Brug for lidt hjælp....

Jeg blev overtalt til at komme herind med mit lille problem....

Jeg ref. her til denne tråd på

Tja, jeg har tænkt på at lave noget nyt elektronik til lygterne.
Det er dog ikke så slemt at de kan slukke når først bilen er startet,
som Klaus frygter - når der er ladespænding på bilen kan den ikke dykke
derned.

"klodsen" med elektronik jeg har, har tre ledninger ind: Stel,
positionslys & bremselys.

Ud af boksen er der 4 ledninger, en fælles stel, og så 3 forsyninger der
hver forsyner 4 lysdioder i serie, så der er 3 afdelinger med 4
lysdioder i hver.

Jeg har siddet og regnet lidt på det, det behøver altså ikke at være
noget fancy PWM e.l. nogle LM317 sat til konstantstrømsregulatorer ville
måske kunne klare opgaven, men hvordan laver man 2 styrker så det virker ???

Nogen ideer ?

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....

Hvorfor ikke bare en stor lyt og en diode?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Brug for lidt hjælp....

Det er ikke holdbart i længden, nogen gange kan den være lidt svær at
starte, så den skal tørnes i 2-3 sekunder, hvis en lyt skal forsyne det
pålideligt snakker vi sku 100.000 uF - det er ikke praktisk muligt.

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....
Hej Per

Hvorfor ikke, til mange bilmusikanlæg sætter de da rask
væk 1F lytter i øsen.

Mvh Max

Re: Brug for lidt hjælp....

Nu skal du ikke være morsom, jeg har skam en 1F lyt liggende til
anlægget, og nej, den skal ikke sættes til lygterne....

Kan man lave et kredsløb med 3 stk LM317 med to niveauer ???

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....
Hej Per

Tro mig, jeg havde ingen intensioner om at være morsom.

Hvis jeg har forstået det korrekt, så har du noget lys hvor strømforsyningen
ikke kan starte igen efter spændingsdykket ved starten,

Måske du skulle overveje en timer der først trak et relæ der tændte
for dit lys et par minutter efter der var sat strøm på bilen.

Mvh Max

Re: Brug for lidt hjælp....

Hvad så med en lille blyaccu. og en diode, billig og let løsning
/Tom

Re: Brug for lidt hjælp....
Smart nok, så lyser lygterne konstant på bilen, selv når jeg ikke kører
i den, så kan den da ses !!!

Og hvis så blyakkuen er afladet til omkring de 10 volt og jeg så starter
bilen, så kommer der ikke lys i lygterne.

Tror bare jeg slutter tråden her, der er lidt for mange morsomme
forslag. tror jeg bare laver en opstilling med en LM317 og et relæ.

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....

Ja, effektivt ikke?

Nej jeg tror at vi misforstod hinanden.

Der skal stadig et relæ på, (dvs. et til positionslys og et til bremselys),
eller måske kunne relæet erstattes med en transistor eller måske en
optokobler og en FET.

Idéen er, at du forsyner en lille bly accu gennem en diode. Når
positionslysene skal tænde, trækker relæet og forsyner LED lyset, fra den
side af dioden som accu'en sidder på.

På den måde får du altid en stabil forsyning til dine LED's.

Du kan sagtens få en lille accu på 1-2 Ah som burde kunne holde stabil
spænding til dine LED's, selv under meget lange starter, og der er ikke
noget af det som bliver varmt.

/Tom

Re: Brug for lidt hjælp....

Så må du jp hellere få noget hjælp.

Har du et diagram over det nuværende ?

Er der ikke seperate lamper for position og baklys ?

konstantstrømsgeneraot kan du læse om på min hjemmeside. Så er det blot
et spørgsmål om et relæ og en modstand mere, så er den hjemme.

Re: Brug for lidt hjælp....
Nej der er intet diagram, og elektronikken er støbt inde i en klods.

Det er noget virkeligt underligt elektronik den er født med, man skulle
jo tror at det er PWM men den ændrer lysstyrke hvis man påtrykker mere
end 12 volt på den, men den kan selvf. være med fixed frequency uden
noget feedback... bare latterligt at det er så upålideligt!!!

Nej, det er samme lysdioder der varetager begge opgaver.

Hmm, jeg prøver at se om det kan lade sig gøre med nogle LM317, de
bliver jo nok halvvarme....

BTW problemstillingen med ABS'en der kan få lygterne til at slukke er
heller ikke aktuel, kredsløbet til lygterne "resettes" hver gang man
træder på bremsepedalen, det gør positionslyset ikke.

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....

Det kommer jo an på, hvor meget effekt der skal afsættes i dem.

Re: Brug for lidt hjælp....

Jeg har undersøgt sagen nu.

Der er tre strenge med hver 4 lysdioder i serie, ved fuldt effekt
(bremselys) er der 2,54 volt pr diode og der går en strøm på 49 mA i
hver diode. så lidt hurtig hovedregning siger, at jeg skal bruge 10,16 V
/ 147 mA (1,4 Watt) hvilket giver et effekttab på 0,5 Watt i den ved
13,5 volt, det er jo til at have med at gøre.

Nu er det så noget siger mig, at det kan være et problem med at der ikke
står mere end 1,84 volt over regulatoren med nominelt 12 Volt. Nok også
grunden til at den originale elektronik fejler, dog ikke nogen grund til
at undskylde sig med at lortet ikke virker....

Hvad er minimums spændingen over regulatoren ? Databladet omtaler det
ikke rigtigt, men det ser ud til at være 4-5 volt....
I så fald skal jeg jo i gang med at lave en DC/DC.... oh well....

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....

Og det er ikke pwm ?

Hvad er der egentligt i vejen med en faldmostand per række ?

Re: Brug for lidt hjælp....

Nej tilsyneladende ikke, lidt mystisk egentligt....

Der er der i grunden ikke noget i vejen med, kun det at så ændrer
lysstyrken sig mærkbart når bilen gasses op, det kan jo også ses en kold
vinterdag hvor batteriet performer dårligt.

Jeg skal også ha skruet et fornuftigt anlæg i bilen, og der duer det
altså bare ikke at lyset blinker i takt med musikken!

Er der nogen der kan komme med et definitivt svar på, hvad den mindste
spænding over en LM317 e.l. er ???

// Per.

Re: Brug for lidt hjælp....

1.6 til 2.5 volt afhængig af belastningen

Site Timeline