Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Hej!

Jeg skal bruge en 12V strømforsyning til noget belysning, og har fundet en
PSU fra en ældre PC som passer til formålet. Den kan levere 150w og jeg skal
trække ca. 80w ...

Tror I at jeg får problemer hvis jeg fjerner blæseren? - dels fordi den
larmer, og dels fordi jeg gerne ville tage forsyningen ud af metalboksen...

/Morten

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Ja, det kan slet ike betale sig, Køb en elektronisk transformer til
halogenbelysning i stedet.

Eksempelvis:
http://www.blyfri-vvs.dk/product120-206.html

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - u den blæser?

Den outputter dog AC, som de transformere normalt gør, så der skal lidt
komponenter til hvis den skal bruges.

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - u den blæser?

Halogenlamper kan ikke se forskel.

-men selvfølgelig, hvis det er til LED'er skal man lige overveje. Men
det laves der osse små strømforsyninger til,

Bo //

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - u den blæser?

Der er ting der taler både for og imod at det er en god ide at spare en
decideret strømforsyning til halogenbelysning.

PC-strømforsyninger regulerer oftest på 5v udgangen og leverer også
størstedelen af den konverterede effekt der. Den bør bygges mere eller
mindre om. Radioamatørerne har taget den slags ombygninger til sig.

At fjerne blæseren kan være en dårlig ide på sigt - Overophedning og
brandfare. I en PC-strømforsyning er der et ekstra energitab i
lavspændings-ensretterne da den leverer en reguleret lævnspænding i
forhold til den konverter Klaus henviser til der leverer lavspændingen
som en højfrekvent vekselspænding. Den er også bygget til at kunne
slippe af med varmen med passiv køling ved fuld belastning og er
afskærmet imod at slippe radiostøj ud.

Metalboxen om en PC-strømforsyning er med til at afskærme en betraftelig
radiostøj og bør bestemt ikke fjernes men kan til nøds erstattes af en
anden metal-indpakning.
Jeg lavede engang et eksperiment med en transistorradio der stod på en
kraftig FM-station. Da en afklædt PC-strømforsyning blev startet en
meter fra radioen for at blive testet jammede den totalt radioen.

/Lars

Re: Bruge PC strømforsy ning til 12v - uden blæser?
On Sun, 9 Mar 2008 02:26:32 +0100, "Morten"

Der er flere grunde til ikke at gøre som du skitserer.

Du vil kun belaste PSUen med ca. 53%, dvs. effektiviteten af PSUen er
ikke særlig god.
SMPS (En PC PSU hører til her) er bedst/mest effektive hvis man
belaster dem tæt på max.
Så det kan koste dig feks. 110 Watt at få lavet de 80 Watt du har brug
for.

Levetiden på dine Halogen pærer (jeg antager at det er den belysning
du vil benytte) vil blive forlænget en del hvis du har softstart på
belysningen. Det er ikke indbygget i en PC PSU, og købt løs koster det
jo også.

Køb en elektronisk transformator med indbygget softstart på en effekt
der er lig den du har behov for. Husk at læse og følge fabrikantens
anvisninger til montage.

/Hans

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Husk at sikre, at den kan levere 150 watt ved 12v. De fleste pcpsu leverer
hovedsagligt mere strøm i femvolten end ved tolvvolten. Så se på, hvad der
står på den.

En pc bruger normalt langt mere strøm i femvolt end ved tolvvolt. Jeg har
selv et hav af pcpsu, men når man kigger efter, så kan de fakstisk ikke
levere så meget strøm i 12v, at det kan betale sig at have en sådan kørende.
Man kan i dag få meget små 12v psu til lamper, og disse små forsyninger kan
afgive en koloenorm mængde strøm i forhold til deres størrelse. Jeg blev
meget overrasket, da jeg så dem....

Men de er jo ikke gratis i forhold til den du har nu.

Husk i øvrigt, at 12v  hallogenlys er underlagt stærkstrømsreglementet, så
det er  faktisk ulovligt selv at flikke en psu sammen, ligesom det er
ulovligt at sætte op, med mindre man køber et færdigt samlesæt. Det er måske
værd at tænke på i forhold til din forsikring...

Husk på alle de brænde, der har været og som skyldes uforsvarlige 12v
hallogeninstallationer

Claus

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Jeg har da adskillige liggende, der snildt putter over 20A ud af 12v
ledningen, endda samtidig med over 30A på 5v. Jeg har selv ombygget en model
til 13,8V (gæt selv til hvad). Den leverer med lethed de 25A jeg skal bruge,
selvom der ellers kun står 15A på klistermærket. Tricket er jo også at man
ikke bruger effekt på nogen andre spændinger imens. Blot skal man huske at
der skal være lidt forbrug på 5v, og at kortslutte PG-benet (grå) til en
stel (sort)

Mvh
Martin

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - u den blæser?
Hej Martin,

Er dine psu'er bygget om - altså men nye vininger på spolen osv, eller
er det den 'nemme' løsning med 'bare' at ændre modstanden til regulatoren ?

PG-benet ??? Hvad gør den, jeg plejer bare at lægge grøn til stel for at
den tænder ?

/HH

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Det er den nemme, med ændret tilbageløb til regulatoren.

Ok, mente at PG (Power Good) var den grå. Er et par dage siden jeg har haft
fat i en PSU på den måde.
Power Good skal bare lægges til stel for at dyret kan tænde, og der skal
være lidt belastning på 5v.

Mvh
Martin

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Hm, er PG ikke en udgang der fortæller at spændingerne er i orden? Jeg
lægger også den grønne til stel for at tænde. Den hedder "Power on".

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Tomato, tomahto....

Som skrevet, det er et par dage siden jeg har haft fat i en PSU på den måde.
Kan ikke lige huske farverne i hovedet. Men den der hedder Power Good/Power
On skal bare lægges til stel, for at dyret kan tænde...

/Martin

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Jamen det er to forskellige ledninger. "Power on" ligger på ben 14 (grøn),
og "Power good" ligger på ben 8 (grå), hvis det er et 20-polet stik.
http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Jeg har da heller ikke påstået, at det ikke kan lade sig gøre, jeg opfordrer
ham blot til at nærlæse data inden han går i gang. Jeg har også massevis af
psu liggende, som ikke har lige så  meget effekt i 12v som 5v har...

Men uanset hvad man gør, så skal man tænke sig grundigt om. At bruge den
slags hjemmeombyggede strømforsyninger til hallogenbelysning  er
antageligvis ulovligt, og det kan få kedelige konsekvenser i en
forsikringssag - og endnu værre konsekvenser i en brand!

Claus

Re: Bruge PC strømforsyning til 12v - uden blæser?

Ganske enig.

Det er ulovligt, da halogen jo er en fast installation, medmindre det er den
model man skruer på et par stålwirer i loftet.

Mvh
Martin

Site Timeline