Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Til sammenbyg med en forforstærker og D/A converter skal jeg have flikket en FM tuner sammen. Det skal være stereo og der skal være digital display for udlæsning af frekvens og så skal der være mulighed for at lagre frekvenser altså presatte kanaler.

Nåh jo prisen selvfølgelig..... Jeg vil ikke ofre over 1000,- på spøjen.

Jeg har selvfølgelig søgt på google men er ikke rigtig snublet over noget brugbart.

Er der nogen herinde som kan give et par tips så jeg kan komme videre?

Mvh Claus

Reply to
Claus Nygaard-Pedersen

Mit gæt er, at du ryger væsentligt over det beløb inden monstrumet er færdigt... Det vil komme til at indvolvere en microcontroller og softwareudvikling til denne. Er du klar til en udfordring? :-)

Jeg har selv planer om at konstruere en digitalt-styret preamp - dvs. med microcontrollerstyrede relæer in- og output, digitalt styret potmeter, display (Optrex laver nogle ganske lækre Character LCD's) og til sidst IR... indtil videre har jeg lånt 4 bøger på biblioteket, men tiden mangler... :-)

Reply to
Søren Beltofte Sørensen

IR...

:-)

OK, knap så sjovt, men Velleman har faktisk sådan én som byggesæt - og i pænt design hvis du spørger mig. Om den også lige har relæer til omskiftning ved jeg ikke, da de ikke har diagrammet online.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Du kan købe færdige FM moduler hvor du styrer "kanalerne" med en spænding. Et sådant modul er let at styre fra en lille PIC eller ARV, som så også kan styre displayet. 1.000,- tror jeg bliver svært, men

1.500,- skulle være muligt at holde det under.

Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

Hej

Jeg købte for et stykke tid siden en Larsholt tuner i et lille trækabinet, den er velegnet til den slags styrring, og jeg gav 50 kr. for den.

Men jeg tænkte på at TV/radio kort til PCI port til indbygning i PC, hvor vanskelig er det at lave en styrring til det uden computer ?

"Max" skrev i en meddelelse news:3ff4798c$0$30078$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Larsholt........ herlige minder fra i gamle dage..... Det findes vist ikke mere?

Vil du sælge eller kan du skaffe endnu én af disse tunere?

Mvh Claus

Reply to
Claus Nygaard-Pedersen

Hej Claus

Jo da,

kan sikker også levere det du mangler, jeg tvivler bare stærkt på at du vil betale hvad det koster :)

Nej da, sådan en sælger man ikke. Men der må findes mange lignende rundt omkring, prøv genbrugsbutikker, loppemarkeder og lignende steder. Den jeg har er en Larsholt Scanmaster Mark-5, men der er lavet mange andre, der blev tidligere solgt mange byggesæt fra Larsholt, og modulerne blev brugt meget af andre firmaer også bl.a. Josty kit. Så du må ud og lede i kroge og gemmer.

Vanskeligt. Det er såmænd svært nok *I* en computer ;-)

--
M.V.H
Christian Iversen

Det kommer så vel lidt an på hvordan og hvem der laver det :-). De små moduler er nemme at styre. Og så svært er det vel heller ikke at få et "færdigt" PCI kort til at virke :-). Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

lignende

er

bl.a.

Er det ikke dem der var (er) så berømte og blev udråbt til verdens bedste tuner, engang? Jeg har en Larsholt 6095, fin gammel ting med rigtig god ydelse og lyd. Tror heller ikke jeg vil sælge min. Det eneste jeg er lidt træt af er at uret går lidt for hurtigt, men det er muligvis bare et trimmespørgsmål. Har dog drejet i en trimmekondensator uden det hjalp, og kunne ikke lige finde andre.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hvilke små moduler?

Jo :-)

Man skal have en pæn mængde styreelektronik for at kunne benytte et PCI-kort. Desuden leverer mange kort lyden digitalt (over PCI-bussen), og så skal man have en DSP og/eller DAC ind i billedet.

Det kan naturligvis lade sig gøre, men det er langt nemmere at købe et færdigt samlesæt. (for 99.9% af befolkningen ;-)

Tager jeg fejl?

--
M.V.H
Christian Iversen

Hej

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev i en meddelelse news:3ff2e86b$0$163$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

en

Vellerman havde / har sådan en kit ? prøv at se her

men jeg kan ikke finde den på deres hjemme side.

En anden mulighed er at en tage bilradio ? de kan købes til under de 1000 kr.

Men hvis du virkelig har evnerne ? så tag en kik på

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Jeg mener, at det var Görli tunere, der i sin tid var udråbt til de mest stabile. Selv B&O brugte dem en overgang, men OK, det var ikke i byggesæt.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Hej Karsten

Der er ingen tvivl om at Larsholt rent radioteknisk altid har lavet meget fine tunere, om lydkvaliteten så levede op til det ved jeg ikke, og det med byggesæt skal nu også tages med et gran salt, det var jo færdig byggede moduler der bare skulle foorbindes.

Ps: og stabilitet i FM tunere, nej det har vi brug for til SSB, ikke til radiofoni med AFC og mellemfrekvenser så brede som ladeporte :)

Man kunne også prøve at skaffe et ISA kort :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Fair nok :-)

Jeg havde programmeringsdetaljer i forbindelse med pci-tv-kort i tankerne da jeg skrev. Jeg tror dog stadig ikke man slipper for en integreret cpu af-en-slags til styring af kortet. Enig?

(jaja, man kan sikkert godt undvære den hvis man absolut vil - men er det en god/nem løsning?)

i øvrigt - sælges/findes der ret mange isa-radiokort?

--
M.V.H
Christian Iversen