Bruge PC som fjernudløser til kamera

Jeg har et kamera med en fjernudlF8%ser, dvs. en knap pE5% en ledning.
Trykker man knappen halvt ned gF8%r kameraet klar til at tage et billede
(fokus, lysmE5%ling, hvad der nu kan vE6%re relevant) og nE5%r man trykker
helt ned tager den et billede.

Det vil jeg gerne kunne styre fra en bE6%rbar PC i stedet for med en
finger.

Mere prE6%cist fungerer fjernudlF8%seren pE5% denne mE5%de: Der er tre
ledere. NE5%r 1 og 2 forbindes svarer det til at trykke knappen halvt
ned. NE5%r de alle tre er forbundet svarer det til at trykke knappen
helt ned.

Jeg skal altsE5% via software kunne skifte mellem de tre tilstande. I
nF8%dsfald kan jeg nF8%jes med to tilstande: "Alle forbundet" og "ingen
forbundet", da jeg alligevel vil slE5% al automatik fra i de fleste
tilfE6%lle.

Jeg kan godt bruge en loddekolbe, og jeg kan selv skrive softwaren. Men
jeg mangler et diagram for hvordan det skal se ud. Det jeg isE6%r er
bekymret for er, at det ene apparat sender strF8%m over i det andet. Er
der nogen der kan hjE6%lpe mig med en lF8%sning?

(Min eneste erfaring med at lave den slags er at lave samlesE6%t fra
Brinck, sE5% jeg ved ikke meget mere end hvad en diode og et par andre
komponenter er, jeg ved ikke hvordan man bruger det i en sammenhE6%ng.)

Jeg har stikket til kameraet (jeg klipper bare en fjernudlF8%ser over).
PE5% PC'en kan jeg bruge parallel eller USB. Jeg kan vel ogsE5% via en
USB/seriel-adapter fE5% en seriel-port. USB'en er nok den mest
besvE6%rlige at lave hardware til (?), og nok ogsE5% den mest besvE6%rligt
at lave software til.

--20%
Mvh.

Niels Andersen

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

                                 ---- sample ----

Dette er ikke den løsning, der efterlyses, men jeg fandt det så spændende,
at jeg søgte lidt på det og fandt noget, der måske kan inspirere: Google:
camera+remote+software

Mvh Jarl

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Det lyder som et digital kamera - måske findes der allerede en løsning
et sted. Hvilken model er det?

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Det er tilfE6%ldigvis et digitalt kamera, men det gF8%r ingen forskel.
Der kan godt nok sE6%ttes et data-kabel til, men den kan ikke
fotografere imens. Det er en Konica Minolta 5D.

Det skulle ikke overraske mig om der findes et kabel som det jeg
F8%nsker, men med den smule efterspF8%rgsel jeg har fantasi til at der
kan vE6%re, tror jeg ikke jeg vil betale prisen.

--20%
Mvh.

Niels Andersen

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Det er tilfældigvis et digitalt kamera, men det gør ingen forskel.
Der kan godt nok sættes et data-kabel til, men den kan ikke
fotografere imens. Det er en Konica Minolta 5D.

Det skulle ikke overraske mig om der findes et kabel som det jeg
ønsker, men med den smule efterspørgsel jeg har fantasi til at der
kan være, tror jeg ikke jeg vil betale prisen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Jeg er ikke ivrig nok, til at jeg vil kF8%be et kamera til formE5%let.
;-)

--20%
Mvh.

Niels Andersen

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Så vidt jeg husker, så er KM 5D et spejlreflekskamera, så der har man uanset
hvad ikke mulighed for at se billedet før det er gemt. Dette ændrer måske
også på situationen i forhold til den løsning som du nævner?

Nicolai

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Nå, tage langtidsfotos :-)

Ved du, hvilken der er positiv og hvilken der er negativ ???

Hvis de 2 knapper er positiv og den fælles er negetiv, kan denne bruges:
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/minidv/produkte_minidv.html

Hvis du er lidt kreativ, kan du bygge den selv, den er meget simpel:
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/minidv/minidv_scha.pdf

Nu du siger Brinck:
http://www.brinck.dk/byggesaet/br848.asp

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera
On Oct 19, 10:23 pm, "Klaus D. Mikkelsen"

Lige til langtidseksponering synes jeg nu det er nemmere at bruge en
almindelig fjernudlF8%ser. Bare det at tage en computer med mig et mere
besvE6%rligt, end at udfF8%re hele processen manuelt.

Jeg vil nok bruge det mest til at lave time-lapse optagelser. Fx. tage
et billede hvert 10. minut. Det kan gF8%res uden computer, men kablet
til computeren er nok simplere, og computeren giver flere muligheder.
Fx. behF8%ver mellemrummet mellem billederne ikke at vE6%re konstant.

Egentlig ikke, jeg har fundet flere modstridende diagrammer. Mon man
kan mE5%le sig frem med et multimeter? Eller bare prF8%ve sig frem, kan
det mon skade?

Hmm... Kan det fungere pE5% andre mE5%der, nE5%r der er to knapper pE5% 3
ledere?

Hmm... (igen.) Jeg forstE5%r ikke meget tysk, men ud fra diagrammet
tyder noget pE5%, at jeg kan lave det jeg F8%nsker med et par modstande
og et par dioder.
En modstand sF8%rger for at strF8%mmen til dioden bliver svagere, sE5% den
ikke bliver overbelastet. NE5%r dioden fE5%r strF8%m ind fra den ene side,
fungerer den som et relE6%, og E5%bner for strF8%m pE5% den anden side. P=
E5%
den mE5%de bliver der ikke overfF8%rt strF8%m fra det ene apparat til det
andet.

Lyder det rigtigt? I sE5% fald, kan du fortE6%ller mig hvad jeg skal sige
nede i butikken, for at fE5% de rigtige modstande og dioder? Og hvad
hedder stikket i deres terminologi? Skal jeg gE5% til en elektriker,
eller er det nE6%rmere en slags hobby-forretning jeg skal i?

Deres hjemmeside er nede lige nu, kigger pE5% det senere.

--20%
Mvh.

Niels Andersen

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Ja

Næppe.

Find ud af, hvilken der er fælleslederen, mål derefter spænding mellem
den og en af de to signalledninger.

Ja, en positiv og 2 signalledere der er negative...

Og et par transistorer....

Ja, ud over at din diode er en transistor....

Brinck......

Okay

Hvor i (al)verden bor du ?

Jeg kan evt hjælpe, hvis det er i nærheden af mig

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera
On Oct 20, 3:54 pm, "Klaus D. Mikkelsen"

NE5%h ja. :)

Men i sE5% fald er det vel bare at klippe et fjernudlF8%ser-kabel over,
klippe et printerkabel over (mE5%ske ofre nogle kroner pE5% et blankt nyt
stik), og lodde dem sammen med de fire komponenter imellem.

PE5% den mE5%de fik jeg i hvert fald lavet et PC-kabel til min TI-83
(graf-regnemaskine) ;-)

SE5%: Ud fra diagrammet kan jeg se hvilke transistorer jeg skal bruge,
de stE5%r pE5% Brincks prisliste.

Jeg er til gengE6%ld ikke sE5% sikker pE5% modstandene. PE5% diagrammet
stE5%r der bare 10k. PE5% billedet ser det ud til at vE6%re 2000 ohm +/-
5% (rF8%d sort rF8%d guld). SE5% hvis 10k betyder 10.000 ohm, sE5% er jeg
forvirret. Hvad tror du jeg skal bruge?

Stikket er vel bare Sub-D 25p han + hus med skruer, men der er et par
varianter, og her mangler jeg godt nok billeder af varen. Fladk?
Vinkel?

Nu har jeg set det samlesE6%t du henviste til. Det er jo noget mere
kompliceret. Jeg har svE6%rt ved at vurdere det, men for mig ligner det
overkill. Mon ikke transistorne og modstandene beskytter godt nok? Jeg
formoder i hvert fald at det er ret svag strF8%m pE5% kameraets side.

Det ville da vE6%re herligt, jeg bor i Horsens, og jeg vil selvfF8%lgelig
gerne kF8%re efter det.

--20%
Mvh.

Niels Andersen

Re: Bruge PC som fjernudløser til kamera

Jeg har et kamera med en fjernudløser, dvs. en knap på en ledning.
Trykker man knappen halvt ned gør kameraet klar til at tage et billede
(fokus, lysmåling, hvad der nu kan være relevant) og når man trykker
helt ned tager den et billede.

Det vil jeg gerne kunne styre fra en bærbar PC i stedet for med en
finger.

Mere præcist fungerer fjernudløseren på denne måde: Der er tre
ledere. Når 1 og 2 forbindes svarer det til at trykke knappen halvt
ned. Når de alle tre er forbundet svarer det til at trykke knappen
helt ned.

Jeg skal altså via software kunne skifte mellem de tre tilstande. I
nødsfald kan jeg nøjes med to tilstande: "Alle forbundet" og "ingen
forbundet", da jeg alligevel vil slå al automatik fra i de fleste
tilfælle.

Jeg kan godt bruge en loddekolbe, og jeg kan selv skrive softwaren. Men
jeg mangler et diagram for hvordan det skal se ud. Det jeg især er
bekymret for er, at det ene apparat sender strøm over i det andet. Er
der nogen der kan hjælpe mig med en løsning?

(Min eneste erfaring med at lave den slags er at lave samlesæt fra
Brinck, så jeg ved ikke meget mere end hvad en diode og et par andre
komponenter er, jeg ved ikke hvordan man bruger det i en sammenhæng.)

Jeg har stikket til kameraet (jeg klipper bare en fjernudløser over).
På PC'en kan jeg bruge parallel eller USB. Jeg kan vel også via en
USB/seriel-adapter få en seriel-port. USB'en er nok den mest
besværlige at lave hardware til (?), og nok også den mest besværligt
at lave software til.

--
Mvh.

Niels Andersen