Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Til sammenbyg med en forforstærker og D/A converter skal jeg have flikket en
FM tuner sammen. Det skal være stereo og der skal være digital display for
udlæsning af frekvens og så skal der være mulighed for at lagre frekvenser
altså presatte kanaler.

Nåh jo prisen selvfølgelig..... Jeg vil ikke ofre over 1000,- på spøjen.

Jeg har selvfølgelig søgt på google men er ikke rigtig snublet over noget
brugbart.

Er der nogen herinde som kan give et par tips så jeg kan komme videre?

Mvh
Claus

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Mit gæt er, at du ryger væsentligt over det beløb inden monstrumet er
færdigt... Det vil komme til at indvolvere en microcontroller og
softwareudvikling til denne. Er du klar til en udfordring? :-)

Jeg har selv planer om at konstruere en digitalt-styret preamp - dvs. med
microcontrollerstyrede relæer in- og output, digitalt styret potmeter,
display (Optrex laver nogle ganske lækre Character LCD's) og til sidst IR...
indtil videre har jeg lånt 4 bøger på biblioteket, men tiden mangler... :-)

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display
IR...
:-)

OK, knap så sjovt, men Velleman har faktisk sådan én som byggesæt - og i
pænt design hvis du spørger mig. Om den også lige har relæer til omskiftning
ved jeg ikke, da de ikke har diagrammet online.

http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id92%02

Mvh
Morten

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display
Hej

en

Vellerman havde / har sådan en kit ? prøv at se her
http://www.soton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Velleman_tuner.html
men jeg kan ikke finde den på deres hjemme side.

En anden mulighed er at en tage bilradio ? de kan købes til under de 1000
kr.

Men hvis du virkelig har evnerne ? så tag en kik på
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/various/PORTABLE.pdf

Mvh Lars G

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Du kan købe færdige FM moduler hvor du styrer "kanalerne" med en
spænding. Et sådant modul er let at styre fra en lille PIC eller ARV,
som så også kan styre displayet. 1.000,- tror jeg bliver svært, men
1.500,- skulle være muligt at holde det under.

Mvh
   Klavs.

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Jeg købte for et stykke tid siden en Larsholt tuner i et lille trækabinet,
den er velegnet til den slags styrring, og jeg gav 50 kr. for den.

Men jeg tænkte på at TV/radio kort til PCI port til indbygning i PC, hvor
vanskelig er det at lave en styrring til det uden computer ?

Mvh Max

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Larsholt........ herlige minder fra i gamle dage..... Det findes vist ikke
mere?

Vil du sælge eller kan du skaffe endnu én af disse tunere?

Mvh
Claus

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display
Hej Claus

Jo da, http://www.larsholt.com/index.htm kan sikker også levere det
du mangler, jeg tvivler bare stærkt på at du vil betale hvad det koster :)

Nej da, sådan en sælger man ikke. Men der må findes mange lignende
rundt omkring, prøv genbrugsbutikker, loppemarkeder og lignende steder.
Den jeg har er en Larsholt Scanmaster Mark-5, men der er lavet mange
andre, der blev tidligere solgt mange byggesæt fra Larsholt, og modulerne
blev brugt meget af andre firmaer også bl.a. Josty kit. Så du må ud og
lede i kroge og gemmer.

Mvh Max

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

lignende
er
bl.a.

Er det ikke dem der var (er) så berømte og blev udråbt til
verdens bedste tuner, engang? Jeg har en Larsholt 6095, fin
gammel ting med rigtig god ydelse og lyd. Tror heller ikke jeg
vil sælge min. Det eneste jeg er lidt træt af er at uret går lidt
for hurtigt, men det er muligvis bare et trimmespørgsmål. Har dog
drejet i en trimmekondensator uden det hjalp, og kunne ikke lige
finde andre.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Jeg mener, at det var Görli tunere, der i sin tid var udråbt til de mest
stabile. Selv B&O brugte dem en overgang, men OK, det var ikke i byggesæt.
Karsten H. Jensen

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display
Hej Karsten

Der er ingen tvivl om at Larsholt rent radioteknisk altid har lavet meget
fine tunere, om lydkvaliteten så levede op til det ved jeg ikke, og det
med byggesæt skal nu også tages med et gran salt, det var jo færdig
byggede moduler der bare skulle foorbindes.

Ps: og stabilitet i FM tunere, nej det har vi brug for til SSB, ikke til
radiofoni med AFC og mellemfrekvenser så brede som ladeporte :)

Mvh Max

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Vanskeligt. Det er såmænd svært nok *I* en computer ;-)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Det kommer så vel lidt an på hvordan og hvem der laver det :-). De små
moduler er nemme at styre.
Og så svært er det vel heller ikke at få et "færdigt" PCI kort til at
virke :-).
Mvh
  Klavs.

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Hvilke små moduler?

Jo :-)

Man skal have en pæn mængde styreelektronik for at kunne benytte et
PCI-kort. Desuden leverer mange kort lyden digitalt (over PCI-bussen), og
så skal man have en DSP og/eller DAC ind i billedet.

Det kan naturligvis lade sig gøre, men det er langt nemmere at købe et
færdigt samlesæt. (for 99.9% af befolkningen ;-)

Tager jeg fejl?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Man kunne også prøve at skaffe et ISA kort :)

Brian

Re: Byg selv FM stereo tuner m. presets og digital display

Fair nok :-)

Jeg havde programmeringsdetaljer i forbindelse med pci-tv-kort i tankerne da
jeg skrev. Jeg tror dog stadig ikke man slipper for en integreret cpu
af-en-slags til styring af kortet. Enig?

(jaja, man kan sikkert godt undvære den hvis man absolut vil - men er det en
god/nem løsning?)

i øvrigt - sælges/findes der ret mange isa-radiokort?

--
M.V.H
Christian Iversen

Site Timeline