brum i højttalere

Der er brum i mine PC højttalere (standard aktive fra Bilka), når de
sidder på min nye PC og det er et problem når jeg skal lytte til meget
dynamisk musik med stille passager osv.

Kort diagnose: i hovedtelefoner på udgangen, eksister brum'en ikke og
højttalerne kunne fint med min gamle PC.

Jeg går udfra at det skyldes en eller anden form for sløjfe mellem
højttalernes forstærker og strømforsyningen i PC'en, der gør
forskellen fra den gamle PC til den nye. Kan det evt. løses ved at
filtrere forsyningen til bundkortet?

PS.: Jeg er SW fokuseret M.Sc.E.E., så hvis nogen har en teoretisk
kredsløbs teoretisk forklaring, ville det være interressant.

PPS.: For de interresserede, "dynamisk musik med stille passager" =
orgelmusik af Bach og Elgar og meget andet.

Re: brum i højttalere

Der er en selvstændig strømforsyning i dine aktive højtalere ift. din
pc. Det er der af sagens natur ikke i dine headphones :-D

Prøv at sætte både pc og aktive højtalere til jord - så tror jeg at
problemet løser sig.

- Nikolaj

Re: brum i højttalere
Hej Christian,

Har du fået ny skærm eller flyttet dem i forhold til skærmen, evt. trukket
højttalerledningerne lidt anderledes ?
(Prøv at flytte lidt rundt med dem når du oplever brummet, især den med
forstærkeren i - ændrer det noget ?).

Bruger du en ny forsyning til højttalerne nu ?

Når du prøver med hovedtelefonerne, er det så på samme udgang (altså samme
fysiske stik) ?

Ikke noget at undskylde ;)

Jeg forestiller mig at det er induktivt overført brum, altså hvor
ledningerne eller den forstærker der er indbygget i en af højttalerne
(eller begge) befinder sig i et elektromagnetisk felt og derved virker som
en vikling på en transformator.

Hvis det er tilfældet hjælper filtrering (af forsyningen) ikke, men

Tjah, får du ikke fjernet brummet, kan du altid gå over til Tekno (så
bliver brummet et ekstra krydderi på oplevelsen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren