Byg din egen undervandsrobot

Hej NG

Her er en opskrift på en primitiv undervandsrobot:

9/20/01 Building an Aquatic Robot Base:
Citat: "... With the motors wired directly to the battery, it has a top cruising speed of about 1 mph. ... Since the ARB is also watertight, it is a good start for a submarine. As for control, add an RC receiver and motor controls to make an RC boat. Try adding a microntroller and a compass or GPS to make a self-guided craft. Experiment and have fun. ..."

mvh/Glenn

-
Reply to
Glenn Møller-Holst

Den er sjov - og noget mere avanceret end den, jeg lavede af en Minarine-box som dreng (kunne ikke dykke ud :-( Dengang kunne jeg godt have brugt sådan en her til at skabe mere underholdning i akvariet med:

Nu vi er ved undervandsfartøjerne: Hvor langt (hvis overhovedet) kan en 2,4 Ghz sender/modtager række under vand? (hvis jeg nu vil gå i barndom og lege Jacques Costeau med sådan en her:

KS

Reply to
kelds

Jeg gætter på: ikke ret langt.

U-både bruger VLF.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Good fences make good neighbors.
Reply to
Jens Petersen

Hejsa

Er der nogen der har en idé om hvor man kan skaffe vandtætte motorer til sådan et projekt? Jeg overvejede en kølerblæsemotor fra en bil, men ved ikke om den er 100% vandtæt + den er måske lige voldsom nok til mit projekt!!!

Gerne noget på størrelse med en almindelig RC motor og 6v til 12v???

//Søren

Reply to
Søren Bay

Motoren behøver ikke at være vandtæt, den skal bare monteres i en beholder sammen med batteri, kamera og radioudstyr. Akslen skal så føres gennem en pakdåse så der ikke trænger vand ind i beholderen.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

We don't care.  We don't have to.  We're the Phone Company.
Reply to
Jens Petersen

ikke

projekt!!!

Det er sandt, men det var jo nemt, hvis man kunne bruge en motor med fastmonteret propel - så er man jo fri for aksel osv....

En pakdåse??? Hvad præcis er det - og hvor kan man skaffe sådan nogle?? Kan de også bruges til servoaksler???

//Søren

Reply to
Søren Bay

Det er en ring der tætner omkring akselen og som samtidig tillader denne at dreje rundt. Uden den vil der hurtigt trænge vand ind og den skal også bruges til servoaksler.

Selv om den ikke skal dykke flere hundrede meter ned skal den være HELT vandtæt.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Be what you are.
Reply to
Jens Petersen

Og selv VLF trænger kun 1-2 meter ned (Ubåde går op i periskopdybde for at modtage - og bruger da enten en antennemast eller en ferritantenne i toppen af tårnet til modtagelsen).

Så glem alt om radiostyring og GPS i et neddykket fartøj.

--

/ Jens
Reply to

Faktisk er der også nogle nationer der bruger ELF (extrem low frequency, < 3 kHz) til at kommunikere (en-vejs) med ubåde. Ubåden trækker så en meget lang antenne efter sig som den kan modtage med. Både

og
har lidt mere interessant læsning om det emne. Den førstnævnte oplyser ydermere at russerne har en ULF (ultra low frequency, < 3 Hz) sender stående på Kola halvøen til at kommunikere med ubåde.

/Henrik

Reply to
Henrik B.