Brug af inverter

Min gamle inverter til bilen, der lavede 12V jævn til 230V veksel gik i udu,
og jeg har købt en ny.

I manualen står to forskellige ting på hhv dansk og engelsk.

På engelsk står der, at man skal trække inverteren ud fra bilens cigaretstik
inden man starter motoren.

Men på dansk står der samme sted, at man slukke tilsluttet udstyr til
inverteren, når den sættes til bilens cigaretstik.

Det er jo to forskellige ting (eller er det underordnet), men der står ikke
begge ting på begge sprog. Det finder jeg noget besynderligt.

Det gjorde jeg i øvrigt ikke med den gamle, det er måske derfor, at den ikke
virker længere.

Det er i øvrigt en NorthQ 150W inverter såfremt det har nogen betydning.

Vh, Lars.

Re: Brug af inverter

Hvis du gør begge, så er det vist fint. Er det et problem.?
jeg vil dog mene at det på dansk er vigtigst.

Det vil ihvertfald smart at følge begge råd, der er fornuftige. Det kan
netop forlænge levetiden.
Men det afhænger af designet. Hvis det er noget billigt du har, skal du
ikke forvente at der er så meget "idiotsikkerhed" som ved dyrere versioner.

Hvis du vil skrive hvilket fabrikat og type du har, kunne du måske få
bedre råd....

Underligt at bede om hjælp, men ikke oplyse hvad man vil have hjælp til.
Du er langtfra alene, masser af mennesker vil have hjælp til noget de
ikke rigtigt vil fortælle os om.!

Spørg evt. også i bil / teknik gruppen.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Brug af inverter

Nå, men det har jeg også - det må være endt i cyberspace på vej til dig. Det
er en NorthQ 150W - du kan også få et direkte link til produktet her:
http://www.northq.dk/products/car/nq12001.html

Har du mere information til at hjælpe nu?

Vh, Lars.

Re: Brug af inverter

Klip.....

Det mest underlige her, det er da vist at du klipper den del ud hvor Lars
netop fortæller mærke og model, og så komme med sådan en svada.
Hvis du har fået det forkerte ben ud af sengen i dag, så lad det gå ud over
konen, børnene, eller hunden ;-)

mvh Ebbe

Re: Brug af inverter

Tak for opbakningen, men jeg tager det nu mget roligt. Der er mange her på
USENET som gerne vil brokke sig og som svarer hurtigere end de tænker - det
er ikke første gang.

Det komiske er bare, at jeg stadig ikke har fået svar på mit oprindelige
spørgsmål.

Vh, Lars.

Re: Brug af inverter

Som var:

1) man skal trække inverteren ud fra bilens cigaretstik
inden man starter motoren.

2) man skal slukke tilsluttet udstyr til
inverteren, når den sættes til bilens cigaretstik.

Jeg vil mene at begge dele er en god ide, hvis man vil beskytte en dårligt
konstrueret inverter mod hhv. at brænde af selv eller ødelægge tilsluttet
udstyr.

Råd 1) beskytter inverteren mod over- og under-spænding under start og
desuden undlader man at belaste batteriet under start af bilens motor. Det
kan have betydning i koldt vejr, hvis batteriet er næsten afladet og den
slags.

Råd 2) beskytter tilsluttet udstyr mod overspænding som måske kan genereres
af en dårlig inverter idet den sluttes til.

Min inverter er købt i Brinck elektronik, og den har soft-start på den måde
at den først giver 230 volt nogle sekunder efter tilslutning til 12V. Og
den spænding er pæn og stabil med det samme. Inverteren slår også selv fra
under en vis spænding, dvs. den vil ikke medvirke til at hindre start med
et næsten fladt batteri.

De to funktioner koster ekstra og alle "ordentlige" invertere bør have dem.

Mvh. NKJensen

Re: Brug af inverter

Sorry.  Og til Lars.

En svada er noget helt, helt andet!  Men definitioner er jo forskellige,
efter hvem vi er. Og du er vist meget følsom.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Brug af inverter

Nej, du kunne jo bare spørge til hvilket mærke, der var tale om - eller helt
lade være med at svare.

Men det er ligemeget - jeg er ikke vred. USENET er til for at hjælpe folk.

Vh, Lars.

Re: Brug af inverter

Billige invertere er lave utroligt ringe, har jeg læst i ingeniøren. Det
passer også fint med emnerne herom i bil grupperen. Så den gamle er nok
gået i stykker fordi den ikke var designet til at holde længe. NorthQ er
ikke det bedste mærke (sagt på jysk).
Man kunne lave en forskinket start med et relæ, så slipper man for at
trykker på noget.

Mikkel Lund

Re: Brug af inverter

Hvilken skal man så købe som god jyde-wannabe, hvis man gerne vil have noget
ordentligt uden at betale med diamanter.

Vh, Lars.

Re: Brug af inverter

Godt spørgsmål. Jeg har kun hørt folk klage over inverteren, aldrig en
der sagde at de havde haft deres i 5 år og den virker bare.
Men man skal nok betale ekstra for at få ordenlig kvalitet, men
hvormeget tror jeg ikke man kan sige.
Måske er der en der kan anbefale.

Mikkel Lund

Re: Brug af inverter

Mascot... www.mascot.no

Rasmus
Re: Brug af inverter

En brugt UPS. De gaar ofte for ingen penge naar batteriet er slidt ned, men
inverterdelen i min Fiskars her gennem de sidste 10 aar trukket mangt og
meget fra forskellige stroemkilder.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Brug af inverter

Det er bare ikke alle UPS'er, som kan starte uden at have 230 volt ind.
Dvs. de kan ikke starte uden at være tilsluttet, men de kan godt fortsætte
når 230V forsvinder. Det bør man checke.

Mvh. NKJensen

Re: Brug af inverter

Min har en test knap, som taender den manuelt.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Brug af inverter
@dreader2.cybercity.dk:

Også uden at den er tilsluttet 230V på indgangen? Det kan de andre jeg har
prøvet ikke, så derfor advarede jeg om det problem

Mvh. NKJensen

Re: Brug af inverter

Det var sgu da en meget god ide... så jager man bare kablerne fra der hvor
batteriet har siddet ind i et cigaretstik, og voila...

Vh, Lars.

Re: Brug af inverter

Og husker at checke at den ikke kører med 48VDC internt (det gør de fleste
APC UPS'er, jeg har set). Og at den kan starte selv uden ekstern 230VAC.

Mvh. NKJensen

Re: Brug af inverter

En del af dem lever nu af 24 V

Mvh. Uffe Ravn

Re: Brug af inverter

HUH ??   Hvilke af de gængse kører 48volt ?

--
Jan_stevns

Site Timeline