Brændt strømforsygning til en switch.

Hej gruppe,
her for nogle uger siden røg strømforsygningen til vores 8-ports Intel
InBusiness switch. Den var nærmest brændvarm da jeg rørte på overfladen. Jeg
har sidenhen åbnet skidtet og kigget på skaderne. Kan I ud fra billederne
jeg har lagt på http://sushiboy.users.whitehat.dk/psu/ se hvilke komponenter
som er røget sig en tur, og kan de udskiftes uden videre? For mig at se er
der mindst én kondensator som skal udskiftes.

Jeg ved at en ny switch kan købes så billigt som 170 kroner, men hvis jeg
kan reparere strømforsygningen, så vil jeg gerne give det et forsøg. :)

Billederne er mellem 55 KB til 170 KB i størrelse (de fleste under 80 KB).

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Iøvrigt, på billed
http://sushiboy.users.whitehat.dk/psu/detail/detail_5.html skal der være en
kondensator (400V, 33uF, Tosin) på C4. Er det den sorte eller den gule side
af cirklen som er minus?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Hey

umilbart ser der ikke ud til at være noget der er dårligt, det snask kan
både være fra capene men også lim/lak... du kan evt rokke i cap'ene på den
retning ben'ene sidder på tværs for at se om benene sidder løse.. men
normalt går de i power downmode hvis udgangs capene går...

Jeg tror egentlig jeg/min ven i skolen har 2stk 5V*3A switchmode liggende
der sikkert kører, de er dog ikke bygget ind i en kasse, men tror nok vi kan
finde ud af noget, hvis du har interesse i det... send en mail, fjernen
geden i min mail...

mvh

Kasper

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Det lyder interessant, men er det ikke noget med at switchmode
strømforsygning kræver belastning på >1A for at det virker? Og vist nok også
noget med at switch-mode strømforsygning outputter elektricitet i form af
pulser?

Jeg har aldrig målt belastningen gennem switchen, men det kan da være at jeg
kan bruge en switch-mode strømforsygning fremfor en konventionel
strømforsygning hvis ovenstående krav er en omgang ævl fra min side. :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en swi tch.

De fleste kan køre med langt mindre, nogle med 0.

De virker ved at sætte frekvensen på strømmen gennem trafoen op til
100kHz eller noget i den retning. Så behøver trafoen ikke være så stor.
På udgangen er det hele glattet nydeligt ud, no problem.

MVH
Søren

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Jeg er dog overbevidst om at strømforsygningen er død for den lugter slemt
og switchen virker ikke med strømforsygningen tilsluttet. :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Mit råd er at hvis du ikke har erfaring med SMPS (Switch
Mode Power Supply ) så er det bedst at købe en ny til
170 kr ,,, nu ved jeg ikke hvilke måleinstrumenter du har
til rådighed men bare det at måle med et multimeter på
en switchmode er ikke helt ufarligt da der jo er netspænding på hele den
primære side ,en skilletransformator er her et must (efter min mening)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jeg tror der er lidt forvirring her i gruppen. Det er en strømforsygning til
en 10/100 Mbit switch med 8 porte, og den er forsynet med strøm fra, så vidt
jeg kan se, en konventionel AC-til-DC strømforsygning.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

De billeder du linker til er helt klart en Switch Mode type
den kondensator du nævner er jo også på 400 V 33uF
der er ca 350 V DC hen over den ,

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jeg holder vist min kæft igen... :-D

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Hovsa kom vidst til at skrive til din mail box (s... outlook ) :o) sorry

Nej bliv endlig ved med at skrive , min lille advarlse
skrev jeg fordi jeg kunne se du mente det var en konventionel
forsyning, du kan sagtens forsøge at fixe den lille SMPS
men husk at der er netspænding på printet
også når du har taget forsyningen fra er den store kondensatorer er den
ladet op et stykke tid og kan give et mega rap over fingerene :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Tak for rådet, jeg skal gøre mit bedste for at undgå "dødsstødet". :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Prøv da at skift de 2 kondensatorere der er skadet og så om den ikke
kommer tillive igen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

Ja, det må jeg prøve :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

En lille follow-up: Jeg har udskiftet de to kondensatorer ved udgangen med
1000uF, 25V kondensatorer og en sikring (2A, 250V) ved indgangen. Tændt for
strømforsygningen men multimeteret viser stadig 0V ved udgangen.

En ven mistænkte at MOSFET'en havde røget sig en tur. Desværre er
data-bladet til MOSFET'en (en C3866) svær at finde på nettet, dog har jeg
fundet ét sted som opkræver betaling
(http://www.chipdocs.com/pndecoder/datasheets/HAMAM/C3866.html?ReR=GG ). Af
denne grund kan jeg ikke være sikker på benene D, G og S. Han var dog
samtidig lidt i tvivl om det virkelig var MOSFET'en som havde kortsluttet,
da sikringen ellers ville have knækket da jeg igen tilsluttede strøm til
strømforsygningen efter at have udskiftet nogle komponenter.

Han anbefalede mig også at måle effektmodstandene for at se om der var
kontakt (alle målt, ingen problemer).

Jeg tror jeg opgiver mit håb om at få skidtet til at virke igen, men takker
for jeres rådgivning. :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Brændt strømforsygning til en switch.

En 2sc3866 ?