Brum i RIAA forstærker - Page 2

Re: Brum i RIAA forstærker

De deler de ca. 30 V til 2 x 15V, jeg kan ikke se andet der låser
midtpunktet.

Hilsen Aksel

Re: Brum i RIAA forstærker

Og når/hvis der ikke er ens strømforbrug på de to forsyninger ?

Glem det, de låser ikke en skid. :-)

Re: Brum i RIAA forstærker

Du kan ikke forvente at en så simpel strømforsyning er brumfri.

Er forstærkeren indbygget i en metalbox?
Er skærmkablerne forbundet rigtigt så der ikke opstår brumsløjfer?

Hilsen Aksel

Re: Brum i RIAA forstærker

He ligner noget en elektrikker ku finde på at lave :)
Men seriøst ville jeg bruge 2 stk 3 bens serieregulatorer...

Re: Brum i RIAA forstærker

Til hvad? :-)

Brug en 7815 og en 7915 istedet. Det er ikke perfekt, men det er langt
bedre. :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Brum i RIAA forstærker
Beug en trafo med midtpunktsudtag, så du får en ordentlig stel,
så vil jeg næsten garanterer dig for at brummet er væk.
Ps smid også lige de 2 modstande væk
Claus

Re: Brum i RIAA forstærker

Næppe.

Re: Brum i RIAA forstærker

Jeg har ikke brug for en trafo.

Jesper G. Poulsen

Re: Brum i RIAA forstærker

Og det de har brugt, dem der har designet RIAA'en

Re: Brum i RIAA forstærker

Okay. Jeg kan ikke se RIAA'en.

Jesper G. Poulsen

Re: Brum i RIAA forstærker

Det kan jeg heller ikke, men se styklisten på powersupply'en

Re: Brum i RIAA forstærker

Forstærkeren er smidt i som erstatning af en defekt riaa forstærker i en
reciever (smidt ind på den originales plads) - den anden indeholdte
diverse eksotiske ic-kredse der var stået af...

Den gamle RIAA's forsyning havde jeg så reguleret ned til +/- 15V med en
7815 og en 7915, men de gik op i røg første gang jeg satte skidtet til
(havde liiige glemt at måle hvor meget power der var på forsyningen...
+/-42V) Det er dét med julestressen ;-)

Da manden stod og skulle bruge skidtet med det samme, så han kunne høre
sine gamle beatles plader, blev den anden strikket sammen af stumper fra
rodekassen... Havde dog ikke regnet med at den ville lyde SÅ fælt...

Løsningen må nu blive at lave skidtet med en 7815 og en 7915 igen, men
denne gang med to zenerdioder i serie med + og - til at æde det værste...

Mvh Thomas

Re: Brum i RIAA forstærker

Hvad med at lede efter +/-15 volt i forstærkeren i forvejen ?
Den gamle RIAA har vel brugt nogenlunde det ?

Re: Brum i RIAA forstærker

Det er netop forsyningsledningerne til den gamle RIAA der er +/-42V på...

Men burde det ikke virke med f.eks en 24V zener i serie med regulatorens
indgang?

Mvh Thomas

Re: Brum i RIAA forstærker

Okay

Du laver ikke serieregulerieng med en zener, find hellere en transistor
og en sæt 24 volt zener til basis og lav serieregulering på den måde.

Men kig nu lige efter om der ikke er en lavere spænding i forstærkeren.

Re: Brum i RIAA forstærker

Indledningsvis skal ladelytten da adskilles fra filterlytten, og i dette
tilfælde da gerne med 5 kOhm. Det skal det da under alle omstændigheder -
uanset 7815 og 7915 eller ej.
KHJ

Re: Brum i RIAA forstærker

Avah ?

Du bruger ikke 5kohm som seriemodstand

Re: Brum i RIAA forstærker
Hejsa

Joda, da han har en gammel 2KV trafo liggende, så er 5K ganske fint. ;o)

/Hauge

Re: Brum i RIAA forstærker

Du er da vist ikke for kvik?
Re: Brum i RIAA forstærker

Afhænger helt af forstærkerens strømforbrug, og da den må fomodes at have et
fast, lavt strømforbrug, gælder det vel om så lav en ripple som mulig.
Derfor kan de 5 kOhm da nok være overdrevet, men så 100 Ohm da.
KHJ