Byg din egen undervandsrobot

Hej NG

Her er en opskrift på en primitiv undervandsrobot:

9/20/01 Building an Aquatic Robot Base:
http://www.acroname.com/robotics/info/articles/aquabot/aquabot.html
Citat: "...
With the motors wired directly to the battery, it has a top cruising
speed of about 1 mph.
Since the ARB is also watertight, it is a good start for a submarine.
As for control, add an RC receiver and motor controls to make an RC
boat.  Try adding a microntroller and a compass or GPS to make a
self-guided craft.  Experiment and have fun.
..."

mvh/Glenn

-

Re: Byg din egen undervandsrobot
On Thu, 10 Jun 2004 20:33:03 +0200, Glenn Møller-Holst

Den er sjov - og noget mere avanceret end den, jeg lavede af en
Minarine-box som dreng (kunne ikke dykke ud :-(
Dengang kunne jeg godt have brugt sådan en her til at skabe mere
underholdning i akvariet med:
http://www.prishammeren.dk/shop/default.asp?ProductID20%1

Nu vi er ved undervandsfartøjerne: Hvor langt (hvis overhovedet) kan
en 2,4 Ghz sender/modtager række under vand? (hvis jeg nu vil gå i
barndom og lege Jacques Costeau med sådan en her:
http://www.gadgets.dk/ecommerce-products/view?product_id50%041

KS

Re: Byg din egen undervandsrobot

Jeg gætter på: ikke ret langt.

U-både bruger VLF.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Good fences make good neighbors.

Re: Byg din egen undervandsrobot

Hejsa

Er der nogen der har en idé om hvor man kan skaffe vandtætte motorer til
sådan et projekt? Jeg overvejede en kølerblæsemotor fra en bil, men ved ikke
om den er 100% vandtæt + den er måske lige voldsom nok til mit projekt!!!

Gerne noget på størrelse med en almindelig RC motor og  6v til 12v???

//Søren

Re: Byg din egen undervandsrobot

Motoren behøver ikke at være vandtæt, den skal bare monteres i en
beholder sammen med batteri, kamera og radioudstyr. Akslen skal så føres
gennem en pakdåse så der ikke trænger vand ind i beholderen.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

We don't care.  We don't have to.  We're the Phone Company.

Re: Byg din egen undervandsrobot

ikke
projekt!!!

Det er sandt, men det var jo nemt, hvis man kunne bruge en motor med
fastmonteret propel - så er man jo fri for aksel osv....

En pakdåse??? Hvad præcis er det - og hvor kan man skaffe sådan nogle?? Kan
de også bruges til servoaksler???

//Søren

Re: Byg din egen undervandsrobot

Det er en ring der tætner omkring akselen og som samtidig tillader denne
at dreje rundt. Uden den vil der hurtigt trænge vand ind og den skal
også bruges til servoaksler.

Selv om den ikke skal dykke flere hundrede meter ned skal den være HELT
vandtæt.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Be what you are.

Re: Byg din egen undervandsrobot

Og selv VLF trænger kun 1-2 meter ned (Ubåde går op i periskopdybde for
at modtage - og bruger da enten en antennemast eller en ferritantenne i
toppen af tårnet til modtagelsen).

Så glem alt om radiostyring og GPS i et neddykket fartøj.
--

/ Jens

Re: Byg din egen undervandsrobot

[...]

Faktisk er der også nogle nationer der bruger ELF (extrem low
frequency, < 3 kHz) til at kommunikere (en-vejs) med ubåde. Ubåden
trækker så en meget lang antenne efter sig som den kan modtage med.
Både http://www.vlf.it/trond2/below10.html og
http://www.vlf.it/zevs/zevs.htm har lidt mere interessant læsning om
det emne.
Den førstnævnte oplyser ydermere at russerne har en ULF (ultra low
frequency, < 3 Hz) sender stående på Kola halvøen til at kommunikere
med ubåde.

/Henrik

Site Timeline