber sådan et tig-håndtag til fornuftig penge ?

/HH

Re: Byg selv Tig svejser
1235&n3D%10

SE5%dan en en havde jeg ogsE5% i en dag eller to. Den kan nE6%sten ikke
slE6%be en basisk trE5%d. Jge kF8%bte en til 400 volt men en tomgangspE6%nd=
ing
pE5% 70 volt. Den virker.

Benny

Re: Byg selv Tig svejser

Jeg reparerede en gang en stor 300 amp. CO2 svejser. StrF8%mstyrringen
var vE6%k. Her smed de en DC strF8%m ind i kernen via en separat vikling.
Derved mE6%ttede de nE6%sten kernen og ACen kunne kun bruge den
tilbagevE6%rende felt.

Benny

Re: Byg selv Tig svejser

Andre har lavet det, så helt umuligt kan det ikke være ;-)

Lidt inspiration:

http://www3.telus.net/public/a5a26316/TIG_Welder.html

http://www.thompdale.com/tig_controller/tig.htm

--