Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Jeg har lige købt et Trust 80B headset til min bærbare computer til Skype
mv. Der kommer brum fra mikrofonen, når den eksterne strømforsyning er
tilsluttet computeren, men ikke når den kører på batteri. Dvs. at brummet
kommer fra strømforsyningen. Der sidder et filter på ledningen lige hvor den
går ind i computeren, som er en Thinkpad X41, men det er åbenbart ikke nok.

Kan man gøre noget ved det?

Jan

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Sandsynligvis er det en dårlig skærmning af mikrofonledningen.

Har du prøvet at jorde komputeren ?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Ok, men det kan jeg så ikke gøre noget ved. Det ser ikke ud til at være
skærmet, men det er også et billigt headset.

Nej. Det kan jeg prøve, men det gør jo det mere besværligt, når det er en
bærbar. Vil det hjælpe? Kommer brummet fra udstrålingen fra strømkablet
eller via strømmen ind i computeren?

Jan

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Jo du kan skifte kablet.
.

Sandsynligvis, et forsøg med jording vil ihvertfald bringe os tættere på en
forklaring.

Sandsynligvis, fordi komputerens potientale ved netdrift kommer til at ligge
på 115Vac i forhold til jord.

Derfor vil en ledende genstand med jordpotientiale (dig) indføre brum på det
dårligt skærmede mikrofonkabel.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Øhhh ville sku ikke bryde mig om en bærbar der ved tilslutning af lader
ligger på 115V potentiale. :-)
Men måske støj fra laderen.
mvh Erik

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Prøv selv at målet måle efter!

Måske, men den første forklaring lyder mer sandsynlig.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Ja, og ingen af de ladere jeg har haft med at gøre gir noget som helst
ud på sekundær ala 115/230.
Men ok, er det en switchmodelader så er muligheden der selvfølgelig.
Snarere en elendig filtrering på laderen/dårlig skærmet kabel på headset.
mvh Erik

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Hvilket det _altid_ er når vi taler om bærbare computere.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Brum fra strømforsyningen til mikrofon til bærbar pc

Det er et lidt sjovt emne... min gamle bærbare har sådan en standard PSU,
hvor 220V stikket er af det tyske schuko ting... der er forbinelse mellem
Jord og - på DC siden, det er jo meget godt, så kan man jorde pc'en (som man
jo skal :)

Min nye bærbare har kun et alm 220V stik... 2 ledninger...

Så må man vel gå ud fra der ikke er sådan et standard netfilter i og hele
pc'en bare svæver, eller hvad er menningen om det ?

Kasper

Site Timeline