BUZ100 Erstatning.

Halløj i gruppen.

Nu ligger der desvære ikke et Jäger eller VRT katalog foran mig mere, så
hvordan slår man erstatningstransistore op i år 2009AD ?

I denne omgang drejer det sig om en BUZ100
[ http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/U/Z/1/BUZ100.shtml ]

Årsag til den skal erstattes: har 16 af dem i en psu og de koster lidt
over 30kr / stykket hos Aswo :-)

Men nu er det jo bedre at lære en mand at fiske, end at give ham en
fisk, så hvordan finder I erstatninger?

/Jan Rasmussen - der både vil have en fisk og lære at fiske :-)
(metaforisk only)

Re: BUZ100 Erstatning.

Ifølge VRT-disk: V-MOS, 50V, 60A, 250W, <18mohm(60A)

Der er ikke nævnt nogen erstatningstype(r).

Mvh Ebbe

Re: BUZ100 Erstatning.

Du kan ikke bruge nogle STP60* FET'er ?

Min metode til at finde dem, var såmænd ikke så meget andet end at jeg synes
jeg kan huske at jeg har set STP30-serien blive brugt i horisontal-delen i
CRT-monitorer for nogle år siden. Jeg huskede dem som nogle ret heftige små
bæster, og så noget med at de første cifre angav drainstrømmen.
Derefter var det blot et kig på http://www.alldatasheet.com

Det lyder egentlig ikke så slemt. Har selv købt nogle IRF540 / IRF9540 for
ikke så lang tid siden til omkring 15 kr/stk.
Ellers er der somregel altid hjælp at hente på ebay. Som her.
http://kortlink.dk/6d4t

Med fare for at komme til at lyde som en gammel ridset plade, så er Google
nu ret tit min ven, når det er den slags eventyr jeg begiver mig ud på. ;)

Jeg kan ikke lade være med at tænke "torskegilde"... Hehe.

Mvh
Martin

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? ]

Hej Jan

Det kommer an på hvilken type strømforsyning; smps, linear eller ballast.

-

Jeg gætter på det er til en smps.

I så fald er det vigtigt switch-timingen ikke ændres. Svaret er i så
fald - køb BUZ100.

Herudover skal du teste resten af smps'en da de nye MOSFET vil brænde
af, hvis du ikke har rettet årsagen - eller følgefejl pga. smps
nedbruddet. Ydermere arbejder du med store energier, da smps anvender 16
stk kraftige effekt MOSFETs.

Du skal også sikre dig at evt. sikringskredsløb fungerer. De kan til
dels redde f.eks. dit bundkort for for store spændinger.

Det allerbedste er at du køber en ny smps. "Leg" hellere med små smps -
det er billigere og noget sikrere.

Mulige scenarier:
* Hvis smps er ubetinget ustabil vil den brænde af når tændes.
* Hvis smps er betinget ustabil vil den brænde af når temperaturen når
nogle bestemte værdier - eller når belastning opfører sig på en bestemt
futter den af...
* Smps er ubetinget ustabil i gennem smpsens normale levetid - du er heldig.

-

Underestimating Complexity of Power Supply Design
Underestimating the complexity of power supply design can lead to
schedule slips, cost overruns, and excessive field failures:
http://www.smpstech.com/undest.htm
"...
Switching-mode power supplies are:

     * non-linear circuits
     * difficult to stabilize, often having real and complex poles in
the right-half plane
     * subject to chaos
     * magnetically complex -- requiring consideration of proximity and
eddy current effects and often requiring planar construction
     * analog, digital, and power circuits, requiring knowledge of each
discipline
     * sources of electromagnetic interference
     * etc.

They are not a trivial design task.
..."

Notes on the Troubleshooting and Repair of Small Switchmode Power Supplies:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_smpsfaq.html

-

Vil du alligevel prøve at fiske - så se her:

Søg efter "MOSFET":
http://digikey.com/

Klik på "MOSFETs - Single  (17,799 items)":
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Cat13%76381&keywords=mosfet

Siden du nu har kaldes en parametrisk MOSFET søgefunktion:

Søgeparametre:
( N-channel, BUZ100 max. Ids60%A, max. Vds50%V, max. Rdson=0,018ohm,
max. Ciss=3,2nF, Ptot25%0W, max. Tj17%5C ) Egentlig burde vi også have
"Gate Charge (Qg) @ Vgs", men den kunne ikke umiddelbart findes.

Først markeres N-channel.

Markér 60A og derover.
(rul ned til ca. 60A tryk på 60A og træk nedefter til bunden - resultat
60A og nedefter bliver markeret med din foretrukne markeringsfarve). Du
skal ikke tage dig af at nogle effekt MOSFETs kan klare 860A!

Markér 50V og derover.

FET Feature: Markér "Standard".

Tryk på knappen "Apply Filters"

-

I bunden af siden står noget lignende:
"You have selected 1,434 items, spanning 58 pages."

-

Det er for mange så vi fortsætter:

Mounting type: Markér "Through hole".

Bladr til højre.

"Rds On (Max) @ Id, Vgs": Markér fra "nul" til og med 0,018ohm ( 18%mOhm).

Tryk på knappen "Apply Filters"

-

I bunden af siden står noget lignende:
"You have selected 549 items, spanning 22 pages."

-

"Power - Max": Markér 250W og derover.

Tryk på knappen "Apply Filters"

-

I bunden af siden står noget lignende:
"You have selected 312 items, spanning 13 pages."

-

"Input Capacitance (Ciss) @ Vds": Markér 3,2nF og derunder (dog 13pF
(13nF?) må være en fejl).

Tryk på knappen "Apply Filters"

-

Nu vises én side.

Tryk på blå pil op i søjlen "Rds On (Max) @ Id, Vgs".

Nu kan man kigge igennem manuelt.

Bladr til højre og se kig kun efter dem som kan købes enkeltvis "Minimum
Quantity"=1, "Quantity Available">=1 (medmindre du vil købe mange).

Kig på priserne - find den "billigste" enkeltstyk tilgængelige.

Jeg fandt "HUF75344G3":
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=HUF75344G3-ND

Download datablad et stykke nede i 2. tabel øverst: "Datasheets".

Tjek om huset er kompatibelt med TO220.
"HUF75344G3" har TO-247 hus - kan det bruges?

Tjek benkompatibilitet? - ser kompatibel ud.

Ciss, Coss Crss er nogenlunde ens for BUZ100 og HUF75344G3.

Muligt problem?
Turn-off og Turn-on er væsentlig hurtigere på "HUF75344G3" - er smps
stabil med "HUF75344G3"? Det vides ikke - måske skal nogle snubber
kredsløb ændres? Vil timingen trigge ustabilitet sammen med spoler eller
transformatorer?

Tjek andre parametre og tjek om afvigelser kan give problemer. Du skal
tænke og teste som en smps-designer.

Det at Ciss er sammenlignelig kan nok betyde at "gate charge" er
sammenlignelig med BUZ100, men det er ingen garanti!

-

Gode nyheder:

max.Rdson er 8mOhm for "HUF75344G3" hvilket giver lavere tab.

De hurtigere switch-tider kan (men ikke med garanti) give lavere tab,
hvis kredsløbet er ubetinget stabilt med HUF75344G3.

hilsen

Glenn

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? (EU) ]
Hej Jan

Hvis du vælger at købe hos digikey - så vælg:

http://digikey.dk /
http://dk.digikey.com/

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=HUF75344G3-ND
Nederst første tabel:
Citat: "...
All prices are in euro and include duty and brokerage fees.
..."

Så er priserne i euro og de bliver afsendt indenfor EU og dermed skal du
ikke betale særskilt told og skat.

hilsen

Glenn

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? (EU) ]
Hej Glenn,

Er du sikker på at der ikke skal betales told og skat? Varerne bliver jo
afsendt fra USA. Fra: <http://dkc1.digikey.com/DK/EN/MKT/International.html>

"Digi-Key ships product to over 140 countries worldwide from a single
location in Thief River Falls, MN, USA. All orders of international
origin are exported from the US in accordance with the Export
Administration Regulations. Diversion contrary to US Law is prohibited."

Mvh Jonas Jalling

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? (EU, DE) ]
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=HUF75344G3-ND

Hej Jonas

Spørg på deres danske nummer:

80-88-13-67

Selv når man tager højde for dollar <-> euro kurs, er euro-prisen højere.

Måske skal man vælge det tyske site?:

http://dkc1.digikey.com/de/en/mkt/Terms.html
Citat: "...
Pricing in Digi-Key's Germany catalogue and Germany Web site,
de.digikey.com, are in euro (EUR) and include duties.
..."

hilsen

Glenn

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? (EU, DE, DA) ]
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=HUF75344G3-ND

Hej Jonas

Sammenlign priser for HUF75344G3-ND:
http://dkc1.digikey.com/DE/DE/MKT/International.html

"Dansk" side:
"...1.92 [Euro]...All prices are in euro and include duty and brokerage
fees...."

Tysk side:
"...1.92 [Euro]...Alle Preise verstehen sich in Euro und enthalten Zoll-
und Maklergebühren..."

-

US-side:
"...2.27 [dollars]...All prices are in US dollars...."

hilsen

Glenn

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? rettelse ]

Der skulle have stået:

* Smps er ubetinget stabil i gennem smpsens normale levetid - du er heldig.

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? ]

Yep :-)

Sandt nok, men dette er en hjemme-bygget bil-amp. jeg skal fikse for en
i familien, HELDIGVIS ser det ud til hvem der end har bygget den i sin
tid, har siddet med en skole bog og gjort det.

SMPS er meget simpelt bygget, 12V ind (naturligvis), Trafo, og de 16
FETS i pushpull config, en styre ic og 4 driver transistore, hvoraf den
ene er brændt af.

Jeg skifter naturligvis de 16 switche, de 4 drivere og switch-icen samt
lidt modstande mellem gate på switchene og driver :-)
Der er lidt timing ting omkring ic'en, 2-3 modstande og caps, de kan
ligeså godt blive skiftet også :-)

Så med mindre det er selve switch-trafoen der har en krise, ja så skulle
det nok gå an.

En burn-in test vil naturligis blive lavet :)
Meget tyder på, at ham der har lavet psuen til denne bil-amp, har været
i over-kill mode da han lavede den.

Der er 4 kanaler og forsyingen er +/-15Vdc. hvis de bliver brokoblet har
  vi 2 kanaler der kan levere et signal sving på +/- 30Vpeak, altså ca
21.2Vrms.

Nu er jeg ikke bil-lyd-audiophil, men jeg antager en bilhøjtaler ikke
kommer under 4ohm (jeg har lige blandret T-hansen igennem, uden at finde
nogen under 4ohm). Derfor vil max effekt ud være 21.2^2 / 4 = ca 112W pr
kanal, 2 kanaler = 224W, fint nok.
Mens strømforsyningen er forsikret med 80A på 12V siden... hmmm :-)
Men de strømme der bliver trukket kortvarigt, vil naturligvis være høje,
men sådan en sikring er jo træg.. hmm

En burn-in test bliver vist lavet med mindre sikringer i tror jeg :)

Så sandt som det er skrevet.

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Cat13%76381&keywords=mosfet

Ja, jeg kan godt se at med vor tids moderne switchemodes, bliver flere
parametere aktudelle. I gamle dage var det jo kun/næsten et spørgsmål om
Ic, Hfe/HFE, Vce samt en øvre frekvens den kunne arbejde ved :-)

Så at lave en moderne udgave af Jäger kataloget er nok ikke den store
chance for kompabilitet mere, når alle de parameter skal tages i
betragtning.

Point taken, og metoden er noteret til fremtidig brug, tak :)

I bund og grund ville det mest sikre valg være at købe de org.
transistore / de transistore den har kunnet køre med i mange år, frem
for at købe nogle til den halve pris, for blot at konstantere det ikke
virker med dem :-)

Jammen, jeg er jo kun Radiomekaniker ;-)

Ja og lavere tab er jo en god ting :-)

En lille bi-ting, du udviser jo kraftige tegn på at have designet
switchmodes før, vil en varierende(1) og induktiv forsyning kunne slå en
switchmode ud af trit og derved tænde på det forkerte tidspunkt og slå
sig selv ihjel?

(1) kilden er jo et 12V bat. i en bil, men hvis kablerne ikke er store
nok, vil de give et betydende spændingsfald samt induktion i kablerne
kunne være et problem?

/Jan Rasmussen

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på....Sådan!? ]

Tag lig et kig her:
http://www.infinityspeaker.com/car/products/category.aspx?cat=MEL

For at få mere effekt pumpet ud i bilerne, så er 2ohm ikke ukendt.

Det lyder yderst fornuftigt :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? ]

Ok, fair nok. 224W pr kanal, sum ca 450W. stadig, der er langt op til
12Vx80A = 960W :-)

/Jan Rasmussen - aldrig været god til at være Brian :-)

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på....Sådan!? ]

Bum-bummelum.

21,2volt og 2ohm
21,2^2 / 2 = 224W pr. kanal
4-kanals forstærker?
224W pr. kanal @ 2ohm?
Det giver      lad mig se
224 * 4 = 896W

= 'mindre-langt-op-til-960W'

Det er de 2ohm der trækker tænder ud ;-)

--
Uffe Bærentsen

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på.. ..Sådan!? ]

Nix :-)
Det er 4 kanaler med +/- 15Vdc, jeg har regnet med 21.2Vrms pga.
brokobling af dem. hvis vi tager 4 kanaler alene blier det 10.6Vrms(*) i
2 ohm x 4 kanaler = 224.72W.

(*)i praktis har jeg målt det til 9.1Vrms før klipning, men lad det nu ligge

/Jan.

Re: BUZ100 Erstatning. [ Det kommer an på....Sådan!? ]

My bad.
Læste for hurtigt ;-)

--
Uffe Bærentsen