brushless 12V motor

I campingvognen er der i forbindelse med varmeanlægget en blæser. Der er en
12V motor, med en effekt på ca. 13W. Det er en almindelig DC motor, med kul
der slides op for et godt ord, det skal siges, at den kører noget nær
kontinuerligt. Der kan købes sæt med nye kul, men de slides op meget
hurtigt.

For at slippe for jævnlig udskiftning af kullene, søger jeg en
kulløs/brushless motor, der kan klare jobbet. Hvor finder jeg en sådan?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Re: brushless 12V motor

Så er det jo vigtigt at kende form og/eller diverse mål, før man kan rådgive
om det.
Men en alm. "stor" computerblæser er jo af den type, men derfor er det jo
ikke sikkert den kan være der.

Mvh Hauge

Re: brushless 12V motor

Det er rigtigt. fysisk er motoren cirka (har den ikke lige her, så det er
gætværk) 40 mm i diameter og ca. 80 mm lang. Akslen stikker vel ca. 40-50 mm
ud. diameteren på akslen er 3-5 mm.

Det er en centrifugalblæser, og selve blæserhjulet sidder på motorakslen, så
en erstatningsmotor skal ramme de fysiske mål temmelig godt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Re: brushless 12V motor

Få afdrejet kommutatoren i en drejebænk, så holder den op med at æde
kullene.

// Per.

Re: brushless 12V motor

Rigtigt, det er kommutatoren, der er slidt og som æder kul. Men en ny motor
holder kun kullene i godt et års tid, så under alle omstændigheder ville en
kulløs motor være en fordel.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Re: brushless 12V motor

Jeg har en som måske kan bruges ( 200kr + pp )

DUNKERMOTOREN BG40X25 med styring BGE40

Mvh Tonni

Re: brushless 12V motor

Interessant...

Jeg har nu motoren, en Bühler motor og har lidt mål på den samt et datablad,
som godt nok ikke lige er den samme, men jeg tror, at det er tæt på, baseret
på effekt, spænding og fysiske mål... Om Dunker-tingen kan bruges, kan jeg
ikke gennemskue - men det tror jeg at du kan...

Bühler datablad:
http://www.buehlermotor.de/C12572D40025EAF8/vwContentByKey/W274AHF5391WEBREN /$File/DC-motor-1_13_046_en.pdf

Dunker datablad:
http://www.dunkermotoren.us/data/technical_data/motors/pdf/0606%20BG%2040.pdf

Det eneste jeg kan se, kunne være et problem er diameteren på akslen Bühler
4 mm og Dunker 6 mm samt måske længden på akslen, Bühler 30 mm og Dunker 20
mm men det sidste skulle gå.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage