Brush-up af min zener-diode teori (Ja, det er MEGET elementært)

Hej.

Jeg har et 0-10V signal hvor jeg kun er interesseret
i at måle i 0-5V området.
Det er vel en 5,1V Zener og en 1kohm modstand jeg skal bruge her ?

Således at 5,1-10V ind giver 5V ud (zener åben) og
0-5,1V ind giver 0-5,1V ud (zener spærret)

-Venligst, Bo Andersen-

Re: Brush-up af min zener-diode teori (Ja, det er MEGET elementært)

Hvad er det, du vil måle ?

Erling

Re: Brush-up af min zener-diode teori (Ja, det er MEGET elementært)

Det er en oxygen-transmitter, der giver et liniært og skaleret
signal 0-10VDC når sonden måler 0-20,9% ilt, henholdsvis.

Jeg er kun interesseret i området 6-10% ilt svarende til
i runde tal 3-5 volt.

For at få størst mulig variation i målingen ønsker jeg
de øverste 5-10V 'klippet af'
Ellers kunne en simpel spædingsdeler af to ens modstande gøre det,
jeg skal nemlig bruge de 0-5VDC som indput til en PIC.

Venligst, Bo Andersen.

Re: Brush-up af min zener-diode teori (Ja, det er MEGET elementært )

Alternativt kunne du lade en almindelig diode gå til + forsyningen.

Ellers er zener + modstand en løsning, men jeg ville nok bruge 2
modstande og leve med den halve opløsning, for så at kunne vide hvor man
er på området.

Re: Brush-up af min zener-diode teori (Ja, det er MEGET elementært)

hvis man gF8%r det skal man lige vE6%re sikker pE5%at det der sidder pE5%
den forsyning
altid bruger mindst ligesE5% meget strF8%m som man kan risikere at fE5%r
igennem dioden,
det er de fE6%rreste spE6%ndingregulatorer der kan bruge strF8%m.

-Lasse