Bredden af et notch-filter?

Greetings!

Jeg hader det når kammerater stiller gode spørgsmål :-)

Fik flg. spørgsmål:
Hvor bredt (smalt) er et 10. ordens notch-filter på 19kHz?

Jeg kender jo godt stejlheden, men ved ikke hvor meget der medtages
udover de 19kHz.

Jesper Poulsen

Re: Bredden af et notch-filter?

Normalt er det 3dB bredden, man opgiver på et filter, så det er vel 19kHz ?

Når Du kender stejlheden, kan Du beregne hvad bredden er ved -x dB ...

Bo //

Re: Bredden af et notch-filter?

Et notch-filter er jo et båndstop-filter - så hvor bredt er det bånd der
stoppes?
http://en.wikipedia.org/wiki/Notch_filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Band-pass_filter

Sikkert nok. Hvis jeg vidste hvordan havde jeg ikke spurgt her :-)
- Kan du hjælpe mig lidt på vej?

Jesper Poulsen

Re: Bredden af et notch-filter?

Hvad er stejlheden ?

Re: Bredden af et notch-filter?

60dB/oktav.

Jesper Poulsen

Re: Bredden af et notch-filter?

så lav et bodeplot af filteret... så kan du finde båndbredden...

Rasmus
Re: Bredden af et notch-filter?

Altså kender du tilnærmelsesvis også bredden ved -3 dB, når den er -60
db/oktav eller - 60 dB ved henholdsvis 9,5kHz og 38 Khz.

Re: Bredden af et notch-filter?

Ja, jeg er ikke rigtigt frisk... :-)

Jesper Poulsen

Re: Bredden af et notch-filter?

Økseskaft!

Det vil si:
Jeg tror at det er en oppgave for et simuleringsprogram. Jeg vet at
"twin T" filteret er et meget skarpt filter. Jeg kjenner ikke noe
(gratis) simuleringsprogram som mestrer den oppgaven, men har saktens
ønsket meg et slikt program i mange år.

Jeg håper at noen er istand til å peke på slikt program.

HM

Re: Bredden af et notch-filter?
det kaldes Matlab... :o)

Rasmus
Re: Bredden af et notch-filter?

Jeg vil anbefale dig at læse kapitel 4 - filtre (side 207-270) i nyeste
udgave af elektronik ståbi...
der finder du alle de formler du har brug for...
men hvorfor ikke starte med at definere filterets båndbredde og derudfra
finde ordnen => det er sådan man normalt gør...
måske kan du nøjes med langt mindre orden...

kender du filterets Q?
så får du båndbredden ved (2*pi*f)/Q

Rasmus
Re: Bredden af et notch-filter?

Fordi det er ikke mit projekt. Jeg er bare blevet spurgt efter båndbredden.

Her er hvad han yderligere oplyste om sagen:
"IEM.... (In-Ear Monitor). Det kører med en pilottone på 19 kHz, og de
anbefaler man indsætter et 10. ordens notchfilter på netop 19 Khz i
signalet for at det ikke skal forstyrre pilottonen"

Jesper Poulsen

Site Timeline