Brushless Motor Mosfet udgange - Page 2

Re: Brushless Motor Mosfet udgange [ IR2181 købsmuligheder]

Husk at IR21834 er en 14 benet DIL ic.

Du kan sikkert uden problemer bruge 0,47uF til Cboot, men begge
kondensatorer skal være lav-ESR, Keramiske er fint her. Cboot kan fint
være 0,1uF. Vcc C afkobling bør nok være væsentlig (faktor 2-3?) større
end Cboot.

1N4148 og 1N4448 har max. spidsstrøm på 0,45A - jeg ved ikke om det er
nok. Jo større Cboot, jo større spidsstrøm. Du skal måle det med et
oscilloskop for at finde ud af det, for at se om spidsstrømmen med en
god margen (faktor 2-3 f.eks. 0,2A) er indenfor denne grænse.

Herudover skal dioden have lav lækstrøm ved max. driftstemperatur. Det
opfylder både 1N4148 og 1N4448 til fulde ved både høje spændinger og
temperaturer.

Lækstrømmen for halvledere stiger eksponentielt med
krystaldriftstemperaturen.

Hvis målinger viser, at spidsstrømmen er mere end 0,2A, kan du enten
parallelkoble 1N4148 (måske hver med sin seriemodstand) eller anvende:
MBR1100 (100V, ca. 1A, lav lækstrøm) fra www.rsonline.dk
eller
11DQ10 (100V, ca.1,1A, spids 14A) fra elfa.se/dk/ eller www.rsonline.dk

Husk at bemærke mindste-pakkestørrelsen som f.eks. kan være 25 stk.
Bestiller du f.eks. 1 pakke= 1 stk pakke, menes f.eks. 1 pakke med 25 stk.

Jeg formoder at 270 ohm skulle være ok.

Re: Brushless Motor Mosfet udgange [IR2181 købsmuligheder]
Hej Glenn

Allerførst rigtig mange tak, for alt den hjælp, du har givet mig.
Nu ser det ud til, at jeg kan nå målet med midt projekt.
Har bestilt 3 stk. IR21834 som 14 benet DIL hos Elfa.
Det har været meget lærrigt ;-)

Forsat go weekend

Med venlig hilsen
Monie

Re: Brushless Motor Mosfet udgange [IR2181 købsmuligheder]
Hej Glenn

Jeg glemte lige, at spørge om modstands-værdien på den modstand der går fra
DT til Vss
på IR21834

Med venlig hilsen
Monie

Re: Brushless Motor Mosfet udgange [Rdt]

Hej Monie

Den er ukritisk ved 3 faset motorstyring, så den kan blot kortsluttes
til Vss.

Kun ved PWM og SMPS anvendelse, er Rdt kritisk.

mvh/Glenn

Re: Brushless Motor Mosfet udgange [Rdt]
Hej Glenn

Mange tak

Med venlig hilsen
Monie

Re[rettelse2]: Brushless Motor Mosfet udgange [Cboot spænding, lidt forklaring ]

Rettelse:

Cboot skal blot kunne klare (Vcc-Vss)*1,5 V, da Cboot kun bliver opladet
fra Vcc, når nedre gren er tændt.

-

Forklaring:

Efter at nedre gren er slukket og senere øvre gren tænder "løftes"
kondensatorens gemte ladning sammen med øvre MOSFETs source.

Ladningen anvendes både ved tænding og slukning af øvre gren. Faktisk
ved opladning og aflandning af Cgs i den øvre MOSFETs gate kondensator.

Og da Cboot er på 0,1uF, vil dens spænding kun falde lidt ved brug til
opladning af Cgs. Ved afladning af Cgs anvendes kun lidt ladning i
skifteøjeblikket til ladning af nogle interne kondesatorer i LM5102,
IR2181, IR21814. Cgs aflades via en MOSFET i driver-kredsen.

mvh/Glenn

Re: Re[vigtigt]: Brushless Motor Mosfet udgange [Max. 15V]

At kunne bruge N-fet'er over det hele har store fordele. Udvalget er
stort, og on-modstanden er som regel mindre i N-fet'er